Sådär! Äntligen är man hemkommen från en 9-dagars arbetsvecka och kunnat sätta tänderna i Mr. Gimmick! Spelade igenom det först utan hemligheter för att se ena slutet, spelade sedan om och tog alla hemligheterna!
Presentation
• Spelet är utvecklat av
Authentic Entertainment men utgivet utav
Sunsoft som även släppte förra veckans spel Gremlins 2. Sunsoft är verkligen en kompetent utgivare med känsla för kvalité vilket märks i Mr. Gimmick! Spelet är ett plattformsspel i dess renaste form och ser väldigt fint ut med klara färger och genomtänkta fiender. Spelet släpptes relativt sent i Sverige, 1993, och då hade man hunnit utveckla spelen en del vilket märks med t ex Darkwing Duck och liknande.
Gameplay
• Jag tycker
Gimmick följer mina knapptryck bra på plattformarna och känns som en korsning mellan
Mario och
Mega Man i sitt rörelsemönster. Tillskillnad från Gremlins så ser man spelet från sidan och både fiender samt plattformar är utmanande vilket välkomnas. Det är ingen direkt inlärningskurva utöver första banan utan sedan hålller de en jämn nivå! (Näst)sista banan är ju givetvis svårast, men även banorna före den bjuder upp till motstånd med
kluriga plattformshopp! Spelet rör sig flera skärmbilder upp och ner vilket är välkommet i plattformsspel enligt mig, tillskillnad från Mario där man sällan rör sig mer än en skärmbild upp eller ner.
• En styrka Mr. Gimmick har är ett
återspelningsvärde genom att ha alternativa slut, det dåliga slutet får man genom att helt enkelt klara spelet medans det bästa slutet uppnås genom att hitta varje hemlighet som finns gömd på alla banor utan att få Game Over. Detta gör att man inte kastar spelet direkt när man klarat det utan kör om och nöter tills banorna sitter helt perfekt! Underbar känsla när man äntligen klarar sista gömda banan som får ses som en hyllning till det äventyr man precis bevittnat.
•
Bossarna tycker jag inte bjuder upp till så farligt motstånd utöver 4e bossen; Han som åker i taket i sin kupol som skjuter laser neråt för att sedan kasta fram en robotspindel till att förgöra dig. Den hade jag en del problem med innan det satt! Likadant att komma till spaken i början, lyckades aldrig sätta det plattformshoppet!
• Sista bossen känns ANINGEN malplacerad då en kopia av
Greve Dracula uppenbaras framför dig för att ge dig en ordentlig utmaning och när han tagit fem smällar så förvandlas han till en bomberman med en turtles rörelsemönster?
AWESOME!
• Musiken är väldigt
trallvänlig men jag tycker att ljudet som blir när man ska ladda upp stjärnan är för påträngande och förstör ljudbilden en del!
• Spelet var dock inte särskilt förlåtande kände jag utan gör du fel faller du oftast en bildruta ner och landar i vattnet/taggarna.
Sammanfattning
• Ett riktigt bra plattformsspel jag rekommenderar till vem som helst som har provat plattformsspel förut!
8/10