• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#534901  by smid

Jag har kvar min gamla kassett, tror att den kom i ett bundle. Så ni får svar om två veckor :)
 #537147  by Thermoptic

Fick ett Nes av en polare för ett par dagar sen. Men något är fel. När man startar maskinen så blir det en konstant grå bild. Den blinkar alltså inte som den skall göra. Och inga spel funkar. bara grå bild hela tiden. Vad kan det vara för fel? Räcker det med att rengöra connector delen? eller är det något annat?
 #537155  by Tronin

Finns en hel sektion med rengöringstips och dylikt du kan kolla igenom: viewforum.php?f=10
 #537181  by segasonic

Rengör spel och connector så får du med 90% säkerhet igång det.
Använd länken Tronin hänvisade till.
 #537194  by Thermoptic

Tack! Frågan var ju iofs bara om något visste vad det var för SLAGS fel. Om det går att fixa genom att rengöra så är det ju jätte bra. Men det kunde ju lika gärna kunnat vara något annat som inte gick att fixa.

Då skall jag spana in länken. Tack för länken Tronin
Last edited by Sonefors on 24 Jun 2012, 22:48, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #537317  by Fenris

Har sett grå skärmar ungefär lika mkt som jag sett blinkande skärmar. Med stor sannolikhet har det med kontaktytan mellan spel och konsol att göra. Så om det inte funkar att rengöra spelet så är det bara att byta connectorn, något som inte kräver mkt skills alls. =P
 #537322  by Tronin

Connectorn ska man i princip aldrig behöva byta. Enda gången det är nödvändigt är om den de facto är sönder (läs avbrutna pins).
 #537328  by Ufouria

Instämmer :) Originalet är bäst!

Undrar om grå respektive blinkande skärm säger något om graden av smuts/dålig kontakt. T ex om grå skärm innebär mer eller mindre smuts som förstör.
 #537345  by Ufouria

Jag har fått både grå fast bild samt blinkande bild på icke-modifierade konsoler. Ibland både och med samma kassett beroende på hur mycket jag rengjort spelet. Minns dock inte vad som kom först och vad som kom sedan strax innan det fungerade.

Min gissning är:
blinkande bild --> grå bild --> som det ska vara

Ska kolla det nästa gång! Har ingen skitig kassett hemma för tillfället.
 #537349  by segasonic

Min gissning är exakt som Sannas, får du grå bild har du nästan fått igång spelet.
 #537685  by Ufouria

Inte finns det väl inte någon annan utgåva än big box SCN Super Mario Bros som har identisk kartong (utsidan) som den? Den tyska har ju t ex det fula omslaget.

Image
 #537694  by charon

Finns det något sätt att få igång ett spel som bara visar grått? Köpte ett paket med Mega Man 1-4 där ettan såldes som defekt. Rengjorde efter bästa förmåga (elektronikrengöring och radergummi), men visar fortfarande grått. Alla andra spel startar utan problem.

Mvh
Jag
 #537697  by Tronin

Testa kassetten utan att fästa skruvarna i ryggen. Funkar det börjar du med att sätta tillbaka skruvarna och finjustera tills. Blir det grått har du skruvat för hårt.
 #537724  by segasonic

Kika på kretskortet och leta efter uppenbara fel. Exempelvis komponenter där benen gått av eller förstörda kretsar. Kan ju trots allt vara spelet som fått sig en känga.
Tycker att Tronins förslag låter lite märkligt, skruvarna bör inte gå att spänna så hårt att det påverkar elektroniken. :-k
 #537731  by Tronin

Jag har varit med om det några gånger, så för min del tycker jag inte det låter särskilt märkligt :P

Edit:
Märkligt är däremot när spel fungerar klockrent så länge man har kompositkablar till NESet. När man byter till RF vill spelen inte fungera.
 #537784  by Lindholm

instämmer med segson, kan ju inte vara möjligt att skruva ihop en kassett så hårt...
 #538054  by wkd!?

Kanske om man skruvar så hårt att plasten blir för för tight och helt enkelt blockerar all data i förbifarten! :-w :lol:

Nej men allvarligt nu, det låter ju jätteknäppt, skulle faktiskt gissa på något slags eletronikfel.
 #538101  by Tronin

Må vara elektronikfel, orkade faktiskt inte bry mig särskilt mkt om det då det inte var mitt NES eller spel. Det räckte med att lossa på skruvarna till kassetten, så mer tid behövde jag inte lägga på det.
 #538160  by Fenris

Tronin:
Jasså man behöver aldrig byta connectorn? Jag fick aldrig igång mitt gamla NES som jag haft som kid, efter att ha pillat lite och bytat connector fungerar det igen som en smäck! Kokade du din connector eller hur gjorde du? Iofs var det flera år sedan jag bytte min, men jag det fungerade inte bara att rengöra spelen.
 #538168  by Tronin

Jag sätter min högra hand på att du hade fått igång NESet om du hade rengjort connectorn. I de flesta lägen räcker det med att koka connectorn. I vissa fall kan man behöva pilla med pinsen, men jag försöker undvika det så mkt som möjligt. Dessutom håller originalet betydligt högre kvalité än de nya man kan köpa. Renoverad originalconnectorn > Ny connector!

Vill du ha mer info föreslår jag att du letar upp rengöringstrådarna i FAQ-sektionen. Där hittar man i stort sett allt man behöver.
 #538320  by Fenris

Åfan... Shit, får mig att fundera på om jag behöll originalconnectorn... Iofs kan det vara så svårt att få tag i en original? ;)

Men tycker äldre connectorer blir rätt "sladdriga" om du förstår vad jag menar? Att man inte känner något motstånd när man tar ur eller sätter in spelen.
 #538322  by Tronin

Att inte känna något motstånd är bra. Då vet man att pinsen inte trycker för hårt och sliter på spelets kontaktytor :)
 #538331  by Fenris

... Äsch nu ger du mig ännu mer ångest fö'fan! xD Jag tror faktiskt jag slängde min connector nu när jag tänker efter... Mest eftersom jag verkligen inte har någon aning om vad jag skulle lagt den gamla =/ Fast det låter ganska olikt mig att slänga reservdelar... Nåja! =p
 #538336  by Lindholm

och är den för sladdrig så den har svårt att få kontakt med spelet så e det bara att böja tillbaka pinnsen...
 #539862  by smid

Det görs lättast genom att ta en hårnål som någon gammal flamma har tappat på golvet och bryta den i två delar, ena delen blir alltid perfekt som krok.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 111

Instagram #sndb.se