• konverter till japanska famicom spel

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#35157  by Pengu

Om man sätter på en konverter på famicom spel, går de inte att
spela på ett vanligt nes ändån?

Trodde att konvertern fixade det också

#35158  by WERY

Jag har en och det funkar. Det är som att köra på moddat så du ska ha en USA enhet då. Om du spelar med converter så är det samma som att spela med moddat nes. Det betyder att alla spel som buggar på ett PAL nes som är moddat buggar om man har converter men om du har USA nes så funkar dom som på famicom och hastigheten blir den samma

#35162  by Pengu

Kan du ta det där en gång till.. :lol: :lol:

Förstår inte riktigt.
Om man har en adapter till japanska spel och sätter ihop dem får man en kasett som liknar en nes kasett och kan sättas i ett vanligt nintendo.

Måste nes konsolen ändå vara moddad för att köra spelet?

#35163  by BelfegorC4

Pengu wrote:Måste nes konsolen ändå vara moddad för att köra spelet?
Nej.
Men spelet uppför sig på samma sätt som om det vore moddad. Alltså att vissa spel kan ha grafiska buggar, och att spelets hastighet är långsammare än vanligt :)

#35166  by Ufouria

Ahaa, det är ju helt fantastiskt ju. Man kan alltså spela Famicom spel på ett europeiskt NES eller amerikanskt NES (för att slippa ev buggar) bara man har en sån där adapter. Måste skaffa mig en adapter. Känns lite smidigare och billigare än att köpa ett Famicom. :)

#35167  by Pengu

köp min på tradera :wink:

#35168  by WERY

Alltså man måste ha en USA nes för att det ska funka. Använder man ett PAL så är det som att använda ett moddat o köra USA spel på. Använd USA nes och converter om du ska köra famicom spel.

#35169  by Pengu

Men det blir körigt.

Först ska man skaffa ett usa nes som ändå bara kör ntsc spel.
Sedan adaptern och sen har usa neset andra el- och tv sladdar än vi har här.

Enklare att köra med att vanligt nes om det fungerar.

#35170  by WERY

Du kan använda samma sladdar som här men använd scart. Allt annat från sverige funkar i USA nes utom spelen dock. Ska man spela jap spel på PAL nes kan man lika gärna modda det och skruva av översidan på chassit, att köra converter i PAL nes är ingen ide utan den är till för att spela jap spel på USA nes

USA nes+converter eller Famicom är det ända du kan räkna med om du vwerkligen vill kunna spela
Last edited by WERY on 12 Aug 2007, 01:57, edited 1 time in total.

#35174  by BelfegorC4

Men svaret på frågan är att det funkar med en PAL maskin. Låt människan få bilda en egen uppfattning Wery ;) + att det är lättare att köpa en converter än att importera in en famicom eller US nes

#35190  by WERY

Jovisst men det är då bättre att ha JAP eller USA nes om man ska spela importerade spel från japan o amerika

#35205  by BelfegorC4

Eller så köper man en fulfamicom i sverige. Sånna såldes på tradden för ett tag sedan (Famicom kloner) =) 60hz NTSC

#35231  by Ufouria

Då har jag en fråga:
Vad blir skillnaden att spela Japanska spel med konverter i ett amerikanskt NES jämfört med att spela Japanska spel i en Famicom?

#35255  by WERY

Alla säger att prestandan är helt identisk men jag vill tro att cache minnet är bättre i famicom då vissa spel har färre slowdowns på japansk version. Ingen annan har erkänt den teorin som jag grundar på ett praktiskt experiment

#35261  by Filurkatten

Den största skillnaden vill jag nog säga är känslan.

Famicom är fin.

#35385  by BelfegorC4

Japp känslan av att hålla en famicom kontroll är lite annorlunda. Men annars samma skulle jag tippa.

#35883  by Kreese

Köp en AV Famicom om ni ska köpa nått. Annars blir det samma problem som med NES 2, toploadern!

Visserligen ska det gå att fixa AV utgång på en NES2: http://www.gamesx.com/rgbadd/nes2avmod.htm

Men ändå.

En AV Famicom är alltså en sån här:
http://en.wikipedia.org/wiki/AV_Family_Computer

Det är nog smartare att köra med en converter till NES spel i en sådan, eftersom Famicomen i sig är lite mer avancerad. Jag tror t.ex. inte att spel som Castlevania 3 med extra ljudchip funkar som det ska i en Amerikansk NES. Däremot har jag svårt att tro att det finns några Amerikanska spel som skulle vara problem att köra i en Famicom, men jag kan ha fel...

#35888  by BelfegorC4

Pfffffffffffffffffffffff en sån ful sak.
Men en twinfamicom skulle jag inte säga nej till ;)

#35907  by Kreese

En Twinfamicom är för lik en Xbox, både i storlek och utseende.

Image

Image

Dessutom är det snyggare att ha Disk Systemet under enheten. En fördel med AV Famicomet är ju också att du kan använda dina vanliga NES-kontroller.

#35909  by BelfegorC4

Jag gillar xbox och orginal famicom kontrollerna :roll:
Men jag förstår din poäng :)

#35974  by WERY

Vill ha ett original Famicom men gillar inte kontrollerna. jag ska testa Akumajou Dracula Densetsu i USA nes o se vad som hände rmed ljudet. Experimentet väntas äga rum nästa vecka när ett paket från japan anländer

#38893  by Ufouria

Jag hoppar in på denna tråd med mitt inlägg. Den här lär väl funka på svensk TV? Den verkar ju stödja RGB. Det går tydligen även
att spela NES spel (region?) på den med hjälp av adaptern som medföljer.

Internetauktion

edit: finns det någon länk-funktion som man kan klicka på för att slippa se hela denna långa länk?

Så nu gick det efter några försök. Nu vet jag i framtiden hur jag ska göra. Tack! :)
Last edited by Ufouria on 15 Sep 2007, 08:48, edited 3 times in total.

#38900  by Bonomaul

Jodå, visst finns det det.

(url=www.nesdb.se)Klicka här för att komma till NESdb(/url)
Byt ut parenteserna emot hakparenteser [ ]
Du ser också hur man ska skriva om du håller musenpekaren över URL-ikonen när du skriver inlägg.

I ditt fall typ såhär då: Internetauktion

Instagram #sndb.se