• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#638002  by mattias a

Tronin: Jag skulle faktiskt precis gå in och skriva detta:

Plockade isär allting igen och tog även bort connectorn igen och satte tillbaka den. Testade starta ett spel igen utan att koppla i släden och skruva ihop det.
Nu funkar den! LYCKA!

Nu ska jag bara se om den fortfarande vill vara med när jag skruvat tillbaka allt. Vad tror ni det kan ha berott på? Kanske connectorn hamnat lite fel? Känns inte som den borde kunna göra det dock men.
Nåja, grymt skönt att veta att den lever fortfarande! :)
 #638003  by segasonic

Hade du i skruvarna till connectorn lär den inte ha hamnat fel iaf.
Se till att haka i kassettsläden under kretskortet innan du skruvar fast den :good:
 #638005  by Tronin

Problemet du beskrivit uppstår när kassetthissen (släden? bah!) skruvats i för hårt. Vissa enheter bryr sig inte om hur hårt den är fastskruvad, andra protesterar direkt.
 #638007  by mattias a

Ja, skruvade fast allt utom höljet nu och testade lite mer framför tv:n. Först gick allt bra, sedan började den strula igen. Då märkte jag efter en stunds testande att den fungerar klockrent om jag trycker ner kassetten och håller ner den i bottenläget med fingret. Medan den åker upp ett par millimeter om jag inte håller ned den, och då tappar den kontakten. Skall försöka hitta en lösning på detta.
Vet dock inte riktigt hur man skulle kunna justera det eller vad det beror på – känns inte som det spelar någon roll hur hårt man drar i skruvarna i detta fall?
 #638008  by Tronin

Nja, skruvarna är väl mer boven i det hela i det första fallet. Nu är det nog något annat. Har själv varit med om det, men kan tyvärr inte komma ihåg vad jag gjorde för att lösa det.
 #638010  by segasonic

Låter skumt, har aldrig hänt mig.
Att böja pinnarna på connectorn borde hjälpa isf.
 #638012  by mattias a

Googlade lite och hittat flera som lidit av samma problem. Verkar finnas lite saker att testa, vilket jag skall göra imorgon! Om inte annat så har en del löst det genom att byta ut släden, hissen, whatever! :)
 #638028  by Quvipp

http://youtube.com/watch?v=QLJ9tBNQshE& ... LJ9tBNQshE
Detta kanske är felet? Om du bara trycker ner släden utan att hålla nere den extra med fingret, vad får du för bild på tvn?
 #638038  by mattias a

Ja, det är samma fel som i videon, som dessvärre inte visar någon lösning på problemet.

Edit: Hittade ett sätt att fixa det på. Skall skruva ihop allting nu så postar jag en bild på hur jag gjorde.
 #638052  by mattias a

Vad som löste det hela för min del var att dra åt de rödmarkerade skruvarna som håller i kassettsläden STENHÅRT medan de fyra gulmarkerade skruvades i väldigt lätt. På så vis tycks kassetthållaren hållas ned den där extra millimetern längst bak för att kontakten mellan spel och connector skall klaffa! Funkar i alla fall perfekt för tillfället! :)

Image
 #638423  by Oregondanne

Jag söker namnet på ett spel. Ett spel som lämnat väldigt nostalgiska minnen, men inte tillräckligt tydliga för att jag ska komma ihåg vilket. Bara att jag bara måste hitta och spela det igen. Det här är vad jag minns:

- Nycklar i olika färger (de kan ha låst upp dörrar med samma färg)
- Skattkistor
- Mycket ljusblått...

Nu kommer ni kanske att skrika "Wizards and Warriors!" i kör, men faktum är att jag spelade det i dag och nej, trots likheterna är det inte det jag söker... Men det bränns (nog). Om någon kan hjälpa mig med det här vore jag oerhört tacksam!!
 #638436  by segasonic

Det är inte tvåan eller trean då?
CastleQuest?
Image
Har du lite fler ledtrådar? :)
 #638461  by Oregondanne

Tack för gissningarna! Spelet har dock mycket bättre grafik än de två ovannämnda. Ja, det torde mig allt vara ett NES-spel - är 99% säker på det i alla fall (men inte 100, då). Det måste också varit ett spel som släpptes i Sverige då jag inte hade tillgång till amerikanska NES-spel i min barndom. Tyvärr har jag inga fler ledtrådar för tillfället, men återkommer då jag finkammat minnesloberna...

Och det är alltså inte Iron Sword eller W & W 3.
Last edited by Sonefors on 11 Aug 2013, 08:44, edited 1 time in total. Reason: Dubbelpost.
 #638690  by Oregondanne

Sanna wrote:Tänkte säga det tills jag läste hela texten.
Det lustiga är att det KAN vara Wizards and Warriors trots allt. Ibland händer det ju att riktigt starka minnen av ett visst moment (alltså inte en helhet) skapar en skenbar verklighet som blir mer verklig än den riktiga. Men det känns ändå som om någonting saknas... För många pusselbitar faller inte på plats då jag spelar W & W. Kistorna med diamanter, objekten, fienderna... det känns inte bekant alls. Men just dörrarna i de olika färgerna och nycklarna. Jag blir galen!

Gauntlet är det definitivt inte och Swordmaster har jag aldrig hört talas om. Grafiken och spelupplägget liknar väldigt mycket det i W & W (om det nu inte trots allt är det spelet, alltså). Det finns dock en LITEN chans att det är ett SNES-spel jag söker. Men hur som helst, slut på ledtrådar tyvärr. Tack för att ni tog er tid!
 #638735  by Oregondanne

Nej, Magic Sword är det inte. Inte heller Ironsword, för där är det ju inte nycklar i olika färger som öppnar dörrar/kistor i samma färg.

Då verkar det som att det är Wizards and Warrios trots allt. Eller möjligen en variation av Wizards and Warriors jag spelat i något parallelluniversum... (någon som vill trolla mig tillbaka dit?)
 #638737  by segasonic

Har du klarat hela Wizards and Warriors nyligen då? Du kanske inte har kommit till stället du kommer ihåg :)
 #638773  by Oregondanne

Spelade igenom de första två banorna i fredags. Men jag ska nog spela igenom hela nu i veckan. För även om minnet inte stämde med verkligheten (om det nu var det spelet) så är det när allt kommer omkring ett ganska underhållande spel. :)
 #638833  by Ufouria

De två första W&W spelen är riktigt bra. Det är något speciellt med att samla diamanter och låsa upp kistor för att se vad som döljer sig i dem. Brukar annars inte vara mycket för att samla mynt och liknande i spel, men diamanter och skatter är mer speciellt. Det är även en skön känsla när man hoppar/studsar runt i W&W.
 #638952  by Oregondanne

Ja, jag gillar konceptet och stämningen. Spelade igenom nästan hela spelet i går men fastnade så mycket för den lila banan att jag var tvungen att pausa spelet och ha som bakgrundsbelysning då jag sov... (vackrare pausskärmar får man leta efter)
 #640740  by ChippN

Finns det något mer knep för att få igång ett spel? Eller är det dags att ge upp?

Jag har testat följande:
Rengöring av spelets kontaktytor.
Rengöring a connector.
Letat efter spelets "sweetspot" i säkert 30 min.

Spelet startar och går att spela, men det finns inget ljud samt bilden är helt förstörd.
WP_000325.jpg
WP_000325.jpg (1.83 MiB) Viewed 5979 times
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 111

Instagram #sndb.se