• Vad spelar ni för tillfället? (NES & Famicom)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #618561  by Nils
 
Ufouria har en bunt mindre problem, t.ex att man aldrig använder vapen och att man hela tiden måste hålla ner på styrkorset för att hoppa på något. Kastmekaniken är jobbig. Sunsoft gjorde senare allt rätt i Mr. Gimmick.
 #618670  by Ufouria
 
Testade en demoversion av Battle Kid 2. Gubben är verkligen sjukt liten och styrningen känns konstig. Dock inte fullt så fladdrig som jag trodde. Musiken var bra iaf men spelet, nja.. ledsnade fort och kände inget sug att kämpa vidare. Tacka vet jag Mega Man.
 #618759  by aerobert
 
Kör lite Blue Shadow just nu. Najs spel, men inbillar jag mig eller är kontrollen lite "off"? Känns som det är en fördröjning på slagen så man måste nästan tajma knapptryckningarna perfekt.
 #618820  by Nils
 
Sanna wrote:Testade en demoversion av Battle Kid 2. Gubben är verkligen sjukt liten och styrningen känns konstig. Dock inte fullt så fladdrig som jag trodde. Musiken var bra iaf men spelet, nja.. ledsnade fort och kände inget sug att kämpa vidare. Tacka vet jag Mega Man.
Kul vad olika man tycker. Jag älskar verkligen att gubben är så liten och att kontrollen är som den är. Men hur kan kontrollen vara fladdrig när den inte använder moment eller gravitation alls? Han gör exakt vad man själv gör. Kontrollen är ju på så vis minst lika precis som MM. Du kanske tycker det är ovant att han faller så fort man släpper hoppknappen t.ex?
 #618828  by Ufouria
 
Ja han faller snabbare (känns det som iaf) och är mer finstyrd eller vad man ska säga. Det har nog med att göra att han hoppar högt och långt i förhållande till sin storlek. Känns inte bra om man är van med styrningen i andra NES spel.
 #618947  by JBH
 
Gargoyle's Quest 2, ett riktigt bra spel.
Gillar verkligen variationen och hur de nya krafterna som man får förändrar ens strategier på de olika banorna och bossarna. Dessutom är musiken ruskigt bra.
Min favoritlåt i spelet (hittills).
Det är dock väldigt svårt tycker jag. Har nyligen klarat bossen Doppelganger som säkert tog mig tjugo försök innan jag besegrade, och nu har jag kommit till sista bossens palats. Men känner att jag måste vila nu, så det får bli att klara det i morgon!
 #623443  by Ufouria
 
Spelade Devil World. Jäklar vad svårt det blir snabbt. Kom till round 5 bara. Tänker att jag ska skärpa mig och inte vara runt kanterna där det finns risk "för klämskador" 8) Men ändå så dör jag.

Ska tydligen vara oändligt med rounds men att svårigheten inte ökar efter round 16.
 #627376  by Yoshi
 
Spelar Super Mario Bros. 3. Är jäkligt trött på Goomba på bana 3 värld 1. Han kommer precis i slutet och hoppar upp EXAKT där man nästan alltid springer, och man (jag) hinner inte ens reagera (jag är dålig, vet). Jämrans Goomba.
 #627532  by smid
 
Spelar Probotector med min koreanska roomie men han är heeelt värdelös. Inte kommit förbi andra bossen utan att han är game over än, sedan snor han mina liv :/
 #627543  by smid
 
Andi: Yeah, han får sitta i spelrummet ett par dagar, han hänger där konstant. Dock gillar han Mr Gimmick mer. Eller andra sjukt konstiga spel han klickar fram i mitt Powerpak :D
 #627703  by smid
 
:roll:

Vi kom till tredje banan i Probotector nu men han dog på den kända bossen. Kanske går bättre imorn då vi ska dricka koreansk öl.
 #628128  by Styris
 
Testade lite MM3 och MM4 på Wii U. Fantastiskt att vi fick dom överlägsna USA versionerna. Så MM3 vart spelbart trots att det fortfarande lider av slowdowns så går dom leva med i USA utgåvan.
 #628151  by Ufouria
 
Exakt! Dessutom är jag nästan hundra på att MM 3-5 går i samma hastighet i PAL som NTSC. Bara de två första som går långsammare i ljudet i PAL versionen iaf. Det är säkert PAL versionerna av spelen du spelar Styris ;)
 #628175  by Ufouria
 
Är det inte tvärtom? Har hört att NTSC spel vanligtvis har mer slowdowns (än PAL). Det låter även rimligt då man borde märka av det mer om spelet går lite snabbare. Om det går långsammare så blir slowdowns inte lika märkbart.

Någon som vet med säkerhet hur det är och kan förklara?

Edit: Hittade detta men kan någon förklara? :lol:
On the NES, most games wait for a VBlank, and it just happens less often in PAL-Systems. That may also be the reason why games run without slowdowns, but not faster. Maybe the CPU-Speed was adjusted to synchronize the rest of the system to the image output.
 #628182  by Styris
 
Hittade konfirmation att jag hade rätt i känslan av att det var 60 hz :)

http://www.nintendo.se/arkivet/2013/130 ... laddningar

Jag hade grova problem med slowdowns när jag spelade det på min PAL konsol. Dom finns även på USA versionen, dock så är dom inte lika påtaliga. Det är helt enkelt Capcom som försökte mer än dom klarade av att koda.
 #628197  by Tronin
 
Snarare Capcom som ville mer än vad Nintendot klarar av.

Däremot har jag, precis som Sanna, hört att det är mer slowdowns i US-versionen. Och det tycks ju vara fallet.
 #628202  by Ufouria
 
Jag spelar till 99% PAL versionerna av Mega Man spelen till NES och har aldrig tänkt på (störts av) att det är slowdowns i dem. Det enda spel som jag kommer på nu på rak arm där jag störs av slowdowns är Life Force (är väl andra banan där stenarna sprutar ut ur berget).

Wii versionerna av NES spelen borde väl vara optimerade/förbättrade för att minska ev. slowdowns? Eller är de identiska (färg/grafik/hastighet/slowdowns) med NES versionerna som de är när man spelar de på konsol?
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 81

Instagram #sndb.se