• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #592635  by instinqt
 
Honey Bee är...ja. Tror jag testade 30 USA/SFC-spel på en HB och kanske 3 fungerade. Tror 25-27 st funkade på min Fire FX.
 #592654  by gg3gg3
 
Dra mig baklänges... Dags att byta då! Ebay bästa stället eller?

Edit: fans inget på ebay ens?? Heter den "fire fx"?
 #592668  by instinqt
 
Ska man böka med converters är det nästan värt att köpa en amerikansk enhet och såga bort piggarna :)

Men men, det finns två converters: Fire och Fire FX.

De är lite svåra att hålla isär dem iom att skalen är "identiska" vilket leder till att de flesta brukar kalla dem "Fire" kort och gott. Man särskiljer de två lättast om man tittar på hur "connectorerna" ser ut. Fire FX har den bredare connectorn på den främre "sloten".
 #592671  by gg3gg3
 
Såga bort piggarna? För att få ner pal/famicomkassetter? Funkar palspel bra bara man gör detta eller måste även de lödas för att bli regionsfria?
 #592672  by instinqt
 
Neh, förutsätter att man som Svensk har en PAL-enhet redan :lol:

Men PAL + piggsågad USA-SNES ger dig i princip 100% täckning utan converterbök. Annars funkar det ju bra med uppsågad SFC också. Brukar vara lättare att hitta och strömadapter-anslutningen är samma som på PAL-enheter vilket gör det hela "lite" smidigare än spetzialaren bakpå USA-enheten.
 #592787  by gg3gg3
 
Ok... Men jag fattar inte varför man ska såga piggarna om man ändå bara ska köra ntsc kassetter?
 #592796  by instinqt
 
Du får inte i japanska spel om piggarna i kassettporten är kvar.
 #592829  by gg3gg3
 
Ahh! Danke:)
Hur är det med handkontrollerna? Funkar de på alla regioner
Last edited by segasonic on 30 Jan 2013, 16:17, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte, tack!
 #593004  by instinqt
 
Alla originaltillbehör skall funka på konsoler från alla regioner vad jag vet.
 #593056  by Terra
 
Min ntsc kontroll från junior/mini funkade inte på min pal konsol när jag prövade för ett tag sedan.

Är det någon som minns vad konsolen kostade när det begav sig?
 #593093  by instinqt
 
100% på att den är original? Finns ett väldigt stort antal piratkonsoler i omlopp (piraterna är mycket vanligare än originalen, åtminstone i Sverige), likaså pirattillbehör.
 #593095  by Alphataurus
 
Jag kan inte heller använda mina amerikanska kontroller med min SCN-konsol - ganska säker på att det inte är några piratsaker. Har för mig att jag har läst något om att tidiga SNES-konsoler inte tar kontroller från alla regioner.
 #593447  by Terra
 
Köpte min mini snes helt ny för en ganska mången år sedan så den torde vara the real shit.
 #593452  by instinqt
 
De nya exemplaren är ännu oftare pirater...tyvärr.

Är det ett hål i det röda fältet på kartongens baksida eller är det bara ett rött fält i kartongens tryck? Är det inget hål är det med all säkerhet en pirat. Är det ett hål bör du kunna se enhetens serienummer utan att öppna kartongen (yei!).

Sen har jag för mig att det inte är gamebitskruvar utan vanliga stjärnskruvar i piratenheterna. Men det är jag långt ifrån säker på.
 #593474  by Terra
 
Uuhh.. Där gav du mig en otrevlig upptäckt. För något glory hole finns det då rakt inte på kartongen. Då är det väl bara till att vaska fram en äkta på ebay. Klart att den går att använda men jag vill ju inte sitta med något fuskbygge.

Tråkigt men kunskap är makt så tack för upplysningen ;)
 #594549  by Zelda
 
Det var inget, lyckades kolla upp det själv.

Oj, snabbt svar! Jo, det finns. Glömde kolla Tradera innan jag postade=)

Anledningen till inlägget var att jag såg en kille sälja "GPS" som svensksålt på Tradera nyss, och blev då fundersam om det var okej att ha en sån bland sina SCN-titlar.
 #594609  by instinqt
 
Svårare att hitta fina GPS-exemplar än SCN-dito tycker jag.
 #595130  by ChrisX
 
Som nybliven samlare av SNES så skulle jag gärna vilja ha en komplett lista på PAL och NTSC.
Jag har några länkar om rariteter, sedan några med prisuppgifter och Raritets skalor.
Är listor kompletta? (ish?)
Samt tror ni på att Raritets skalorna funkar?

Raritets spel : http://www.racketboy.com/retro/nintendo ... snes-games
Raritets guide: http://www.rarityguide.com/snes_view.php
Raritets guide: http://www.snescentral.com/lists/snes_rarity_list.txt
SNES lista på PAL och NTSC: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Su ... stem_games (någon som orkar titta o se om den är relativt komplett?)

Jag tänkte själv sammanställa ett Excel ark för samlare som vill ha lite koll i sin samling, Så namn + skick inkl. Kommentar om man kanske blandat en SCN kartong med ett UKV spel kanske.
Någon som skulle ha intresse av ett sådant?
 #595185  by gg3gg3
 
Absolut, det skulle kunna användas:)
 #595205  by smid
 
ChrisX: Kolla in på http://www.supernes.se och kolla om det finns något där, iaf folk som är intresserade även om majoriteten av dom även hänger här ;)
 #595993  by instinqt
 
Ja och några olika utgåvor av 4spelsvarianten. Samma boxart på alla dock.
 #596885  by aerobert
 
Kände för att köra Super Metroid igen. Har en gammal SCN-kassett som jag köpte på nätet för en hiskelig massa år sen. Roundhousade ner kassetten i maskinen och kickade igång spelet, och döm till min förvåning när jag ser att innan spelets början, vid alternativen, måste välja tyska eller franska undertexter! Det går alltså inte att gå vidare utan ett av de valen! Så vid introt så rullar den vanliga engelska texten högst upp med tyska texter nederst.

Det sjuka är att jag inte minns om det alltid varit så på den svenska/europeiska utgåvan. När man var 10 bast så var man inte direkt kunnig i engelska och gav förmodligen blanka fan i om det var engelska och tyska som rullade på skärmen. Nu är ju inte Super Metroid något texttungt spel efter introt direkt så jag bryr mig inte då det trots allt är engelska med.

En googling säger att det är samma version på Virtual Console som min. Kan det vara så att det fanns en SCN-version med bara engelska först, för att senare få en uppdaterad rom-version där alla europakassetter hade samma? Hur ser det ut på era SCN-kassetter, är det obligatoriskt språkalternativ utöver engelskan, eller har ni bara "ren" engelska?
Last edited by aerobert on 17 Feb 2013, 23:16, edited 1 time in total.
 #596892  by aerobert
 
Ja engelskan är standard hårdkodad rätt in i spelet, så den har man alltid. Tyskan eller franskan verkar lägga sig som ett overlay-lager.

Det konstiga är att jag inte minns att det varit så, men som sagt, jag kanske bara aldrig brydde mig och noterade sånt som barn den glada sommaren 94. Vill undersöka om det finns olika rom-versioner i SCN-kassetterna där ute.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Instagram #sndb.se