• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#365639  by 3gengamern

Hej Dr. Mario!

Inte för att jag egentligen är av den våldsamma typen, men jag undrar hur man ska bära sig åt för att kunna få igång ett riktigt ordentligt slagsmål i Ice hockey? :twisted:

Det är så att en gång för rätt många år sedan, när jag spelade 2p mot en kompis så råkade vi ut för något märkligt. Det började med att kompisen snodde pucken av mig och jag svarade med att utdela en rejäl tackling på puckhållaren. Kompisen hämnades då i sin tur med att skicka ut en annan av sina spelare för att tackla till den som tacklade.
Då helt utan förvarning rusade plötsligt alla de andra datorstyrda spelarna också till platsen och börjar hejdlöst pucka på varandra i en enda stor hög. Fighten blev så vild att till och med den annars så liberale domaren måste gå emellan och bryta. Det slutade med att en av mina gubbar fick ett par minuters utvisning i båset. Har sedan dess spelat Ice hockey många gånger utan att lyckas provocera fram något liknande.
 #366656  by burnavista

Fråga om Bobble bubble 2.
Är det ett ovanligt spel, kassett eller som komplett? Eller är det lätt att finna och köpa på typ ebay?
Släpptes bara i staterna och japan?

Finns ju något rainbow island bobble bubble 2 story (typ ;) )som är pal (pal A kanske?) Är spelen lika eller långt ifrån varandra?

Är sugen på ett i min samling.
 #366669  by Pinge

Rainbow island e inte samma spel, det finns både som Pal-A och Pal-B, Usa och Famicom
http://www.nesdb.se/game_more.php?id=1206&gm=3&rid=1

Bubble Bobble 2 kom däremot "bara" i Usa, Japan och Hong Kong, där den amerikanska versionen ständigt finns att köpa på ebay... men det är en ganska dyr kassett.. säker 60-100 dollar

och spelet är i.m.o kass.. ffa jämfört med sin föregångare!
 #367832  by Kreese

BelfegorC4 wrote:Spelet är lååååångt ifrån varandra.
BB2 släpptes i Japan, USA och Honk Kong (Pal version)
Är det någon som har Hong Kong - PAL versionen? Dyr?
 #367836  by Kreese

Angående Gyromite:
Sanna wrote:Men i vissa europeiska länder.. frågan är vilka? Spanien och Frankrike kanske?
http://www.nesdb.se/game_more.php?id=636&gm=3&rid=1

Jag har ett Gyromite på ingång som är från GBR, dvs. England. Ropade hem det som en kul grej, visste dock inte om det var engelskt först när jag bjöd, trodde nog mer att det var franskt då säljaren inte skrivit att det INTE funkar i Svenska enheter. Har dock en moddad enhet så det ska bli skoj att testa det sen!

Antar att man kan låta en människa agera robot som 2-player, även om det inte riktigt så det är tanken att spela det. :)

Edit: Shit blev lite sugen på denna:

http://cgi.ebay.fr/Coffret-GYROMITE-acc ... 483ebf4404
 #367899  by BelfegorC4

Kreese wrote:
BelfegorC4 wrote:Spelet är lååååångt ifrån varandra.
BB2 släpptes i Japan, USA och Honk Kong (Pal version)
Är det någon som har Hong Kong - PAL versionen? Dyr?
Det ska vara en samlare här som har HK versionen. Var med i Level om jag inte har blivit senil.
 #368049  by Pinge

Hans om har BB2 HK version är Xevious! :yes:
 #370352  by mikoto

R.J wrote:Om jag har fattat det rätt sitter handkontrollerna fast i enheten på Famicom men hur såg uttagen ut till tillbehören? Typ Zappern, R.O.B, Power Gloven osv. Samma som till Nes?
Kontrollerna sitter fast i konsolen ja. Det finns en kontakt för att ansluta andra tillbehör med. Den har inte samma kontaktform som NES kontrollerna och dennes andra tillbehör som ansluts genom kontrollportarna. Den har en kontakt som heter DB-15.

Den ser ut såhär:

Image

Fast den varianten av kontakten som sitter på en Famicom är fördjupad, SNKs Neo Geo AES konsol använder identiska fördjupade kontakter till sina kontroller, annars är de ovanliga.
 #372438  by Erik S

En fundering kring serienummer på Neskonsolen: Det såldes väl ungefär 450000 Nes i Sverige, är de numrerade från 1 till 450000?
Om inte, vilket nummer började de på? En av mina Neskonsoler har ett serienummer kring 19000, är det en tidig :koopa:
 #372442  by Pinge

finns väl teorier om att serienumren är hela europas, eftersom det trots allt finns så höga siffror (mkt högre än antalet neskonsoller som kan ha sålts i scn-land)!

Var det inte ngn som hade en enhet med 2-siffrigt serienummer? innan det var det gsm som hade det lägsta med ngt på 3xx..
 #372445  by Erik S

Sverige var väl först i Europa med NES, så då borde alltså serienummer 1 blivit såld här? Att hitta den vore ju som att hitta den heliga graal :D
 #372820  by iRobin

Fick hem den vänstra kassetten idag och tänkte först att "jäklar va solblekt" men kollar man på den ser man att det gröna är blått, se bokstäverna och Yoshi som är blå :lol: , kom det någon annan variant eller är den bara solblekt, lite charmigt tycker iaf jag :).
Konstigt att själva kassetten inte blivit solblekt i så fall :-k
Image
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 111

Instagram #sndb.se