• Vi spelar Nes tillsammans | 027 Darkwing Duck

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

27:e omgångens spel

Mario & Yoshi
5
22%
Darkwing Duck
14
61%
Werewolf: The Last Warrior
4
17%
 #668169  by poppe
 
Nytt år och nya spel att spela! Dags att ta upp "Vi spelar Nes tillsammans" igen.

Röstningen pågår till den 31:e januari sen spelar vi som vanligt spelet i två veckor. Tanken är att vi ska prata fritt om spelet vi spelar, men vill du skriva en recension, spela in en film eller sjunga en sång om spelet så får du plus i kanten.

Who's With Me?

Denna omgång gav oss slumpen:

Image Image Image
Last edited by poppe on 01 Feb 2014, 17:33, edited 1 time in total.
 #668185  by Pinge
 
Darkwing är det enda bra spelet av dom tre
 #668191  by segasonic
 
DD är det enda jag spelat. Röstar på Marre och Yorre.
 #669172  by Robotwo
 
Har redan lirat igenom DD så många gånger, men en gång till kan nog icke skada :)
Måste lira igenom Werewolf också någon gång, den kassetten är ju så fin.
 #669991  by poppe
 
Okej! Darkwing Duck ska spelas de närmaste veckorna. Kul har aldrig lirat det innan så det blir en helt ny upplevelse för mig.
 #669994  by segasonic
 
Bara om man röstat på DD! :D
 #670056  by R.J
 
Körde ett par liv i går kväll och va inställd på att det skulle va ett klassiskt Disney/Capcom spel, Trodde det skulle va ganska lätt. En blandning mellan Chip & Dale och Duck Tales typ.

Första banan (Bron) va precis vad jag hade väntat mig. Dog någon gång på bossen då jag instinktivt tryckte två gånger på hopp-knappen när jag skulle hoppa ner en våning istället för hopp sen ner för att släppa plattformen.
Såg direkt likheter med Mega Man och förväntningarna steg.

Sen va det dax för bana två, Valde då den som va närmst bron alltså staden.
Fick storstryk nästan direkt... Inte för att det va direkt svårt utan mer att det kändes som de träffarna jag fick va ofta cheap shots som va i princip omöjliga att ducka om du inte visste att de skulle komma.
Dog så många gånger att jag va tvungen att ta min första continue. Blev lite lätt irriterad och gick å hämtade mig en kall pripps för att lugna mina nerver lite och testade den tredje banan i hopp om att den skulle va lite "lättare".

Startade igång kloaken. Kändes bra i början men sen började cheap shosen komma igen... Det va sällan jag kände att "ok det där va mitt fel" utan för det mesta hade jag ingen chans att klara mig.
Tog inte jättelång tid innan jag va game over för andra gången och jag bestämde mig för att stänga av och köra vidare dagen efter istället.

Snabb sammanfattning av mitt första intryck:
Jag tror att DD är ett ganska bra spel jämfört med många andra men bara för att det är ett Capcom spel och är så likt Mega Man har man högre krav på det än andra spel.
Grafik och ljud tycker jag håller en hög standard lika så spel kontrollen MEN där i mot tycker jag banorna och fienderna känns slarvigt designade och det är verkligen synd då det har förutsättningarna att va så mycket bättre.
Last edited by R.J on 23 Feb 2014, 13:46, edited 1 time in total.
 #670389  by Robotwo
 
Tycker vissa utav fienderna har mycket intressanta designer själv, speciellt sköldpaddorna som kastar skal på en och fienderna som bara är typ en blob med huvud på som duckar under ens skott :)
I överlag tycker jag spelet är väl lite varierat mellan allt för enkelt och lite frustrerande, men spelet håller mycket hög kvalitet som förväntat från ett Disney+ Capcom spel.

Något som frustrerade mig lite mycket när jag första gången körde igenom det var sista bossen, då det inte är fullt uppenbart hur man ska skada honom.
Riktigt bra spel i överlag. Spelar gärna många gånger till :D
 #670884  by rakapparat
 
Körde igenom en första gång idag.

Har inte spelat spelet sen min barndom. Min syssling som jag besökte då och då hade detta spelet vet jag, har även för mig att han var rätt duktig på det med! Har även för mig att jag hyrde det någon fredagskväll på min lokala videobutik.

Nog om nostalgi, dags att bli farliga!

Första banan som R.J skrev gav en känsla om att det skulle bli ganska lätt. Jag tog mig till första bossen relativt enkelt, men tog ett tag innan jag hittade mönstret för hur bossen fungerade samt att jag fumlade med kontrollen som bara den i början. När jag skulle ner en nivå så ville jag hela tiden trycka på hoppknappen samtidigt som neråt, vilket gjorde att jag gick uppåt igen. Men efter en stunds velande så hittade jag tekniken och efter en död så klarade jag första bossen. "Haha, det här blir nog en smidigt match". tänkte jag stöddigt för mig själv i en ironisk men samtidigt hoppfull ton.

Andra banan i staden var svårare. Jag hade någon anledning problem vid hoppet mellan stupet där man ska ta sig mellan två rullande däck/hjul. Dog där minst 3-4 gånger innan jag fattade att man kunde skita i den flygande idioten som kommer samtidigt och bara åka med. Andra bossen "varulven" var inte mycket svårare än den första, klarade den på två försökt tror jag. Gällde bara att hoppa i rätt tid och sedan skada så mycket som möjligt när han sprang runt och betedde sig som en kvinna som ska på bröllop men inte vet vad hon ska ha på sig strax före.

Minns ej om det var andra eller tredje banan som dom jäkla sköldpaddorna kom. Satan så irriterande dom var och att det krävdes 5 skott innan dom skulle dö var riktigt enerverande. Vattenbossen var enklast hittills tyckte jag, enkelt mönster och kunde ta han på första försöket.

Fick sedan alkis-spel på banan med kråkorna i mörkret. Jävla as är dom och jag hoppades just då att alla kråkor skulle dö en plågsam död och ja... Men tillslut gick jag vidare. Fjärde bossen som var snubben med elsprutarmakapärerna tänkte jag först "Det här går aldrig", men som vanligt om man tittar på mönstret och hur det upprepar sig så fattar man. Förstod inte först att man kunde skjuta på maskinerna som sprutade eld förrän efter ett tag och det gjorde bossen enklare som bara den.

Efter det så klarade jag inte nästföljade bana, så får återvända dit nästa gång.
 #670961  by R.J
 
Därja då va man klar då!

Nu med facit på hand måste jag erkänna att det va bättre än jag först trodde.
Glad att jag inte gav upp efter första sittningen då spelet växte och blev bättre och bättre ju mer jag spelade och ju längre in i spelet jag kom.

Gillar att de vågat ändra lite på det klassiska plattforms receptet med små saker som att man kan ducka eller använda capen att blocka med osv.
Det jag tyckte va mindre bra var special vapnen som va riktigt tråkiga och fantasilösa förutom pilen som va typ det enda vapnet jag använde.

Kommer garanterat spela igenom spelet fler gånger och kan rekommendera det till alla som redan kört igenom alla klassiker och är sugen på att testa nått nytt.
 #670988  by rakapparat
 
R.J: Använde du capen mycket till att skydda dig? Jag har egentligen bara märkt att den blockar de gröna gubbarna med cape som kastade knivar. Annars har jag provat på fler "projektiler" men ingen har blockats. Känns värdelös oftast.

Håller med om specialvapnen, oftast inte särskilt användbara, pilen ibland när man vill nå extraliv.

EDIT: Fortsatte spela ikväll. Spelet är nu varvat!

Banan som Sanna nämnde kom efter att jag tagit paus och jag hade faktiskt inte några större problem med den här. Blommorna var bara att peppra sönder och hoppa när dom flög emot dom, detsamma med hundarna. Bossen på den här banan var väldigt enkel, dog en gång pga av jag klantade mig men tog honom på andra försöket.

Sista banan var en riktigt pers till att börja med, fick fan spader på ankorna som blir till hoppande robotar efter man skjutit dom ca 5 gånger. Men lärde mig tillslut hur man undvek dom på bästa sätt. Kom fram till slutbossen som manglade sönder mig totalt. Ca 5 liv rann iväg utan jag han säga "Krackeliankelfnatt". Dom jäääääää...la flygande robotorna som han skickar efter en. Jag fattade inte hur jag skulle göra för att slippa dom och kunna skjuta tuppen i boet. Efter att ha gjort om sista banan två gånger och inte klara av det fick jag faktiskt ta Youtube till hjälp. Efter en snabbtitt så hittade jag en bra metod, men det gällde att vara snabb som tusan. När jag väl lyckades så satt snart tuppen med huvudet i sanden.

Spelet var helt klart godkänt. Capcom gör en inte besviken med Disney's karaktärer. Spelkontrollen är riktigt bra, det flyter utan problem när man värmt upp den. Fienderna är ibland frustrerande men alla går att lära sig att handskas med. Musiken är dock något som inte når upp. Absolut inte dåligt men heller inget som fastnar och sitter kvar efter man går ifrån TV. Men helt klart är spelet värt att spela igenom.

Betyg 3,5 av 5!

Slutbild:
Image
Last edited by rakapparat on 05 Feb 2014, 23:26, edited 1 time in total.
 #671027  by Toktotte
 
Jag och E. Ceder (GinkoB här på forumet) sammanstrålade för en mörkvingeattack nu ikväll, runt en halvtimme tog det att få spelet på knä!

Designen på fienderna och musiken uppskattades kraftigt. Det som vi upplevde negativt var bland annat att vissa fiender tålde lite väl många skott, det förstörde flytet i spelandet något. Hade det inte varit för att fienderna "odödlighetsblinkar" ett tag efter man fått in en träff så skulle det kanske funka bättre. Hitboxarna var ganska märkliga ibland också. Det tog även ett tag att få in tekniken på hur man hänger från/släpper balkar etc, att det endast räcker med att trycka ner för att släppa fick mig på fritt fall ett par gånger, men det är ju mest en vanesak.

Överlag ett riktigt trevligt spel, DW som karaktär är grym! Ett SNES-spel med samma anka hade inte varit fel...
 #671624  by Pinge
 
Jag testade lite till idag, har klarat det förut... idag spelade jag dom tre första banorna, dom var inga problem.
 #675665  by Sonefors
 
Gjorde ett någorlunda tappert försök att ta mig igenom Darkwing Duck förra helgen när vi var hus- och kattvakt åt pappa. Skulle det vara så enkelt som Toktotte påstod (30 minuter) eller skulle jag få bita i det sura äpplet och se mig besegrad?

Första trion med banor var inga större svårigheter och sprangs igenom tämligen enkelt. Funderade ett tag på om det endast var dessa banor och sedan någon form av slutsträcka a'la Mega Man 2 men det dök upp tre nya banor. Valde den bana som såg häftigast ut, dvs den i tornet. Här kom den typen av musik som jag hade längtat efter, här dog man lite med flit bara för att få fortsätta lyssna på musiken. ;) Det var inga egentliga problem att ta sig till bossen men här dog jag tämligen omedelbart. Samtliga liv. Jag är av typen som gärna vill se mönstret direkt, gör jag inte det så blir jag otålig och klantar mig till döds vilket var fallet här.

Upprepade proceduren ytterligare en gång och raserade hela livkontot på exakt samma sätt. Fick för mig att det var svårare än vad jag hade trott och stängde av. Testade Ufouria, insåg att jag inte fattade någonting och gav sedan upp med NES för kvällen.

Jag kommer definitivt att göra ett (eller flera) försök till att klara ut Darkwing Duck. Jag gillar att stöta på utmaningar en bit in i spelen och det här var ett sånt spel (precis som Ducktales 2). Fortsättning följer, nu blir det OS-final!
 #675667  by Toktotte
 
Ett par bossar är faktiskt riktigt kluriga innan man hittar mönstret, speciellt den sista som är en riktig cock (yes, he is!) innan man fattar galoppen.

Klarar man spelet på 30min utan att ha nött det förut tar jag av mig hatten, jag växte faktiskt upp med spelet och har nog spelat igenom det 3-4 ggr förut åtminstone :)

Instagram #sndb.se