• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#682864  by cartman

WERY wrote:Du kan köpa en vanlig RCA-kabel som säljs i alla elektronikaffärer. För att få ut ljud på i båda högtalarna, så skaffar du en RCA-splitter till ljudkabeln, för att dela upp ljudet på två kanaler. När det gäller tillbehör och strömsladdar så är SCN och USA helt kompatibla med varandra. Resten av Europa använder en annan standard, som ibland inte funkar med enheter av SCN/USA-region
Menar du att en Svensk RF-kabel i så fall kan användas på ett Amerikanskt NES utan några som helst komplikationer?

Den "vanliga" RCA-kabeln, kommer den vara bättre, sämre eller exakt likadan som den RF-kabel som kom med konsollen ursprungligen?

Det där med RCA-splitter fattade jag dock inte. Är detta bara för om man har inkopplade högtalare eller för att TV'n ö h t ska ha fullt ljud?
QRS wrote:Jag är absolut ingen expert men har inte USA en helt annan form på själva nätkontakten (Som sitter i väggen alltså)? I sådant fall är de ju inte kompatibla utan en konverter eller liknande?

Nätsladden ser nästan lika dan ut vet jag men skiljer sig lite på kontakterna. Har en sådan ute på tradera så du kan se hur den ser ut:

http://www.tradera.com/item/300809/2029 ... merikansk-
Jag har redan en omvandlare så det är lugnt.
Last edited by segasonic on 22 Mar 2014, 18:58, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med så kort mellanrum, tack!
 #682870  by KarlChristianLund

Köpte en LG tv för två år sedan som fått hänga i vardagsrummet. Spelade flitigt NES/SNES tidigare genom antennkabeln. Flyttade in spelen till tvspelsrummet till tjocktvn. Nu är tjockteven borta och NESet fick återigen ta plats i vardagsrummet med LG teven problemet är att den nu vägrar att hitta någon signal till NES enheten konstigt nog, har testat alla möjliga varianter och sökfunktioner för att få fart på spelet igen.

Någon som har ytterligare tips eller upplevt samma problem?
 #683350  by cartman

Någon annan som kan svaret? Jag sitter här med en dyr jävla custom-konsoll fron "custom nes guy" och har inte ens kunnat bekräfta att allt stämmer som det ska...
 #683360  by Tronin

cartman wrote:Menar du att en Svensk RF-kabel i så fall kan användas på ett Amerikanskt NES utan några som helst komplikationer?
Vill minnas att det ska gå, ja.
cartman wrote:Den "vanliga" RCA-kabeln, kommer den vara bättre, sämre eller exakt likadan som den RF-kabel som kom med konsollen ursprungligen?
Det är en smaksak, men sämre bild blir det åtminstone inte.
cartman wrote:Det där med RCA-splitter fattade jag dock inte. Är detta bara för om man har inkopplade högtalare eller för att TV'n ö h t ska ha fullt ljud?
Det är för att du ska få ljud från båda högtalarna.

Vad gäller omvandlare behövs det ingen till NES. Det funkar bra med en svensk nätadapter.
 #683377  by cartman

Om jag inte har externa högtalare så gäller det alltså inte?

Hur är det om RF-kablarna i sig jämförs mellan PAL och NTSC då, exakt samma prestanda antar jag?
 #683378  by Tronin

cartman wrote:Om jag inte har externa högtalare så gäller det alltså inte?
Jag skulle tro att samma princip gäller.
cartman wrote:Hur är det om RF-kablarna i sig jämförs mellan PAL och NTSC då, exakt samma prestanda antar jag?
Det antar jag att det är.
 #683404  by Tronin

Du har tre kontakter: gul, vit och röd. Gul är bild, röd och vit är ljudet. Som du ser har ett NES bara ett uttag för ljudet (röd). En splitter gör att du kopplar samman både vit och röd och på så sätt får ljud i båda högtalarna från Nintendot.
 #683418  by cartman

Hmm... nej? Vart skulle jag se det? De 3 delkablarna är ju på motsatt sida medans det är en helt annan bit som går in i konsollen. Men det kanske är jag som inte fattar vad du menar :?
Last edited by segasonic on 25 Mar 2014, 11:59, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #683427  by cartman

Ja där ja. Fan vad dum man är som bara kollade på baksidan. ](*,)

Fast man tycker ju att en SCART-kloss redan borde göra uppdelningen onödig. Vet du något om det?
Last edited by segasonic on 25 Mar 2014, 12:00, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #684362  by Uturn

Jag googla lite snabbt efter trådlös handkontroll till nes.

Hittade en sån här:
spelfyndet.se/lib/details.php?action=sh ... od_id=6812

Finns det några andra trådlösa handkontroller som håller ett lite mer rimligt pris.
Fungerar dom bra eller blir det något lagg?

Det behöver inte vara original så länge det fungerar.

Vad har ni för erfarenheter?
 #684401  by aerobert

En bekant har en Little Samson-kassett hemma med FRA-märkning. Enligt honom hade han köpt den i bulk av en säljare för en sådär tio år sedan. Säljaren hävdar att alla spelen var hans sen början och köpta nya i Sverige. Dock hittar jag ingen info om att det spelet ska finnas med FRA-märkning. Kan någon bekräfta det? Isåfall intressant att det sålts i Sverige, gråimport eller en sen Bergsala-import som med Aladdin?

EDIT: Bläddrade i Sols bok, och där nämns den inte, men å andra sidan nämns inte den tyska FRG-utgåvan heller. Bara NOE.
 #684509  by christolito

Kom över ett fint nytt, inplastat Rad Racer nyligen fr Tradera. Ingen världsmästare på att versionsbestämma spel osv, men någon som kan berätta något om spelet?

Bilder;
Image
Image
 #684510  by segasonic

Känns som GPS-versionen :yes:
 #685808  by Lindholm

Sanna: har med funderat på det, och min bästa teori är att det var bergsala som var fega/fick påtryckningar
 #685896  by Lindholm

Släpptes inte Joe & Mac i Tyskland?
 #685909  by Lindholm

Kolla upp det pojkvasker ;-p
 #685937  by Ufouria

Hmm, det är ju faktiskt hela Europa som har Hero på Turtles väl, samt Ninja på Joe & Mac? Så det kanske inte är Bergsala trots allt utan Nintendo of Europe som bestämde att det skulle vara Hero och Bergsala gjorde det samma. Förklarar dock inte varför det blev ninja på Joe & Mac. Det enda jag kan komma på är att de tyckte det var okej med ninja när Joe & Mac släpptes.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 111

Instagram #sndb.se