• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#644452  by hansolo

Som utlovat i inlägget en bit upp skulle jag klara Mega Man 5 efter att ja klarat spel nummer tre.
Det som först slog mig var hur enkelt det var, 3an är bra mycket svårare. Charge:en gör spelet mycket enklare + att man har Beat-vapnet som en backup när det kör ihop sig.

Jag gillar dem båda, grafiskt och färgmässigt är Mega Man 5 bland de absolut bästa på NES. Trean har en större utmaning och coolare bossar, men jag har verkligen svårt att välja en vinnare av dessa två.
Eftersom jag bara spelat ovan nämnda spel i serien är det dags att gå vidare. Mest intressant är 2an och X.
 #644496  by Nils

Battle Kid 2. Det bästa NES-spelet enligt mig :) Kanske inte så oväntat.

Det är som Battle Kid fast större, snyggare och bättre designat. En riktigt bra uppföljare helt enkelt.

Tycker att spelet prickar allt. Kontroll, musik, grafik, spelkänsla etc. Det är ett modernt indiespel, fast på ett NES. När jag spelade blev jag konstant överaskad av hur smart och väldesignat spelet var, och inte jättemånga spel får mig att reagera så.

:yes:
 #645277  by segasonic

Klarade TaleSpin tidigare idag.
Diggar musiken skarpt! :good:
"Flyga runt och sväva vilket härligt sätt att leva, vi tar klivet det är givet vi har kli i underlivet, duh duh duh - FLYGPLAN!
 #645292  by Vippe

Klarade efter många om och men Shadow Warriors i förrgår. Herregud så frustrerande.. men ack så bra spel. Sen igår drog jag igenom Bobble & Bubble för femtioelfte gången
 #645427  by segasonic

Bubble Bobble! Man behöver tydligen en kompis för att få ett bättre slut, där sket det sig för mig!
 #645431  by smid

segasonic wrote:vi tar klivet det är givet vi har kli i underlivet
Va tvungen att kolla upp, inte riktigt som jag ville minnas :lol:
 #645435  by Ufouria

segasonic: Du kan plocka fram Bob (eller är det Bub) precis innan du dödar bossen. Man trycker typ start eller select och antingen A eller B så kommer den andra draken fram.
 #645475  by segasonic

Får prova det en dag även om det är lite fusk :good:
 #645477  by Vippe

Sen måste man ju ta extrabanorna också för att få det bra slutet =)
 #646515  by nittan

Mysig tråd! Letade nyligen fram mitt NES och försöker nu klara av så många av mina spel som möjligt. Började på Shadow Warriors igår, tog mig rätt fort till bossen på stage 5 men klarade den inte och bestämde mig för att fortsätta idag. Kände att jag inte ville klara ett så pass roligt och bra spel på första försöket. Så idag tog jag mig enkelt till stage 6..och blev förstörd. Gång på gång. Tillsist lyckades jag komma till andra formen av bossen och åkte på nästa smäll. Den grabben vet verkligen hur man suger livet ur en och det tog timmar innan jag överlistade honom. Härligt att man måste springa om hela stage 6 om och om igen för att ta sig tillbaka till bossen där man inte ens får full hpbar tillbaka och bara ett enda försök att klara honom. Men, men, hans sista form var lättare och jag knäckte honom på första försöket med 3 hp kvar.

Känslan efteråt...gör det hela värt det. Eller hur? :)
Attachments:
ninjagaiden.JPG
ninjagaiden.JPG (574.32 KiB) Viewed 3945 times
 #646662  by segasonic

Räknas det som man klarat ett spel med oändligt många banor när de börjar upprepa sig? :-k
Isf klarade jag precis Tiger Heli! :good:
Ska fortsätta och gå mot highscore snart.
 #646667  by hansolo

segasonic wrote:Klarade TaleSpin tidigare idag.
Diggar musiken skarpt! :good:
"Flyga runt och sväva vilket härligt sätt att leva, vi tar klivet det är givet vi har kli i underlivet, duh duh duh - FLYGPLAN!
Blev positivt jätteöverraskad över bossmusiken, gryyyyyyym!
Hade spelet som barn, var det tog vägen vet ja icke, men ja hade inget minne av att bossmusiken höll absolut toppklass.
 #646683  by OgnunoSoffre

Spelat genom smb1,2,3, Goonies, MM2(och spelat ytterligare 30lir) senaste dgrna... Bara tanken på att ta farväl av min spelsamling om några dgr får mig sentimental :'(
 #646713  by OgnunoSoffre

Har redan börjat haha!!! (4-5st har ja budat hem)
Fast sneslir, cib's.
Har haft/har alla nintendo utom snes så känns kul.
(hitta en snesbasenhet i garderoben!?, som jag troligen fick med i ngt nespaket modell större)

Ps! Nu har jag köry genom Bubble Bobble me :)
 #646722  by hansolo

Sanna wrote:Den musiken påminner om musiken på någon bana i något Mega Man spel.
Har tänkt samma sak. Capcom i båda fallen, kanske va samma kompositör?
 #647126  by Sonefors

Oj, du bör kunna det spelet utan och innan. För mig är bara den första fjärdedelen hyfsat enkel, sen är det som att jag aldrig har spelat spelet, vilket är lika roligt varje gång :good: Jag hade ju aldrig spelet som barn så jag har bara klarat det i vuxen ålder, skulle säga typ tre gånger varav den första med save states.
 #647880  by 0LD5K00L

Har nu lirat genom hela Super Mario Bros. 2j till FDS. DVS fått högst antal möjliga stjärnor på titelskärmen (24) och sedan klarat värld A-D. Yay.
8-4
Image

D-4
Image

Image
 #647989  by segasonic

Grymt!
Själv klarade jag precis Batman och lyckades knäppa två värdelösa bilder, bättre än inget iaf!
 #647997  by segasonic

Jag fortsätter...
Denna gången lyckades jag ta mig igenom "Beauty & the Beast" utan att skiten stannade \:D/
Gick lite snabbare denna gången eftersom jag spelat banorna förr :good:
Attachments:
2013-09-28 14.29.13.jpg
2013-09-28 14.29.13.jpg (366.49 KiB) Viewed 3742 times
 #648243  by segis

Metal Storm borde jag köra igenom, fick mitt för överdrivet bra pris ^^

Själv körde man igenom Monsters in my pocket med en tjejkompis, grymt roligt spel :D
 #648753  by 0LD5K00L

segasonic: Respekt för att ha besegrat jokern! Själv har jag inte lyckats med det ännu... :-w

Klarade nyss Contra utan Konami-koden. Grymt kul! Skulle plåtat händelsen men spelet påbörjade ett nytt varv innan jag kom över en kamera.
 #648766  by synt4x

Att klara Contra utan Konami-koden är ett av mina mål i livet haha. Särskilt eftersom jag är född exakt samma dag som Contra kom ut till Famicom. Jag kan klara det med Konami-koden men jag brukar ändå få använda ett continue på de sista banorna. Så jag har en bit kvar! Grattis! :)

Klarade Kid Dracula häromdan. Ganska lätt spel för det mesta. Det var egentligen bara sista banan som gav mig lite problem eftersom där inte är några checkpoints och man får möta 3 bossar på den. Och det där frågesports-spelet på en av banorna var ju lite klurigt eftersom jag inte kan Japanska. Men jag har sett Game Center CX avsnittet så jag kom ihåg vad svaren skulle vara, och som tur är kan jag läsa Kana tecken (åtminstone om det är Engelska ord skrivna i Kana, som svaren här var) så det gick ändå ganska bra.
  • 1
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 227

Instagram #sndb.se