• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

#653342  by segasonic

Häftig!
Synd att den inte går spela på.
 #654412  by Ufouria

Någon som vet om Game Genie släpptes i svensk utgåva till GB? Jag har aldrig sett det men det är sällan jag ser GG till GB öht så det kan ju vara så att den är extremt sällsynt bara.
 #654476  by Lirod

Kan några GB-samlare titta efter vad det är för typ av innerkartong det är som följer med The Rescue of Princess Blobette (SCN)?
 #654480  by Smart Cat

92-01-30 = Tidig titel = troligtvis plastask eftersom pappinnerlaysen kom senare

Sanna: Inte en aning
 #654495  by Lirod

Tack!

Har du några till försäljning eller vet du någon som har det?
 #654555  by Smart Cat

Byta?
1 komplett spel mot en plastbox?
 #654556  by Lirod

:lol:
 #654623  by instinqt

Smart Cat wrote:92-01-30 = Tidig titel = troligtvis plastask eftersom pappinnerlaysen kom senare
Har haft spelet sen det var nytt och jag kan bekräfta att det är den gamla härliga manualmördarplastinserten som gäller i första utgåvan (om det nu finns fler).
 #654632  by Lirod

Grymt, tack för infon!
 #654651  by Ufouria

Mmm, de är verkligen inte bra för manualerna :( Men man vill inte heller ersätta de med nyproducerade pappersboxar. Eller vill man det? :-k Nu blev jag nästan lite fundersam. En böjd manual i original plastask eller en finfin rak manual i en nypro box - det är frågan! Har tidigare varit emot nyprosarna men om man tänker efter kanske de är att föredra.
 #654653  by Tronin

Du kan ju alltid spara originalasken i en låda inför en eventuell försäljning i framtiden.
 #654655  by Ufouria

Ah, det var det jag funderade på. När man får hem spelet så ersätter man plastasken med en nypro och spar originalasken. Alternativet skulle vara att förvara manualerna separat fast då är ju kruxet hur man förvarar dem på bästa sätt utan att skada dem. Har redan alla kassetterna separat (de fyller 3 skokartonger).
 #654659  by Lirod

Det är riktigt mysigt att inventera och fotografera spel, just nu sitter jag med Game Boy. Tyvärr ska de flytta ner i källaren tillsammans med allt som inte är av NES-generationen.

:(
 #654667  by Ufouria

Så de ska gå samma öde tillmötes som mina SNES spel gjort mao (mina är dock inte i källaren/förrådet - där skulle jag aldrig våga ha något fint). Jag ska nog arkivera mina Ninja Gaiden /Shadow Warriors och GnG spel/spelserier oxå då Game Boysarna håller på att ta över.
 #654670  by Tronin

Ni får ta och skaffa större boende.
 #654692  by Ufouria

Nej tack! Har tillräckligt som det är. Skulle bli ännu mer att städa då. Om man var två och kunde dela på skitgörat så kanske. Men det kommer aldrig att hända. Om man verkligen vill ha ALLT framme så går det att fixa. Bara köpa fler hyllor och bokhyllor :yes: Något som är rätt snyggt är att ha ett hyllplan rätt nära taket och längs alla väggarna och ställa saker där. Men det skulle ansamla sjukt massa damm. Men det är snyggt!
 #654764  by Smart Cat

Jag har tänkt i samma banor, en lång hylla nära taket så slipper man se de fula kortsidorna på GB-spelen...
:D
 #654774  by Ufouria

Det skulle bli supersnyggt! :good: Den enda nackdelen är att det blir mycket damm (men spelen är i skyddsboxar iaf så för de borde det vara okej). Drömmen är att ha några hyllor typ som Billys smala DVD hylla (1 dm bred) högt upp nära taket fast då vinkla hyllan horisontellt och ha små glasdörrar på. Sedan placera och displaya de små liven med ansiktet framåt/utåt i den.
 #655500  by Miller

Hallå vänner!

Köpte Donkey Kong '94 till Game Boy, fett bra spel. Spelade bara till bana 1-4 och sen Save & Quit. När jag sen stängde av spelet, bytte kassett och bytte tillbaka till DK94 så var min sparfil borta! Jag tänkte att det var ett dåligt batteriminne och köpte en ny kassett. Tro fan att samma sak händer med min nya kassett!

Men, här är det skumma. Testade min nya kassett och spelade till bana 1-4, stängde av, tog ur kassetten, satte i den direkt igen och sparfilen var kvar. Trodde det var lugnt men när jag slog igång spelet idag var alla sparfiler raderade :(

Någon som haft samma problem? Med just det spelet eller nåt annat? Vad ska jag göra? :?
 #655502  by Ufouria

Kan det inte vara så att man ska hålla in någon knapp när man stänger av GB konsolen för att inte förlora sparfilen. Som i Zelda till NES. Har du manualen och kan kika?
 #655503  by segasonic

Borde hjälpa att byta batteri i kassetten tror jag.
 #655505  by Tronin

Ett dött (eller i ditt fall två) batteri bör vara boven i dramat.
Miller wrote:Men, här är det skumma. Testade min nya kassett och spelade till bana 1-4, stängde av, tog ur kassetten, satte i den direkt igen och sparfilen var kvar. Trodde det var lugnt men när jag slog igång spelet idag var alla sparfiler raderade :(
Jag vet inte var minnet sitter eller vad det heter. Men du kan plocka ut att batteri ur kassetten och direkt ersätta det med ett nytt och ändå behålla dina sparfiler.
 #655506  by Miller

Låter som batteri, står inget vettigt i manualen. Vilken nyckel använder man för att öppna GB-kassetter OCH vilka batterier snackar vi om? Går det att köpa på vanliga storställen som Clas Olson?
 #655529  by Tronin

Jag har för mig att du kan använda samma mejsel/bit som till NES-kassetterna. Batteritypen hittar du när du väl fått upp kassetten. Clas Ohlson, Kjell & Company etc. säljer batterierna du behöver.
 #655545  by lab23

Jadå, det går att byta batteriet och ändå behålla sparfilen. Själv kör jag med en vanlig Mega Memory när det finns sparfiler som ska bibehållas, men det finns många andra sätt. Det enklaste verkar vara med en hot swap, men det har jag inte testat själv:
Vill du ha ett nytt batteri kan jag sälja ett som har färdiga löd-tabbar för 20kr inkl. porto. Då är det bara att löda bort det gamla och sätta dit det nya. Fem minuters jobb.
 #659545  by ChippN

Fick hem ett paket med lite spel idag. Tyckte Best of the Best Championship Karate var lite konstig. Ljusare i färgen, dålig upplösning på etiketten, Nintendo Game Boy texten på kassetten var inte lika tydlig och kassetten var lite svullen.

Var tvungen att öppna och undersöka lite av nyfikenhet. Skruven gick sönder, den var gjord i någon typ av plast tror jag. Gick inte heller att "slideöppna" som vanliga kassetter, så den fick bändas upp.

Antar att det är någon typ av pirat. Personligen har jag bara sett de vanliga piratkassetterna det står "GAME" på, så det är intressant med något annat.
WP_000492.jpg
WP_000492.jpg (1.65 MiB) Viewed 16247 times
The attachment WP_000490.jpg is no longer available
 #663252  by simplyawesome

Hej!

Är van att använda mig av retrogamefreaks skyddsboxar till GB/GBC/GBA dock så är jag inte riktigt nöjd med dem. Jag har upplevt att det sitter väldigt tight och känner mig orolig då man inte vill att sealade spel ska bli skadade.

Min fråga är om ni känner till något företag som säljer dessa skyddsboxar som lämnar lite extra utrymme för gb spelen? ( Helst inom EU)

Tack på förhand!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19

Instagram #sndb.se