Eftersom tråden ändå är bumpad så tänkte jag bara meddela om att det sen förra året finns en ny flashkassett till SNES som har stöd för specialchip. Inte alla, och inte SuperFX
än. Men han som designat den håller just nu på med att fixa SuperFX stöd. Den har alltså kapaciteten för det men inte mjukvaran i firmware än. Det är inte helt säkert att SA-1 chip fungerar på den dock, han visste inte riktigt men ska kolla in det efter SuperFX är klart. Den är dock betydligt mycket dyrare än PowerPak eller Super Everdrive, men om man tittar på kretskortet så är det enkelt att se varför. Det är nästan helt fyllt av komponenter.
Just nu har den stöd för bland annat DSP-1,2,3 och 4 (utan att behöva offra ett originalspel), CX4 (MMX2, MMX3) och BS-X (Satellaview). Det finns även stöd för det nya MSU-1 chippet som är designat av skaparen till BSNES emulatorn, byuu. Det ger SNESet tillgång till 4GB utrymme så man t.ex kan spela upp ljud i CD kvalitet osv. Se bloggen nedan för exempel. Menyn har också numera en inbyggd SPC spelare, så man kan spela upp SNES musik på riktig hårdvara.
Både hårdvaran och mjukvaran är helt open source under GNU GPL licensen. Så även om han som skapade den tappar intresset kan vem som helst hoppa in och fortsätta förbättra den. Det är han där krikzz som tillverkar dem åt snubben så det är ordentligt gjort. krikzz är mannen bakom alla olika Everdrives till alla retrokonsoler.
Den heter SD2SNES. Här är snubbens blog.
http://sd2snes.de/blog/status
Jag har köpt en nyligen och kunde inte vara mer nöjd. Jag köpte personligen min kassett från Retrogate, vilket är krikzz egen affär. Man kan även köpa en deluxe version hos Stoneagegamer som kommer med ett Universal Game Case och manual, men jag tror de skickar från Amerika så tull kan tillkomma. Retrogate är baserat i Ukraina.
Hoppas det inte fanns en tråd om detta nu, för då känner jag mig dum.