• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#671304  by Ufouria

Så det är oändligt med continues in Billy? Var nästan hundra på att det inte var några continues alls eller att det var begränsat till 2-3 st. Men det var ju en trevlig överaskning.

Vad duktiga ni är som spelar så mycket NES! :birdo: Borde skita i att kolla sndb en vecka och spela istället :)
 #671306  by KarlChristianLund

Grattis igen totte. Drog igång rush n attack nu för första gången. Kom till slutet utav andra banan. Game over blev jag :) lika svårt som probotector? Tänkte på att man endast har 4st liv att hushålla på?

Ska testa mer senare. Bayou är väl riktigt svårt?
 #671313  by KarlChristianLund

Jag satt med addams i några dagar faktiskt. Det kluriga var att hitta 1milj. Spelade det som liten grabb och kom ganska långt men klarade inte hela spelet vad jag minns.
Frustrerande på vissa ställen (hustaket).
 #671317  by Ufouria

Spelet är som Metroid och Ufouria väl där allt är en enda stor värld. Hade jag spelat det och inte hört från andra att man måste få ihop 1milj hade jag blivit rätt sur mot slutet :lol: Spelet går ut på att samla pengar mao.
 #671366  by segasonic

@KCL
Du får ju spara "The Thing" till taket eller gå sinnessjukt långsamt :yes:
 #671368  by Toktotte

Rush'n Attack var helt klart utmanande, just med tanke på att man bara har 4 liv och inga continues! Finns ju ingen Konami-kod till det heller, som till Probotector.

Sanna: Ja det är klart, jag fick inte mer än två Game Over på Bayou Billy så det är visserligen möjligt att det är begränsade Continues :-k Kanske tur att jag inte hade det i tanken, då hade jag säkert gått bet :D

Det blir möjligen GnG idag, har bara testat det lite snabbt någon gång och konstaterat att det är jäkligt svårt. Det kändes inte direkt rättvist svårt heller, det verkar vara mycket att lära sig mönster i det spelet!
 #671673  by Nightstalker

KarlChristianLund wrote:http://img.tapatalk.com/d/14/02/08/u4y9e9ur.jpg

Bad end! Bubble bobble monstret besegrat.
Visst känns det som en känga i ansiktet?
Bad end...bah.
Last edited by segasonic on 09 Feb 2014, 11:24, edited 1 time in total. Reason: Citera inte bilder, tack!
 #671733  by toffe-86

Ja det kan man, gör som jag när man ville ha lyckliga slutet. Först bad jag exet å hjälpa till. Hon skulle bara hålla sig undan. Gick fan inte. Det sluta med att jag gjorde det själv med ena foten ;)
 #671776  by Ufouria

Chip n Dale 2 genomsprungit. Lättare spel får man leta efter. Musiken påminner om den i Darkwing Duck och Talespin. Inte konstigt med tanke på Capcom och Disney.
 #671832  by Ufouria

Ja precis :) Svårt att säga vilket som är lättast. Kan heller inte säga att jag tycker det ena är bättre än det andra. Inget av dem är särskilt underhållande :lol: Ducktales spelen är roligare.
 #671880  by Toktotte

Klart mycket roligare om man är två, blir även en bra snutt svårare då! Mest för att man sabbar för varandra :) Jag gillar ettan mer av nostalgiska skäl, tvåan är i stort sett bara mer av samma. Spelserien känns överlag lite tam, tycker jag, det händer inte så mycket!
 #671895  by KarlChristianLund

Image

Captain Skyhawk. Kombinera battletoads med cobra triangle så har man svårighetsgraden på detta.

Man hittar mönstren efter ett tag, vissa typer utav banor är busenkla medans de snabba banorna och pricka targets är kluriga. Om man parerar som en galning tar man sig vidare ialla fall :)

Edit: segasonic jopp jag kikade en speedrun när han gjorde precis den grejen :) Jag tog det försiktigt framåt, lite irriterande när man ramlar ner dock :)
 #671910  by Ufouria

Bra jobbat! Jag har bara spelat det som hastigast och tyckte det var helt okej men ganska svårt det lilla jag spelade. Har för mig att ljudet när man dör eller liknande är samma som när man ramlar av banan i Snake Rattle N Roll eller missar rampen "Jump the waterfall" i Cobra. Aaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh..
 #671912  by KarlChristianLund

Överlag är det ett väldigt enformigt spel där bossarna i stort sett är exakt identiska samt att ljudet är riktigt kasst. Spelkänslan finns inte, kontrollen i vissa banor är bra medans i andra kunde man gärna fått arbeta lite mer med den.
 #673517  by Toktotte

Äntligen nött mig igenom Battletoads! Otippat långt och svårighetsgraden höll vad andra lovat... Första gången kom jag till bana 3 (scooter-banan), andra gången till bana 9 och trodde att jag var i slutet. Tredje gången dog jag ett par levlar senare (11 tror jag, den där skumma "vehicle"-bananen). Först vid sjätte försöket (dog som satan i slutet av sista banan) lyckades jag spöa tornadokvinnan. Likt övriga bossar var hon faktiskt ganska lätt :)

Ruskigt BRA spel med mycket variation, måste jag säga. Synd att det var för svårt då det begav sig, kom nog aldrig längre än till bana 3 som pojk.
 #673521  by KarlChristianLund

Ruggigt bra Totte. Hatten av och all ära åt dig i vår interna tävling :) Sitter själv på emulator och försöker öva mig på bana 11? men det är sinnessjukt :)
Visst är det ett fantastiskt spel. Skulle vara trevligt att spela två med någon som är vass.
 #673525  by Ufouria

Ja det är riktigt bra och utmanande! Inget spel man bemästrar vid första sittningen.

Kan vara det bästa spelet till NES? Det har allt. Extremt varierande banor (finns inget spel som är mer variationsrikt), bra spelkontroll och stor utmaning. Musiken är bra oxå även den inte får betyg 10/10. Jag skulle ge Battletoads följande betyg (då jmf jag delvist med andra NES spel):

Variaton och spelglädje: 10
Spelkontroll: 10
Utmaning: 10
Grafik: 10
Musik: 8
Totalt: 9.6

Edit: Dessutom har det jäkligt fräsigt omslag :good:
 #673547  by Toktotte

En bockar, Kaw-CeeL :) Bana 11 var smutsäcklig första gångererna, men som med övriga scrollande banor med fordon så tycker jag man fick in snitsen rätt bra efter ett tag! Sista banan är däremot diabolisk, speciellt framåt slutet. Jag får väl erkänna att jag hade flax då jag tillslut fick mig ändå upp till häxan Hia-Hia :)

Sanna: Håller med dig på samtliga punkter! Spelglädjen är på topp, även om jag dog mycket så kämpade jag med glädje vidare för det var så förbaskat skoj! Det känns verkligen belönande då man tar sig vidare. Spelkontrollen skulle jag nog ha sänkt till 9.5 åtminstone. Riktigt bra, men den sinkade mig och min padda vid några tillfällen. (två exempel: surfingbrädsstudsmekanikproblematiken, samt att jag flera gånger fetingdoja-sparkade mig ner i avgrunden tillsammans med fienden)

Skulle nog ändå säga att spelet seglade upp på min personliga topp-15 till NES. Det säger en del, med tanke på att jag knappt spelade spelet som grabb!

Härnäst blir det nog GnG, spelet jag har varit nervös för att ta tag i på riktigt. Verkar sjukt svårt! Kanske tar tag i ett lite lättare spel innan bara för att få andas lite... :)
 #673574  by Ufouria

GnG är mycket lättare är Battletoads.

Men kör du något annat spel först, typ Ducktales 2 eller Blue Shadow om du inte spelat dessa redan.
 #673592  by Kibbe

Little Mermaid, ingen utmaning överhuvudtaget men är ändå ett trevligt litet simmar-plattformsspel. Fin grafik också.

Och sen så fick det bli Konami Wai Wai World 2. Man kan väl säga att det är som en mix av en massa olika Konamispel. Gradius, Contra, Twinbee, Castlevania etc. Detta är också ett ganska enkelt spel men banorna är väldigt varierande och musiken är såklart på topp!
 #673607  by Toktotte

Har svårt att tro det, Sanna, det är nog bara för att det är ett av dina favoritspel :)

DT2 var en kanonidé! :) Är faktiskt osäker om jag klarat det helt... Blue Shadow är en personlig favorit, grym musik och skoj med tvåspelar-läge. Att du tar upp det som ett LÄTT spel funderar jag dock över, tycker det ger en rejäl utmaning!

Shining: Wai Wai verkar helt fantastisk, spelar du på famicom eller emulator?
  • 1
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 169
  • 227

Instagram #sndb.se