• Sealed PAL

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#63885  by rogerxy

Synd att de är på nåt jäkla utrikiskt språk bara :)

#63887  by BelfegorC4

Forumet eller kartongen? :P
Jag bryr mig inte om texten på kartongen, manualen. Spelet får helst ha engelsk text i spelet om det är ett RPG spel =)

#63890  by Ufouria

Burai Figher skulle jag vilja ha. Verkar jätteroligt. :)
Men oj så dyr frakten är, 12 Euro :shock:

GPS spelen då? Är inte de "riktigt" sealed utan "resealed" eller??

#63918  by BelfegorC4

ja Steven78 tror att GPS spelen är resealed av dom stora varuhusen som tog in spelen. Dock så anmärker han att det är ingen som kan vara 100% säker men det låter vettigt =)

#63960  by Bonomaul

Vad är det som får det att låta vettigt?
Förresten så är de ju fortfarande sealed även om det är butikerna som gjort det, man kan ju inte räkna det som en re-seal eftersom de inte varit sealed innan...

#63971  by BelfegorC4

Så om någon köper ett oöppnat spel och plastar in det så kan man kalla det för sealed och håva in dom extra pengarna? :?

Sealed borde väll ändå bara accepteras som säljargument och som samlarvärde om det är fabriksplastat.

#63996  by Huddik

Back in the days fanns det nog inga extra pengar att dra in på att spelen var "sealad", det var nog bara en merkostnad att göra det.

Sedan är fabriksplastad ett luddigt uttryck.. Menar man att det gjordes i samma fabrik där kassetterna gjordes eller på kartongfabriken eller av distrubitionsfirman ?
Det kan mycket väl vara så att vissa varuhus villa ha spelen inplastade av olika skäl och distrubitionsfirman fixade deras "batcher".

Sånt här kan man bara fantisera om men jag tycker nog att det finns en väl grund för att vissa spel såldes inplastade. Och jag tror inte det gjordes i " kassettfabriken" eller "kartongfabriken" eller tryckeriet och inte heller tror jag att varuhuspersonal har plastat in dem.

#63998  by Huddik

För mig personligen intresserar jag mig för förmålen som är orörda MEN från tiden. Där i ligger skillnaden i om Stor & Liten sålde hela svarta serien inplastade av en kille på lagret eller om Nisse 19 år plastar in spel efter jobbet.
Alltså orginal eller inte intresserar mig inte egentligen så länge jag vet att spelet såldes på det sättet i butik back in the days.
Men att veta...där ligger utmaningen :)

Ponera att nån varuhuskedja skulle sålt egna inplastade spel. För mig är det lika mycket historia som Nintendos egna. Jag intresserar mig för historian och kulturen som växte fram än vad jag gör för varumärket Nintendo.. Hmm..undrar om det vart tydligt vad jag menade nu :D

Instagram #sndb.se