• FDS

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#63747  by nes_nerd_no_1

Pirates is the shit! :D

#63787  by Pinge

YES!
då e jag ett steg närmare en famicom fds setup... vann e auktion på ett boxat FDS (allt med utom manual), priset blev 480:- ink frakt.
Nu är det bara ett famicom som saknas.... eller kan man köra ett fds på ett AV/famicom? isf har jag redan ett :P

#63788  by rogerxy

Det bör man kunna göra. För Famicom:et så är ju inte FDS:en annat än en vanlig kassett

#63793  by Pinge

jo, jag var bara lite osäker eftersom dessa olika famicoms skiljer sig avsevärt i formen.

men det ska nog gå, om man ska tro bilderna på denna sida:
http://www.atarihq.com/tsr/fds/fds.html

så ett famicom kan vänta. Bara hoppas att jag får hem disksystemet snart. Surt för säljaren som bara fick 11pund för det (men så går det när man sätter ut som för 10 :) )
 #433700  by Kreese

Idag har jag spelat lite på mitt nyinskaffade Twin Famicom. Funkade klockrent med Metroid. Spelade genom hela spelet...

Sen skulle jag testa en disk som jag fått (låna?) av Pinge. Doki Doki Panic... Men när jag bytte till sida B så blev det ERR 27 (error 27 alltså). Vilket enligt denna sida:
http://www.famicomdisksystem.com Betyder:
Err. 27 = Block end mark seen but ends prematurely

Översättning från engelska till svenska
Blockera End Mark sett men slutar i förtid
:)
Hmm. Undra om det är fel på disken eller om man ska våga sig på att justera tonhuvudet/motorn eller vad det nu var man skruvade på. Jag minns att jag lyckades fixa min vanliga FDS så den läste allt en gång i tiden.

Kanske borde skaffa lite fler diskar först, känns onödigt att skruva i onödan.

Metroid var förövrigt en upplevelse att klara på FDS. Nervös som tusan, men jag klarade det till sist...
 #433733  by Japanspel

Roligt att du fick igång den och blev nöjd med upplevelsen :)

Får man Error 27 så fungerar disken, till skillnad från Error 22 då den inte kan läsas.
Error 27 och 21 kan ibland åthjälpas genom att justera hastigheten på motorn, men det är inte säkert det hjälper.

Man kan justera positionen där läshuvudet börjar läsa disken, genom att skruva upp allt och använda den där lilla skruvmojängen. Jag vet dock inte om detta kan orsaka Error 27, jag tror det snarare skulle orsaka error 22 om den är felinställd.

Det finns även en annan skruv man kan skruva på som reglerar avståndet på läshuvudet, men den ska man vara försiktig med att skruva på. Den är fastsatt med ett rött klister som är svårt att få bort. Dock tror jag det kan hjälpa, för jag råkade pilla en del med den på en annan enhet och till sist så funkade ett spel som inte fungerar i någon annan enhet (Bubble Bobble, yay!).

Instagram #sndb.se