• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#516603  by Ufouria

Jag var flyförbannad när jag spelade Rockin' Kats första gången. Så dåligt det var och skränig musik. Jag hade nog oxå lite för höga förväntningar (det verkade ju skoj tills man spelade det). Enorm besvikelse. Har varvat det en gång men aldrig mer.

Håller med dig till 100% AoA!

Har iofs aldrig hört någon säga ett gott ord om Rockin'. ALDRIG någon som nämner det spelet i något sammanhang (t ex underskattade spel) så jag antar att de som har spelat det inte heller var så förtjusta.
 #516606  by smid

Jag testade bara att spela Rockin Cats lite eftersom jag hörde att Super Bat Puncher skulle vara som det spelet. Jag höll inte riktigt med på den punkten :roll:
 #516607  by Ludu

Åååååh, vet ni vad det värsta är? Tydligen har jag inte klarat det ](*,)

När det stod END testade jag trycka på alla knappar men inget hände. I vanlig ordning ville jag kolla upp info om spelet i efterhand, typ hur många träffar varje boss faktiskt tog (53 på gorillan :o ). Enligt guiden ska det finnas en till bana efter eftertexterna! Dammit, jag gör det nån annan gång, jag orkar inte nu :P
 #516610  by Nils

Sanna wrote:MM 1 är bäst! :birdo:
Lagom långt (6 robotar >> 8 ), mysiga bossar, spelet som startade serien, bra musik, high resolution graphics :lol: , snyggast omslag, Yellow Devil, samt simpelt (inga E-tanks, laddade skott, slide, eller annat överflödigt).

På vilket sätt är MM 10 deprimerande?

Att jag inte gillar 9:an lika mkt som 10:an är pga att musiken inte alls faller mig i smaken förutom musiken på Splash Womans bana.
Jag tycker musiken i MM9 är episk medan den i MM10 är deppig. Paletten är också rätt dålig, för mörkt. Blade Man är verkligen absolut sämst. Kolla här:

MM10s deppiga banor: Pump Man, Commando Man, Blade Man och Chill Man.

MM10s episka banor: Nitro Man, Sheep Man och Solar Man

MM10s trolliga bana: Strike Man

Och nu över till Mega Man 9!

MM9s episka banor: Galaxy Man, Concrete Man, Magma Man, Splash Woman, Jewel Man, Plug Man, Hornet Man, Tornado Man och alla Wily stages.

See the difference? :P Jag tröttnar iaf fortare när jag spelar MM10 pga detta. Tycker bara det är lite roligt att du som är ett riktigt mega fan av Mega Man gillar just de två spelen som skiljer sig från de andra (och som jag tycker är flops). Det som MM1 gör bra är att det inte har E-Tanks. Själv tycker jag att serien skulle varit bättre helt utan energy pellets, weapon pellets och E-tanks, fast många håller nog inte med. Den bästa lösningen hade varit om man fick sånt endast på bestämda platser för att förhindra farming. Det är därför jag älskar basic spel som IWBTG och Battle Kid :birdo:

EDIT: Man måste helt enkelt sluta bry sig om småsaker när man spelar ett "dilemma-spel" och ha kul helt enkelt. Jag tycker ju att MM9 är ett mästerverk after all.
 #516616  by Ufouria

Jag går nästan alltid mot strömmen när det gäller spel. Älskar spel som andra hatar och avskyr spel som andra ser som mästerverk. Smaken är som baken. ;)

Ja pellets hade man helst varit utan i Mega Man. I MM 1 hoppar jag för det mesta över dem då de gör att man stannar upp som hastigast om man springer på dem (iaf de som ger energi).
 #517046  by segasonic

Sprang igenom MM5 och SMB tidigare idag, det blir aldrig tråkigt!
 #517421  by Andreas No 1

Sorry to burst your Bubbles Boys, but you are merely young apprentices. ;)

Segasonic: Hur skulle du ranka MM5 bland MM 1-5? Vad är bäst respektive sämst? Jag har fortfarande inte klarat SMB... :$ Kommer till 8-3 och när jag dör liven så skiter jag i det. Promenerar allra helst igenom Gun.Smoke för att jag behärskar det så bra. :)
 #517432  by segasonic

Mega Man 5 toppar min lista av de fem första spelen eftersom det var det jag spelade mest som barn. Kan väl inte direkt se några större nackdelar med spelet förutom att det är svårt på sina ställen när man kör buster-only. Vill inte skriva att allt är bra med spelet, men jag tror nästan att allt är det. :good:
Så här placerat jag de sex första spelen i serien, bästa först;
5, 6, 4, 2, 1 & 3. Hoppas att svaret var ok :)
 #517438  by Ufouria

Woooho, MM 3 på sista plats. Är nog bara du och jag som tycker så.

Mega Man 5 har en del roliga banor som t ex Star Mans bana. MM 5 skulle vara skoj att göra speedrun på tror jag. Det spelet flyter på så bra.
 #517440  by segasonic

Star Mans och Gravity Mans banor är helt klart spelets bästa! :good:
Musiken är dessutom bra precis hela tiden!
 #517453  by i<3zelda

Så jäkla fränt, hade med ett nes med klassiska spel till skolan jag jobbar på idag, gissa om det var uppskattat! Ett gäng föräldrar å fröknar som ska kolla upp om dom har spel å skänka å sälja nu i veckan. Spela ut smb3 med kidsen.(6-9år).

För övrigt är min Mm lista: 2,1,4,5,6,3 :) har oxå trean sist sanna
 #517472  by Ufouria

i<3zelda: :good: din lista är nästan identisk med min. 6 och sedan 3 är sist på min oxå. Ettan snäppet före eller delad plats med tvåan och 4 och 5 på samma plats. Fyran har väldigt bra musik.
 #517508  by Andreas No 1

Tack SS! :) Är du så ung att det var det spel du lirade mest? Kom väl runt -94 eller hur var det?

Wo0t?

Nu har jag iof bara spelat 1-4, men min skulle säga MM 1 (då jag spelade det mest och det var ett av de första spelen jag klarade, vilket jag inte gjort om i vuxen ålder. Än!) MM 2 (allt är eg ett snäpp bättre) sedan är det dött lopp mellan 3:an och 4:an, har inte spelat dem så mycket. I modern tid heller.
 #517509  by segasonic

Tror inte du har en aning om hur ung jag är ;)
Fritt fram att gissa i pm!
 #517686  by RetroMask

Efter helt otroliga besvär klarade jag till slut av Punch Out. Jag hade fått för mig att jag varit rätt duktig på pixelboxningen men Tyson åt mig levande idag. En gång i tiden har jag klarat det här spelet utan att bli golvad en enda gång, vilket känns som fantasi när jag lirade ikväll. En returmatch mot Mr Sandman säger väl det mesta... Trodde Punch Out var som att cykla, när man en gång lärt sig då sitter det, men idag blev man motbevisad. Jag känner mig nästan lite bitter över hur mycket sämre jag blivit så nu ska jag tröstäta popcorn och se på våldsfilm. :(
 #517691  by Miller

Andreas No 1 wrote:Jag har fortfarande inte klarat SMB... :$ Kommer till 8-3 och när jag dör liven så skiter jag i det.
Story of my life! Har klarat ut det en gång dock. Bävar nästan att sätta mig med SMB bara för att jag fasar för 8-3 och 8-4. Kanske borde öva de banorna mer...

Anyway, angående Mega Mans:

2
3
1
5
4
6

Sexan är sämst men trots det ett sjukt bra spel. Älskar 4 & 5 men de är väldigt enkla tyvärr... Ettan är grymt, kanske hoppar uppåt så småningom. 2 & 3 bjuder på bäst utmaning men några få undantag, skulle säga att spela 2:an med bara bustern och inga e-tankar ger bäst utmaning över lag. 3:an skulle lätt toppa min lista om det inte var för Wood Man / Quick Man / Flash Man-kombon i slutet, vägrar spela de tre med bustern någonsin igen. Angående musik och grafik tycker jag tvåan är vasst men i övrigt har alla spel fördelar och nackdelar i de delarna, rankade mest för utmaningen jag.
 #519265  by pyton

Klarade äntligen Flintstones - Surprise at dinosaur peak nu. Efter en timmas nötning på sista banan och säkert lika länge på slutbossen så dök draken ner :D
Får nog tacka Mrdomarns nya fina kontroll för det. För det är ju alltid kontrollens fel när det går dåligt, eller hur? :D
 #519328  by RetroMask

Ghosts 'N Goblins har jag nu spelat i 8-9 timmar. Mitt tips till resterande befolkning är att aldrig ens titta på det här spelet. Fysatan vilken ihopkladdad påse med avföring som Capcom har lyckas producera här. Att samma företag släpper Mega Man några år senare är helt ofattbart! Jag gillar svåra spel men det här tar fan priset. Folk gnäller att Battletoads är svårt på ett "dåligt" sätt men Ghosts 'N Goblins tar guldmedaljen på den kategorin. Det här är inte i närheten av SNES versionen som är riktigt bra. Mest tragiskt av allt är väl hur satans tjurig jag är. Hade jag haft minsta lilla förstånd innanför pannbenet hade jag stängt av efter 5 minuter men istället sitter jag hela natten och skriker åt ett trasigt spel. Nu korkar jag upp,hejdå.
 #519342  by Ufouria

Noooo, GnG är ett mästerverk! :birdo: Spelet är väldigt elakt. Om det går bra när man spelar så blir det svårare/taskigare. Mycket är random (hur fienderna rör sig och t ex var spökena kommer fram på de senare banorna) så man kan inte lära sig det utantill då ena genomspelningen aldrig blir den andra lik. Men det är ju det som gör det bra, och du fortsätter ju trots allt att spela det så någonting är det ju som håller dig kvar. ;)
 #519343  by Nils

GnG är lite broken... fast ändå riktigt awesome!
  • 1
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 227

Instagram #sndb.se