• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#433811  by fredrickcarlsson

Dr Mario, Hjälp!

Jag har en omoddad nes, såld rätt sent (typ 91) och vad jag minns kan jag inte spela famicom och piratspel med converter i den. Löser det sig när jag moddar den? Har vaga minnen av att kassettluckan var "för liten" nån gång när jag försökte få in nån kassett..
 #433817  by Mango

Piratspelen och Famicom-spelen är NTSC :) (Finns dock vissa piratspel som är PAL eller till och med regionsfria). Kassettluckan för liten :koopa: Det låter konstigt. Är du säker på att det är Famicom och NES-pirater och inte typ SEGA-kassetter du försöker stoppa in :DOG

Och för att svara på din fråga: Ja, det hjälper om du gör den regionsfri.
 #433818  by fredrickcarlsson

Okej. Då ska jag modda min maskin.

Det där angående kassettluckan har jag bara vaga minnen av. Det var liksom... 92 jag testade, och då fastnade spelet i maskinen, men jag tog i en del för att få dit den... Men det var NES :)
 #433821  by fredrickcarlsson

Vet du, det är inte helt omöjligt. Jag visste ju att kassetten funkade, för min polare hade spelat på den. Antagligen så satte jag i den rätt först, möttes av blinkande bild och tänkte "den är nog uppochner" bara för att vända på skiten och forcera fast den... Dum unge :(
 #433834  by segasonic

fredrickcarlsson wrote:Okej. Då ska jag modda min maskin.

Det där angående kassettluckan har jag bara vaga minnen av. Det var liksom... 92 jag testade, och då fastnade spelet i maskinen, men jag tog i en del för att få dit den... Men det var NES :)
Du behöver inte modda ifall du inte vill, köp en NTSC-konsol eller en NTSC-> Pal-Converter :D
 #434904  by Jedvard

Nån som vet hur man kommer åt ljusstaken på det här stället i CV3?
Image
 #434923  by fredrickcarlsson

Men även om man har en yxa kan man väl inte komma upp dit? Fast i CV3 finns det ju andra karaktärer att använda och jag TROR att det ska gå att använda grant för att komma upp dit. Han kan hoppa högre och klättra på väggar. Var evigheter sen jag spelade igenom det, men Grant hittar du rätt tidigt.
 #434926  by Ufouria

Fladdermusen!

Om det är ett hjärta så kommer det väl att dingla ner? Eller fastnar det där på stenblocket?

Ser ut precis som Castlevania 1.
 #434930  by Ufouria

Nu vill man ju nästan hem och prova! :D

Fastnade aldrig för CV3. Känns som svarta fåret i Castlevania-trilogin till NES. Mycket tror jag för att det inte flöt på så bra som de andra. Mest irriterande är helt klart pariet med stenblocken där man måste hoppa i över en kvart för att sedan eventuellt dö på bossen där (har för mig att den var något svårare än övríga bossar) och göra om transportsträckan igen. :(
 #434932  by fredrickcarlsson

:OT: Jag gillade CV3. Känns som en välbehövlig uppdatering på första spelet, som verkligen inte åldrats väl. Castlevaniaserien lider rätt mycket av att dom har underlägsen fysik och spelkontroll, fan t.om goonies 2 är tightare än första castlevania. :/ Men trean känns lite bättre på den punkten.
 #434990  by osiris

Spelade zelda igår och kom en bit på väg skulle fortsätta äventyret idag så va allt ja sparat borta, batteriet är garanterat slut! hur byter ja den lättast utan att ha sönder nått, verkar sitta ordentligt fast!
 #435103  by osiris

okej de ska man ju kunna fixa, nån som har nått bra ställe där dom köper batterier ifrån?
 #435117  by osiris

haha nej!
finns ju batterier som är som orginalet med den där plåtbiten på ingen aning va de heter, men väldigt tveksamt att ica har sånna batterier i sitt sortiment :lol:

Edit: jo de är nog lättast smid att knalla in på nån elektronik affär :good:
 #435206  by mikoto

Det smidigaste är att löda bort det gamla batteriet och sätta dit en hållare istället. Då kan du byta batteri utan att behöva löda på batteriet, vilket är väldigt svårt och potentiellt farligt.

Annars vill du ha ett CR2032 batteri med lödöron. Men kan du få dit en hållare rekommenderar jag det.
 #435210  by instinqt

Hållare kan man hitta i grovsoprummet (inkl fungerande batteri ganska ofta).

Folk slänger gamla datorer hela tiden, så då tar man helt enkelt hållaren från mobot :good:

In the ghettoooooooooo!
 #435213  by osiris

är de apsvårt att fixa själv? kan ju inte direkt påstå att man är en proffs på lödning 8-[
 #435486  by tjibynn

nej ..det e inga problem.. lödning e pissenkelt.. bara man har bra prylar att löda med..

skulle väl inte rekommendera en liknande denna vid fin-elektronik-lödn.
Image
 #436697  by fredrickcarlsson

En märklig sak hände i helgen, och jag hoppas Dr Mario kan hjälpa. Vi spelade Journey To Silius, rätt säker på att det var svensksålt, och i spelet hade huvudpersonen HJÄLM på sig, precis som i japanska versionen "RAF World". Jag är väldigt säker på att i engelska har man inte hjälm och inte heller i svenska. Hur är det möjligt? Någon som vet vad det kan vara för version?

EDIT: Min vän berättade att det står EEC på framsidan och SCN på baksidan. Är det så att man har hjälm i svenska versionen?

EDIT2: Det verkar som jag har barnaminnen från USA-versionen, där huvudpersonen har rött kalufs och inte hjälm. EEC-versionen är hjälm :)
 #436762  by fredrickcarlsson

sanna: jag hade inte det, men det är möjligt att en vän till mig hade amerikansk konsol. minns att han hade en del spel som ingen annan hade hört talas om plus att det inte funkade när man lånade vissa av dom.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 111

Instagram #sndb.se