• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#471378  by many

SMB3 och andra spel med stora manualer (t ex NES Open Tournament Golf och Swords and Serpents) kom med en annan sorts smalare frigolit som gör att manualerna får plats.
 #471464  by toffe-86

Kan man fastna i Wizard and Warriors 3??? Kommer fan ingenstans, och kan inte plocka upp något för "mina händer är fulla".
Eller kan man göra sig av med sakerna på något sätt?
 #471471  by synt4x

Angående four-score diskussionen på förra sidan ville jag bara tillägga att den ultimata four-score versionen verkar vara den som har modellnummer NES-034A. Jag köpte en sån för ett tag sen och den fungerar med både NES-004 och NES-004E kontroller, i både amerikanska och svenska konsoler. Tyska konsoler vet jag dock inte om den fungerar med då jag inte har någon.

Jag vet inte vilken region den modellen kommer ifrån eftersom en del säger att den är svensk medans andra säger att den är brittisk och att den svenska har nummer NESE-034 version 1.1. Och sen säger en del att den svenska är NESE-034 version 1. Man får huvudvärk av det där. Den jag har köpte jag av Katten och det står "Lars" skrivet på den, så man kan ju anta att någon svensk har haft den innan eller? :P

Fast A:et i modellnumret kan också innebära att den är amerikansk kanske. Äh jag vet inte. Om någon vet hade det varit roligt att veta mer exakt vart de olika modellerna är ifrån.
 #471474  by Ufouria

toffe-86:
Ja man kan skänka bort grejerna om man går till den där "grottan". Ner i den och sedan till vänster. Det ska finnas ett ställe på "huvudnivån" oxå där man kan ge bort grejer till någon. Tror det är någon dörr i närheten av dörren som leder till grottan. Inte så himla lätt att beskriva. :lol:
 #471549  by smid

Inte med en blå frigolitbit, de är tunnare.

Edit: När jag tittar tillbaka på detta inlägg så har jag ingen aning om vad jag pratar om...
Edit2: Aha, ny sida :(
 #471575  by toffe-86

Saken var den att jag inte kunde uppgradera till andra wizarden, så då kunde man inte gå till den grottan, inte genom vattenfallet eller va fan det är. Kunde ju inte plocka upp statyn man behövde. Inte heller på första nivån då man var tvungen att ha 2 nivån på tjuven. Och för att få den var man tvungen att ha yxa, nivå 2 på riddaren som också döljer sig bakom vattenfall. Så fast jag var. Kanske går att göra på något jävla vis, men jag kom inte på något annat än att börja om. Tog sakerna i en annan ordning idag å då gick det bättre, dog förvisso på en boss efter många många timmars spelande och letande.
 #471736  by tjibynn

skumt..

I det kompletta NES:et jag köpte var det en HOL-enhet.. men manual SCN.. och 004-handkontroller..

De kan väl ändå inte stämma..?
 #471745  by tjibynn

verkar skumt
 #471996  by segasonic

Det är manualen till stadium events. Den svensksålda är skriven på tyska, varför vet jag inte.
 #472214  by toffe-86

Spelar just exakt nu igenom Capcoms Gold medal challange, närmar mig slutet, tror det är typ sista grenen, när jag spelat klart den blir det bara helt svart. Hmmm, spelet är totalt jävla rengjort så finns inte ett spår av skit någonstans på den? Batteriet tycks funka med savefunktionen iaf. Någon som kan ha en humm? Konsollen?

Funkade efter 5e försöket, var tydligen för snabb på simningen! \:D/ Funkade iaf när jag lät tiden rinna iväg lite.
 #472998  by wqer

Har ett SMB som är svensksålt med SOQ därför undrar jag
Last edited by smid on 02 Dec 2011, 04:37, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #474305  by Lindholm

tills enheten/spelet går sönder eller tills batteriet dör och det blir strömavbrott?...
 #474321  by segasonic

Samma sak med SMB, inte lönt efter andra varvet.
 #475095  by retrogamer

toffe-86 wrote:Hur i helvete funkar det med liven i Wizard and Warriors 2, jag fattar att man har 3 continue samt 3 vanliga liv per continue.
Men jag har tagit koden på en bana, tror det är nr 4 (alla liv kvar)
Sen tar jag koden, klarar bana 4, förlorar 1 liv. Skriver upp koden banan 5. Sen räcker det att jag dör denna continue så blir jag game over på denna banan. Varför? Hur fan ska man undvika att det blir så här? Helt ologiskt!

I manualen till spelet så står det att har passerat jordnivån (Earth) så kan man inte längre tillfölita sig på att få fler continues
längre.
 #475496  by wqer

Vilka spel kom i smallbox förutom (I sverige):
Svarta serien
Kid icarus
Metroid
Zelda 1-2
Antici...
Dk Classics
Ice hockey
SMB 2
MT Punch out
To the earth
Rc - Pro am
Tetris
Cobra triangle

Är det någon jag har missat?
 #476432  by Japanspel

Jag lärde mig precis att de strömadapters som fungerar bra till mitt svensksålda SNES och min SFC inte fungerar till tyska som behöver ha NES-002E plugg..

Är det samma med NES konsoler?
Samt, nån som vet vad NES-002E har för mått?

(samt voffo e de på detta viset...)
 #480052  by synt4x

På tal om strömadapters så använder jag min NES strömadapter till både NES och SNES enheter. Det är en svensksåld original strömadapter då. Den funkar med både mina SCN NES enheter och min NTSC NES, och så då med mina SCN SNES enheter. Men jag har läst att detta inte är rekommenderat. Stämmer det eller gäller det bara andra regioner?

Jag har nämligen kört såhär i säkert 15 år nu och jag har aldrig haft några problem. Det skulle i så fall vara SNES enheterna som ska ha problem med detta om jag minns rätt.
 #480055  by Lindholm

har för mig att en snes-adapter funkar utan problem till en nes. Därimot funkar det inte lika bra åt andra hållet (risk att strömadaptern går sönder pga överhettning) Snes adaptern klarar av att leverera mer ström än nes-adaptern
 #480066  by synt4x

Hmm det är möjligt att det är SNES adaptrar jag har då. Får kolla upp det.
De ser väl likadana ut rent utseendemässigt? Antar att det står olika modellnummer på dem.

Edit: står NES-PAL-002 på den jag använder.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 111

Instagram #sndb.se