• Vad spelar ni för tillfället? (NES & Famicom)

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#357608  by 3gengamern

Early90s wrote:Power Blade. Kanonspel.
Kan bara hålla med! :good: :good: :good:

Har kört lite fler sessioner Werewolf, följde tipsen jag fick (tack Sanna) och tog mig igenom andra banan, även om bossen var bland det drygaste jag varit med om att få ner.
Tog mig även genom en bra bit på nästa bana (är det meningen att alarmet ska tjuta hela tiden, eller är det fel på min kassett?) men nu är det totalstopp vid den snabba eldbossen. Omöjlig att undvika skada från säger jag bara, den är överallt och sopar banan med en. Game over. :(
 #357617  by Ufouria

Ja fiifan för det där larmet!! :x Jag brukar stänga av ljudet när jag kommer dit.. :lol:

Den bossen på larmbanan kan vara elak. Han är random svår att få ner. Ibland så gör han precis som man önskar medan andra gånger så funkar det inte utan han bara springer rakt fram och igenom en trots att man träffar honom vid exakt rätt ögonblick.
 #359659  by Ufouria

Time Lord spelar jag nu. Har alltid trott att det var ett skitspel men när jag kollade in det på youtube så insåg jag att det faktiskt verkade rätt skoj vilket jag även kan bekräfta efter att ha spelat det. Undrade först vad jag skulle göra på andra banan men insåg att man ju ska plocka de där kristallkulorna för att komma vidare. Det är rätt svårt!
 #360720  by Ufouria

Tvärtemot Mega Man alltså? Jag har inget minne av att det kändes fel med hopp/skjut knapparna i Samson. Däremot är de felvända på Joe & Mac. Lite svårt i början då man hoppar när det är tänkt att man ska skjuta.
 #361933  by Ufouria

Spelade igenom Super Turrican utan att dö på level 3. Flera gånger som jag kom i "mål" med bara något streck kvar på livsmätaren. :lol: Testade precis level 4 (svåraste) men gav upp efter att ha dött två gånger redan på första banan (den är iofs nästan svårast). Rackarns va snabba fåglarna blev, gick knappt att träffa dem.
 #361957  by synt4x

Jag har inte spelat Super Turrican förut, men om det är som de på Amiga så är det riktigt svårt ja. Jag själv kommer nog aldrig klara de spelen utan att dö. :lol:

Själv har jag nu hunnit sätta mig in i Famicom Wars (tack för convertern tjibynn! :)) Det är ju på Japanska, men det är faktiskt inte så svårt att lära sig vart allting är och hur det fungerar. Läste igenom guiden på gamefaqs en gång sen var det bara att köra.
Och jäklar vilket bra spel det är! Jag och polaren satt igår och körde mot varandra och var HELT inne i spelet. Min kompis som fick titta på / hjälpa den spelande kompisen sa att han tyckte det var som ett avancerat schack-spel, och det kan jag nog hålla med om. Man måste planera sina drag i förväg och tänka flera rundor framåt osv ungefär som i schack, bara att man får flytta alla "pjäser" per runda istället för endast en. Och så är det ju olika spelplaner osv :P

Men ja, jag kan verkligen rekommendera detta spelet. Jag har bara ett klagomål och det är att man inte kan se exakt vart ens eh, kanoner (artillery typ), kan skjuta. Så det är lite svårt att veta vart man ska sätta en kanon för att den ska nå att skjuta mot fienden nästa runda. Men i övrigt så är det ett väldigt välutvecklat spel som har åldrats mycket bra och är fortfarande väldigt spelbart.

Edit: Fan nu när jag tänker efter så har nog detta spelet blivit ett av mina nya favoritspel till NES/Famicom. Så bra är det! Men det är såklart roligast om man är två som spelar mot varandra.
 #361960  by Ufouria

Jag har inte spelat Super Turrican till Amiga men det är mitt DRÖMSPEL! Spelet jag helst av allt skulle vilja spela! :D Dock har jag ju ingen Amiga.

Det som är bra med NES versionen är att man kan välja svårighetsgrad från 1-4 där 4 är svårast. På den lättaste svårighetsgraden borde det inte vara något svårt alls. Har dock aldrig testat det.
 #361972  by synt4x

Ja just ja det är ju Atari ST versionerna av Turrican jag har lirat också. Har riktigt grym konvertering av musiken av herr Jochen Hippel. Tror faktiskt t.o.m. att jag föredrar ST musiken framför Amiga versionen, men det är också svårt att säga för de är ganska olika ändå.

@sanna: jaså det är så bra på NES? Hmm, får kanske bli nästa inköp då \:D/

På tal om Simon's Quest så skulle ju jag också lirat igenom det nån gång... nåja nu har jag fastnat på Famicom wars för tillfället så det får bli i framtiden :yes:
 #362011  by Ufouria

Ultimate Stuntman på SCN konsolen. Det är lättare jmf med att spela det på USA konsolen där allt går snabbare. Så borde det väl egentligen vara med alla spel - lättare att spela dem i PAL eftersom det går långsammare. Ffa shooters borde ju vara lättare om det går lite långsammare. Jag vet att bl a den flygande liften i Mega Man 1 är svårare om man spelar Rockman 1 jmf med Mega Man 1 (PAL).

Simon's Quest blev jag oxå sugen på att springa igenom men det får bli en annan dag!
 #362377  by WERY

oldschoolgamer wrote:Kör fortfarande Simon's Quest, har precis hittat Draculas ring. :yes:
Kolla på mina kartor :)
 #363199  by KingKupa

Var in och började trampa i Super Metroid men insåg att jag får lägga det åt sidan.
Inte av anledningen att jag var missnöjd, tvärtom! Men då jag vill få hela upplevelsen så har jag bestämt mig för att först köpa och spela igenom dom "stora" spele på NES först för att sedan kliva upp ett steg till Snes.

Typiskt att jag fick ett snes i julklapp och inte nes först ... ;)
 #363208  by andersb80

Lite OT men ändå...

Jag har fastnat (och gjorde detsamma i ungdomen) på ett ställe som tydligen kallas för noob bridge.

http://metroid.wikia.com/wiki/A_Bridge_Too_Far

Jag har inte springskorna och kan varken ta mig över den jävla bron eller tillbaka (för där sitter en sån där blockad som bara går att öppna från andra sidan. Skitdrygt!

Edit: Läser nu att man kan springa utan de där skorna.... Ha ha, det kanske man kan!
 #364057  by Ufouria

Rockman 2 med min nya dogbone. Rackarns vilket mästerverk det är när man tänker efter. Nu har jag inte spelat det på ett bra tag så då ser jag det igen med nya ögon. Heat Mans bana tycker jag är skoj att köra, lite mer farliga hopp jmf med de andra banorna och lite mer ös. Kör alla bossar med vanliga skott och upptäckte att Crash Man blir rätt svårt på Hard (finns bara Hard mode i rockman 2). Han är snabb, hoppar och slänger sina Crash bombs (Clash Man heter han i japanska verran btw) rakt på en. Riktig elaking.

Edit: Vägrar att tro att det är syra eller liknande på sista banan. [-( Som barn trodde jag det var blod. Då tyckte man att blod som droppade var otäckare än starkt frätande syra. :lol: Nåja, alien är iaf den allra bästa bossen som någonsin gjorts!
 #364475  by Ufouria

Första gången jag spelade MM 4 blev jag riktigt besviken. Men efter att ha spelat det några gånger till så har jag ändrat uppfattning. Bättre iaf än MM 3. Däremot tveksamt om jag gillar det mer än MM 1-2 och MM 5-6. Musiken är ju rätt bra i 4:an.

Skull Man - ruskigt bra!
http://www.youtube.com/watch?v=3CN3isY27Dk&feature

Pharaoh Man
http://www.youtube.com/watch?v=v-ABrEvM_ZE&feature

Bright Man
http://www.youtube.com/watch?v=2LcXeF0xlKg&feature
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16