• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#437917  by Lindholm

har en fråga ang. camerica-spel som någon kanske kan svara på...
På de kassetter som inte har en switch på baksidan utan endast två delar av kretskortet som sticker upp (en med två kontaktytor och en med tre), ska det sitta en jumper där för att välja region? om så någon som vet hur man kan tjuvkoppla det om jumper saknas? typ löda fast en sladd mellan yta 4 & 5 eller dylikt

bild
Image
 #438055  by instinqt

Ska det inte sitta en sladd som sitter i någon form av connector som man ansluter till en annan kassett? Detta för att komma förbi regionsspärrar (typ som adaptrar till SNES).
 #438088  by segis

Har en Smb European version utan någon kod alls
Så inge scn/eec på framsidan och inget på baksidan heller
Vart kan smb vara ifrån?
 #438326  by Lindholm

instinqt: hmm inte omöjligt, men vad skulle den sladden då gå till? och varför skulle de göra ena utgåvan av spelet jobbigare att använda än andra?
 #438329  by Ufouria

Hur många NES spel släpptes i Tyskland? Mer eller mindre jmf med i Skandinavien?

Det verkar iaf som att de tyska spelen släpptes senare än den skandinaviska samt inte fick ett sånt abrupt slut. Baserat på att många tyska spel har rund vit SoQ (medan det är ovala på motsvarande SCN) samt spel som släpptes sent i Sverige (och ovanliga här) är vanliga i Tyskland.
 #438676  by aerobert

Gällande PAL- och NTSC-hastigheter.

Jag förstår att NTSC-spel är snabbare då de är designade för 60hz (30fps) och att PAL-spel således blir långsammare då de generellt sett är NTSC-rommar, eller okonverterade.

- Men hur blir hastigheten (och grafiken) om man spelar (US)NTSC-spel på en moddad PAL-NES.
- Och dito för Famicom NTSC på moddad PAL-NES via adapter/converter?

Är en amerikansk maskin med PowerPak/Rev-A-spel enda sättet att kunna spela spelen i ursprunglig form i Sverige?

Jag har läst runt lite grann i de FAQ som finns på forumet och sökt i trådar men blir inte klok.
 #441045  by Lindholm

medan jag rengjorde lite spel kom jag att fundera ang skruvarna på till kassetterna, mer precist deras färg... Vissa är ju silverfärgade medan andra är mer mässingfärgade. Är det för de tog det som fanns i lager/gick snabbt att få fram, eller är det vissa regioner/utgivningsår/med mera som avgör vilken sorts skruvar som används?
 #441066  by Ufouria

Tror det är utgivningsår -- de mässingfärgade skruvarna har jag bara sett på senare ovanligare spel, minns inte vilka nu.

Vi kanske skulle försöka sammanställa vilka spel som hade silvriga och vilka som hade mässingfärgade ? :DOG
 #441072  by Lindholm

ja det kan nog stämma, kollade bland lite fler kassetter nu och senare spel verkar ha mässingfärgade skruvar.
Lätt det borde sammanställas en lista på vilka spel som har de olika sorterna, ett uppdrag för de här inne som har komplett 210-lista...
 #441073  by ahnelovs

En fråga. om den magiska siffran för svensksålda nes är 210 st.
vad är då samma siffra för snes och vilka 5 titlar värderas högst?
 #441133  by instinqt

SNES-siffran är dynamisk än så länge.

Hetaste titlarna till SNES? BOB, Blackhawk, Mortal Kombat 3, Pilotwings och Starwing. Buss på.
 #441146  by instinqt

Kanske för att jag bara nämnde SKIT! :lol:

Hade jag varit seriös hade jag sagt något i stil med Zelda Gold Pack, Soul Blazer, Mega Man X3, Vampires Kiss, Harvest Moon.
 #441804  by ahnelovs

fråga:!
har installerat mitt nes och snes till min nya tv med anntensladd- när tvn hittar rätt kanal är det bra bild och ljud men det knäpper typ varje sekund och bilden blinkar till...
vad är det för fel? några tips på lösningar?
jag har inga vanliga röd/gul vit ingångar på tvn.
 #441808  by Mippy

Finns det SCART-utgång på TV:n då? I så fall kan du ju sätta på ett SCART-huvud på RCA-sladden (röd/gul/vit) och sedan in med den i TV:n.
 #441821  by Pinge

tv:n har fördmoligen minst en AV in som har rca honor så man kan köra med sladde direkt
 #441827  by Mippy

Kan man köra kompositsignal i komponentingångarna (röd, grön och blå) eller hur menar du Pinge?
 #441900  by Gooner

Fick man med reklamblad i alla nes spel?...

EDIT: samt ansökningsblad till nintendoklubben?
 #441912  by Omega Supreme

Nej, de första versionerna av svarta serien saknade reklam och ansökningsblad helt. Det fanns bara instruktionsbok med.
Jag kan tänka mig att man började lägga i reklam någon gång 1988. I början var man tvungen att köpa en enhet för att kunna ansöka till Nintendoklubben. Medlemsansökningar fanns således inte med i spelen förrän man släppte på denna begränsning.

Jag köpte mitt NES begagnat och fick sådeles ingen medlemsansökan med enheten. Jag skickade in min ansökan efter att ha köpt ett spel och det första nummret jag fick var den blåa klubbtidningen med Gun.Smoke stövlarna på första sidan. Man fick även med Gun.Smoke A4 affischen. Jag vet inte vilket nummer det är men det ger ju en liten tidslinje i alla fall, det var alltså innan Gun.Smoke släpptes som man började lägga i medlemsansökningar i spelen....

Någon annan kanske vet mer?
 #441918  by tjibynn

det var inte så många spel som hade NES-SCN-1 medlem-ansökn. va ?
 #443992  by Lindholm

någon som vet hur många nintendo videospelsklubben-tidningar det finns av "lilla formatet"?
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 111

Instagram #sndb.se