• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

#701727  by Grynold

illumi85 wrote:Det här var lite mer komplicerat än jag trodde, någon som känner till och kan rekommendera en bra kabel?
Priserna på tradera varierar en hel del och allihop ser lika plastiga ut, hur ska man veta vad som är riktig vara och vad som är fejk? :koopa:

Jag fick hem den här rgb kabeln idag:

http://www.ebay.com/itm/151308332468?ss ... 1439.l2649

Blev grymt nöjd med bilden =)
 #702019  by skunke

hej
är gammal spelare men helt grön på det här med samlande och värde på saker och ting. satt och kikade igenom listan över svensksålda sneslir och deras värden. det va ju inte många spel där som jag hade igentligen men jag fastnade för harvest moon, som jag faktiskt har ett jäkligt fint ex av. vad är det som gör det så värdefullt? d kosta ju inte ens mkt när d va nytt =)
 #702021  by Dannejaha

Det är väl mest för att det är svårt att få tag på gissar jag :-) Speciellt i bra skick. Vill du bli av med det så saknar jag det till min samling t.ex. ;-)
 #702029  by instinqt

Så överdrivet svårt är det väl inte att få tag på?

Spelet har några saker gemensamt med några andra dyra titlar: det är ett mycket sent släpp till systemet vilket begränsar storleken på serien, verkar även rätt liten serie overall i hela PAL-området, kombinerat med att det faktiskt är ett ganska bra spel. Känns som att många bra spel som släpptes sent, eller inte fick den uppmärksamhet de förtjänade när systemet hade sin storhetstid har blivit väldigt dyra med tiden.

Harvest Moon var ett av de klart dyraste spelen redan när jag började samla, men det har trots allt inte haft samma prisutveckling som Vampires Kiss, Wild Guns, Mega Man X3 osv de senaste 4-5 åren. Man kan väl säga att priserna faktiskt blivit, relativt sett, rimligare med tiden iom att det började på en högre nivå än resterande 'dyra titlar'.
 #702032  by Dannejaha

Hum, kanske inte, bara jag som inte sett det säljas (CIB med eller utan A4) under lång tid. Har däremot hört rykten om att folk äger det, men det är en annan femma ;-)

Men visst... där är spel som är svårare (Micro Machines....) Har du ett över så får du gärna kasta hit det! Förvisso mycket spel jag saknar än... så jag lär väl gå in i väggen pga andra titlar senare :-D
 #702035  by instinqt

Side note:

Harvest Moon känns lite som Terranigma - det är 'ofta' man ser kompletta exemplar i relativt bra skick i förhållande hur den 'skickdemografiska' pyramiden ser ut för andra titlar. Se på Turtles in Time och Street Fighter 2 exempelvis. Känns inte som att de sålde särskilt dåligt direkt, men det är ingen lätt uppgift att hitta fina exemplar (gäller speciellt turtles). För hur många exemplar av spelen har inte blivit HELT sönderspelade/lånade genom åren? Terranigma, Harvest Moon osv var efter systemets absoluta hype och de känns lite mer 'vuxna' titlar som barn utan problem skulle kunna få i julklapp och sedan stoppa i en byrålåda i 20 år. Dessa två faktorer misstänker jag ledde till att de inte slets lika mycket mellan olika barn om dagarna, inte lånades ut och...ja, inte nöttes sönder i samma utsträckning helt enkelt. Utöver det hade bytesaktörer som TVSpelsbörsen kommit in i bilden och etablerat en prissättningsmodell som tydliggjorde att det finns ett värde i kartonger och manualer, vilket säkerligen gjorde sitt iom att detta var långt ifrån självklart innan dess.

Så...trots mindre serier (förmodat) finns det en större andel välbevarade exemplar, det är min bestämda uppfattning.
 #702057  by skunke

där ser man, tackar för svaren, nu har jag blivit lite klokare =D jo det kom ju ganska sent och va även för snes ett billigt spel när de kom. 399 pyntade jag visst för det enligt stor och litens prislapp vilket jag vill minnas inte va så farligt.

Dannejaha wrote:Det är väl mest för att det är svårt att få tag på gissar jag :-) Speciellt i bra skick. Vill du bli av med det så saknar jag det till min samling t.ex. ;-)
nänä, gjorde misstaget när jag va liten att sälja av mina favvospel. ska inte hända igen ;)
 #702058  by Dannejaha

Nej de "ordinarie" var väl 699-799:-/st. Men Zelda Big box såldes också för ca 400:- och den är ju värd liiiite mer i dag ;-)
 #702060  by skunke

ja en aning har jag sett nu =D absurt m pengar
Last edited by segasonic on 06 Jun 2014, 04:59, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #704246  by Edvardsson

Hej.

Jag har problem att få vissa spel att starta. Jag har rengjort alla spel och även connectorn i Sneset. Vissa spel startar på första försöket medans en del kan t.ex. capcom skylten visas innan spelet låser sig. Och en del spel visar ingenting, det är bara svart.

Har ni nått tips på hur man kan få de att funka eller är spelen trasiga?
 #704255  by Ufouria

Finns inga trasiga spel, bara smutsiga kretskort/kontaktytor.

Du får öppna upp kassetterna igen och rengöra kontaktytorna med suddgummi (sudda bort smutsen).
 #704270  by Dannejaha

De som inte startat för mig har jag bara tagit en tops och dragit på kontaktytan... ser att det blir lite svart, sedan startar de utan problem! Att öppna har jag inte behövt än.
 #705121  by Edvardsson

Har fortfarande problem med mitt SNES.

Jag har vissa spel som fortfarande inte startar på MITT Snes. Spelen startar på en så kallad "klon" men inte på mitt original SNES.

Jag har bytt connector på mitt men spelen startar fortfarande inte. Finns det något mer man kan göra?
 #705786  by Shor

Jag tycker det låter konstigt. Om några spel startar (och resterande spel funkar på en klon) så tycker jag inte att du borde ha några problem med resterande spelen heller.
Då kommer dumma frågorna då: Är alla spel PAL? Icke pirat? Det är inte Super Famicom-spel?
 #705814  by Ufouria

Om man vill kunna spela både amerikanska och japanska SNES spel (finns ju en hel del bra spel som inte kom till Europa) är det då bäst att satsa på en Super Famicom med uppskuret "hål"? Finns det något minus eller något man bör tänka på om man spelar amerikanska SNES spel på en Super Famicom?

Converters av alla dess slag går tokbort. Vill inte paja en till konsol pga dem :x

Man kan ju inte heller välja att skaffa Super Famicom versionen av alla spel man vill spela med tanke på att texten är på japanska (i många fall är amerikanska utgåvan bättre). Annars hade ju det varit ett alternativ, dvs att skippa amerikanska spel helt. Kan inte tänka mig att det är något bra SNES spel som kom enbart i USA men inte i Japan.
 #705819  by Shor

Härligt att höra, illumi85. Det är ganska så extremt hur stor skillnaden blir.

Ufouria: Det bästa sättet enligt mig är att köpa en RGB-moddad SNES Mini, SFC Jr. Jag är osäker om de är regionsfria från start, men de flesta som säljs på ebay är åtminstone det (står i beskrivningen).
Jag köpte en från en säljare i storbritannien. Den spelar SFC och amerikanska SNES perfekt. SNES Mini/Jr har dessutom bäst bildkvalitet av alla varianter av konsolen om du kör med RGB dessutom. Det är märkbar skillnad.
Det enda jag inte gillar med min är att den amerikanska designen med lila färger osv är...ja inte vacker :?

Här är en (dålig) bild på min svenska SNES och amerikanska SNES Mini.

Minin har helt öppet för att kunna få plats med alla kassetter. Inget upphackat överhuvudtaget...den är bred nog från början.
 #705831  by Ufouria

Najs! Så ful var den inte. Liten och bra iaf. Den amerikanska konsolen tycker jag däremot är hemskt ful samt stor och otymplig.

Är dock rädd för att den där SNES mini konsolen kräver scart (liknande kabel som illumi länkar till). Eller? Jag är super "allergisk" mot scart-kablar. (de är klumpiga och estetiskt fula, tar stor plats i TVn, extremt bökiga att stoppa in och ta ut bakom TVn osv, dessutom har jag nog bara ett scart uttag och det är ockuperat av DVDn - får nästan en allergisk chock bara av att tänka scart :lol: )

Om den är scart-kabel-befriad så låter det som en utmärkt konsol som skulle passa mig :)
 #705838  by Shor

Ja och nej..
Du kan köra med AV-kablar (komposit) precis som på vilken SNES som helst, men kör man inte med RGB (som bara är via RGB-scart) så blir färgerna ganska urvattnade, och färgerna blöder lite utanför där dom ska vara. Ser inte så jättebra ut på en modern tv tycker jag :(
Jag håller dock med dig angående scart...jag avskyr dom, men dom är ett nödvändigt måste om man vill få bra bild.
Kör du dock inte med rgb-scart på din pal SNES och tycker det ser ok ut, så kommer du nog inte ha några problem att köra med AV-kablar på en sån här heller.
 #705874  by Shor

Jag kollade upp lite nu, och det verkar tydligen som att du ändå måste skära bort lite plast för att SFC ska passa i SNES Mini.
Däremot så är de plastbitarna gömda under luckan, så det blir inget synligt på själva konsolen.
Om du inte har intresse av RGB-modifikationen, så kommer du nog undan ganska billigt med om du håller lite utkik på ebay.
 #706117  by Elrinth

Hej!

Jag har precis fått hem en amerikansk snes och har givetvis spänningsomvandlare och transformator och hela köret.
Av dom två universaladaptrarna jag hade över så hade ingen av dem ett stift som liknade det som är till SNESet.

Är det någon som vet om det finns universaladapter som passar till amerikanskt snes?

Sökte bilder och hittade bara den här som liknar kontakten (den till höger):
Image
 #706126  by Shor

Vill den ha AC-ström? Dum fråga kanske...men kollat om en AC-adapter till en PAL SNES funkar i sådana fall?
Till min amerikanska SNES Mini så vill den dock ha DC-ström, så jag kör samma adapter som till min AV Famicom.
Jag köpte en DC-adapter från Japanspel som passar till Super Famicom/Famicom och av en händelse även SNES Mini.

Kontrollera bara polaritet, spänning, ström och huruvida det är AC eller DC innan du kopplar in och startar upp :)
 #706181  by Elrinth

PAL ser annorlunda ut än amerikanska in i sneset. amerikanska har som en liten pinne mitt i man kör in i sneset med omslutande cirkel. Medans PAL så kör man bara in en omslutande cirkel.
Om den förklaringen nu säger nåt :P
 #706207  by Shor

Ahh just ja!
Kom på nu (efter att jag kollat nyss och bekräftat) att min SNES Mini har nån konstig slags kontakt bakpå med...men som tur är så är min moddad så det funkar att ansluta en "normal" kontakt till den.
Väldigt märklig anslutning från början... :)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 24

Instagram #sndb.se