• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #521703  by MrDomarn
 
Image

Image


Sedan den här diskussionen var upp senast så har det ju tillkommit några nya medlemmar och kanske någon har hittat mirakelkuren så jag testar igen.

Hur i böfvelen får man bort tusch från kassetterna utan att skada dem (allt för mkt)? Jag vill be dem med egna erfarenheter att svara så det inte bara blir "XYZ, borde fungera" till svar.
 #521712  by Tronin
 
Lable Off som du hittar på ex. Biltema fungerar, men med blandade resultat; men det beror på hur hårdhänt du är.

Blöt in en bomullstuss med Lable Off och för den över tuschet så ska det inte vara alltför svårt att få bort Håkansson. Men trycker du för hårt - för att du tycker att det inte funkar - är risken stor att du skadar kassetten.

Medicinsk bensin funkar också bra.
 #521760  by Ufouria
 
Det där ser ut som elak tusch. :nogood: Krävs någon mirakelkur för att få bort allt tror jag.
 #521777  by Tronin
 
Efter att ha provar Label Off brukar jag köra med vanligt sudd på de tuschrester som inte vill ge med sig. Det är också ett ganska bra tips som för min del har gett bra resultat.
 #521783  by Sonefors
 
Tronin wrote:Medicinsk bensin funkar också bra.
Kemiskt ren bensin menar du?

Jag brukar köra med T-röd, fungerar på en del tusch (50/50) men den där Håkansson blir nog knivig.
 #521786  by Tronin
 
Nej, medicinsk bensin från Apoteket. T-röd använder jag aldrig för har du otur så färgar den spriten av sig, kanske inte på just kassetter men på annat material.
 #521812  by Sonefors
 
Aha, så pass!

Jag använder det bara på kassetter också. Kan bli lite matt plast ibland men är tuschen inte så svår brukar det fungera.
 #530655  by Sonefors
 
Långt ifrån ett 100%-igt resultat men helt klart en förbättring. Kanske går att få bort mer men jag vågade inte ta i alltför mycket. Det är alltså helt vanlig T-Röd som har använts här tillsammans med några bomullstussar.

Före:
Image
Efter:
Image
 #530680  by Ashaman
 
Jag skickar en fråga här istället så det blir rätt plats också:)
Har någon ett bra förslag på hur man rengör en famicom-nes converter? Eller rättare sagt "connectordelen" på convertern. Det går ju knappast att koka(eftersom det också är ett kretskort i?) och den är ju rätt så jäkla tight.. Svårt att få in tops..
Den funkar ju hyggligt, men det är mycket blink med just den...
 #530681  by Sonefors
 
Jag skjuter från höften.
Antar att den inte går att skruva isär, har för mig att det inte går på dessa. Köp en ny? Diska och torka i ugnen? Tryckluft på sprayburk?
 #530682  by poppe
 
Sonefors: Najs! Fick du bort kladdet från kassetten också?
 #530694  by Ashaman
 
Sonefors wrote:Jag skjuter från höften.
Antar att den inte går att skruva isär, har för mig att det inte går på dessa. Köp en ny? Diska och torka i ugnen? Tryckluft på sprayburk?
Klart jag gav en rätt kass beskrivning.. Den går inte att skruva isär. Jag köpte den precis så är inte superintresserad av att köpa en ny ;)
mmm, vi får se hur fasen jag löser det.. Får väl bli som när man var liten annars och fixa och dona och starta om tills det funkar annars ](*,)

Bra gjort med kassett och box där Sone! Gillas!
 #530695  by Tronin
 
Ja, att diska den kan vara ett bra tips. För min del räckte det dock med tops.
 #530713  by Lindholm
 
Ash: ös på med elektronikrengöring, ta sen en tygbit runt exempelvis ett bankomatkort och för in och ut (ej i sidled)

Edit: tandborste kan med vara ett hjälpfullt redskap om den e väldigt skitig, för att få det värsta att släppa
 #530783  by Ashaman
 
Tack båda två :D
 #536831  by Vanguard
 
Sett en massa tips här om att koka connectorn och de flesta har referrerat till en länk som inte finns längre. Skulle någon kunna utveckla lite på hur ni går till väga med detta?
 #536838  by Tronin
 
Du kokar connectorn som om den vore potatis. Sen efter sisådär 20-40 minuter tar du upp den, låter den torka och avslutar med att spruta den full med elektronikrengöring.
 #536892  by Ufouria
 
Samt baka den i ugn (efter kokning) som om det vore en ugnsbakad potatis (fast lägre värme). 8)

Edit: Sedan om det är nödvändigt eller ej är en annan fråga.
 #536898  by Lindholm
 
jag anser att det e totalt meningslöst att lägga in den i ugnen, gör endå ingen som helst nytta, mer än att den torkar snabbare...
 #536903  by Tronin
 
+1 på Foten även om jag gillar Sannas beskrivning :D
 #536924  by JBH
 
Någon som vet hur man får bort tusch/klotter från etiketter utan att skada dem?
Ser ut att vara mindre elakt tusch som inte ska kräva särskilt mycket för att försvinna. :)
Attachments:
IMG_0754.JPG
IMG_0754.JPG (891.26 KiB) Viewed 14899 times
 #536929  by Japanspel
 
Lindholm wrote:Ash: ös på med elektronikrengöring, ta sen en tygbit runt exempelvis ett bankomatkort och för in och ut (ej i sidled)

Edit: tandborste kan med vara ett hjälpfullt redskap om den e väldigt skitig, för att få det värsta att släppa
Jag brukar ta el. rengöring, alternativt t-röd, på ett spel och sen snabbt ner i famicom konsolen, gnugga ner och upp som fan, ta ut spelen och torka av med en tops....
 #536930  by Lindholm
 
jbh: sån fråga har varit uppe så många gånger så ingen kommer orka svara... Testat att söka?

Fjosefsson: jo de funkar det med, men tycker "kreditkortmodellen" funkar bättre...
 #536944  by JBH
 
T-röd gjorde jobbet, tackar så mycket Sonefors :)
 #537592  by Vanguard
 
Tronin wrote:Du kokar connectorn som om den vore potatis. Sen efter sisådär 20-40 minuter tar du upp den, låter den torka och avslutar med att spruta den full med elektronikrengöring.
Okej man behöver inte torka ur elektronikrengöringen alltså utan man sprejar den full och sedan låter man den stå tills allt torkat?
 #537600  by Tronin
 
Exakt :)
 #537690  by Vanguard
 
Nu har jag rengjort mitt första NES, känner mig stolt :P

Köpte ihop ett repartionskit över en natt, suddgummin, elektronikrengöring, isopropanol, gamebit, tops och näsdukar. Jag har arrangerat allting i en liten verktygsväska som jag tömde och klistrade en Dr.Light och en Dr.Mario bild på framsidan av. Tror det var tur att jag satt i garaget och rengjorde spelen, det tog ett bra tag att gå igenom alla och man blir lite vimsig av lukten efter ett tag xD

Var livrädd när jag plockade isär neset eftersom jag till skillnad från alla veteraner här aldrig öppnat det förut så jag kollade nog igenom videos på monteringen 20 gånger bara för att vara säker. Men fantastiskt vad bra det funkade att koka connectorn! Jag förstod inte riktigt vad som var speciellt med just den metoden förrän jag såg hur alla pin's hade återvänt till originalpisitionen när det var klart och nu funkar neset som en pärla. Tack för hjälpen! Nu ska jag bara restaurera mina handkontroller på något vis.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Instagram #sndb.se