• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#681406  by Lindholm

Tänkt bränna ett spel med 27C020 eprommar (2048K), tänker jag rätt om jag dubblar PRG och CHR till de är 256kB vardera?
 #681521  by Lindholm

kanon, tack pinge
 #681537  by Pinge

No worries!
E fan sugen på att löda lite själv, men har för mkt annat att ta tag i
 #682049  by Lindholm

När man gjort en repro-cart och det blir störiga vertikala linjer när man spelar (allt annat verkar funka fint, men linjerna stör ordentligt). Samt att titelskärmen har ordentliga grafikfel. Kan man då anta att det blivit något galet när man brände CHR-ROM? Eller kan felet även ligga i PRG-ROM?

Spontant känns det som CHR är boven, en m27C256 (28 pinnars, så inte dragit om några banor).
Samtidigt kan det kanske blivit någon kortslutning när jag drog o banorna till PRG-ROM (27c020).

Var ska man börja felsöka? eller är det bara att slakta ena chipet och göra om?

Har kollat igenom lödningarna och ser inget fel på dem

EDIT: Never mind, va en bana till CHR som va av, drog en sladd från eprommen till kontaktytan, nu funkar det :good: Ska man bara palla fixa ny etikett till Super Mario Unlimited. Verkar vara ett nice SMB1-hack
 #682064  by Pinge

Jo det e gansk nice!
Gött att det gick fint...
Vi kan ju sitta och löda mellan slagsmålen på nästa GÅS :)
 #682066  by Lindholm

:lol: Låter som en plan ;)
 #682330  by QRS

Testade en NES idag och den fungerar utan problem. Ljud och allt är perfekt...förutom att bilden är svartvit! Tänkte först att jag ställt in fel kanal eller liknande men andra NES jag har fungerar utan problem. Detta händer via antennkabeln och även via RCA kabeln. Så det borde inte vara själva portarna som spökar. Tänkte även om det var en amerikansk NES först men så var inte heller fallet!

Har aldrig varit med om detta tidigare! Några tips för att åtgärda det? Eller den kanske är defekt och grafikchippet paj eller liknande?
 #682332  by Storeriknr1

Har också haft det på ett nes. Fick aldrig till det utan det blev en reservdelsmaskin.
 #682445  by QRS

Ahh ok. Synd :( Vore kul om man förstod varför det blir svartvit så man kunde försöka fixa det eller i vilket fall förstå vad det är som händer! Har försökt googlat lite men ingen tur hittills.
 #682525  by Mikegyver

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga eller om det finns tusen trådar om detta redan men tänkte höra...

Har några spel som är jävligt smutsiga på kontakt ytan, tänkte då höra vad man ska använda för att rengöra spelen med bäst resultat?
 #682572  by segasonic

Det är den bästa :good:
 #682800  by WERY

Du kan köpa en vanlig RCA-kabel som säljs i alla elektronikaffärer. För att få ut ljud på i båda högtalarna, så skaffar du en RCA-splitter till ljudkabeln, för att dela upp ljudet på två kanaler. När det gäller tillbehör och strömsladdar så är SCN och USA helt kompatibla med varandra. Resten av Europa använder en annan standard, som ibland inte funkar med enheter av SCN/USA-region
 #682810  by QRS

Jag är absolut ingen expert men har inte USA en helt annan form på själva nätkontakten (Som sitter i väggen alltså)? I sådant fall är de ju inte kompatibla utan en konverter eller liknande?

Nätsladden ser nästan lika dan ut vet jag men skiljer sig lite på kontakterna. Har en sådan ute på tradera så du kan se hur den ser ut:

http://www.tradera.com/item/300809/2029 ... merikansk-
 #682857  by Lindholm

Det stämmer QRS, möjligt att den inte heller klarar av elnätet här (noll koll på hur den e specad). En konverter eller en stepdown känns onödigt krångligt, smidigare att använda en nätadapter till en svensk nes (även svensk snes adapter funkar till svenska och amerikanska nes).

Tror det var det WERY syftade på ang nätadaptern, att en svensk funkar, inte att man kan koppla in en amerikansk i väggen
 #682861  by Hveem

Hittade denna idag.
En parlör till Star Tropics (på tyska dock)
Kom det något liknande till skandinavien?
Attachments:
CIMG6206.JPG
CIMG6206.JPG (1.47 MiB) Viewed 8658 times
CIMG6207.JPG
CIMG6207.JPG (1.57 MiB) Viewed 8658 times
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 111