• Varför gillar ni NES?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#333624  by osiris

Nostalgiska själ som dom flesta har skrivit! fick NESet i slutet av 80-talet
eller runt 1990 kommer ej riktigt ihåg! kommer mycket väl ihåg när man fick
zappern leta runt i hela stan och i den sista affären fick man äntligen tag i en,
den sista som hadde + Duck Hunt, härliga minnen :D
 #345552  by capt-spaulding

Nostalgi och spelglädje helt klart.
Jag fick mitt första NES julen 1987, efter att ha spelat konstant hos kompisar fram tills dess så kändes det helt suveränt att äga en helt egen NES-konsol :)
Lirade Metroid, Zelda 1 och 2, Kid Icarus, SMB-serien, Solomon's Key, Castlevania etc. i många många år och tröttnade aldrig, SNES intågande bet aldrig riktigt även att jag var helt tagen av Super Metroid och A Link to the Past så var det ändå NES'et som härskade i min värld.

Det är många år sedan jag spelade men nu har jag fått tag på en konsol igen och börjat köpa på mig lite spel, jag tycker att spelen är minst lika kul än idag! Sitter just nu och spelar igenom Kid Icarus och bara njuter av nostalgin!

Jag är 75:a
 #345556  by Vigdul

Utöver nostalgi så är ju själva enkelheten i dom flesta spelen lockande, både grafik- och spelmässigt. Egentligen blev det aldrig bättre efter NES vad gäller TV-spel – bara flashigare och mer invecklat. Vad som anses som "snygg grafik" är ju en definitionsfråga, personligen tycker jag NES:ens grafik är snyggare än det mesta som kommit efteråt.
 #345572  by I_AM_ERROR

Vad jag gillar med NES är att i många spel så ökar svårigheten alltid med en nivå, efter varje bana t.ex. Jag började spela BattleToads för ungefär 7 månader sedan, växte upp med NES men inte det spelet: Har nu spelat det till och från, slängt dosan i frustration någon gång men har kommit längre och längre fram, dock bara kommit till bossen på "elevator shaft" där jag senast dog med 12 liv... Då blir man sur och slutar spela en vecka, men man kommer alltid tillbaka!

Fast bäst av allt är väl att det är så enkelt att spela, finns två knappar och ett styrkors, gör så att alla över en viss ålder kan direkt komma in i det!

86'a!
 #345630  by xorox_88

jadu, jag gillar det i allmänheten, e en rolig konsoll å man blir nostalgisk av den :D har spelat det sen jag va liten då det va våran första spelkonsoll, morsan å farsan köpte det av en släkting/granne till oss för dom tyckte det va roligt, å sen dess har man väll varit kär i det, å smb3 är ett av minna favorit spel någonsin. det är en härlig känsla å dra fram det gammla 8-bitet å nöta gammla klassiker

jag är en 88
 #345908  by synt4x

Ännu en 88:a här.

Min far köpte ett NES ungefär när jag föddes. Mest till sig själv, men det kom att bli min egen konsol ganska snart. Jag hade bara den som konsol i rätt många år, och spelade förstås de flesta klassiska NES spel som SMB spelen och Mega Man spelen. Det var typ de enda jag hade själv förutom Ice Climber då som kom med konsolen. SMB1 & 3 hade jag, och MM 1, 2, 3 och Donkey Kong 3. Sen fick man låna spel av kompisar. Av någon anledning hade även mina jämngamla kompisar NES hemma som enda konsol vid den tiden, så det var nästan som att jag fick uppleva NES-eran ändå fast försenat, och jag har många roliga minnen från den tiden.

Tillslut fick jag dock ett Mega Drive. Då hade Sonic & Knuckles redan kommit ut, och det var det spelet jag fick till den konsolen. Men man spelade fortfarande NES spel med kompisarna för vi hade väl fler roliga spel till den eller nåt. Och några år senare fick jag även ett SNES. Det var också i slutet av dess livstid, Donkey Kong Country hade precis kommit ut och kom tillsammans med konsolen. Så då ramlade jag tillbaka till Nintendo igen efter ett tag med Sega.
Under denna perioden blev det vanligt för mig att hyra spel. Så man hyrde många Mega Drive och SNES spel. Videobutiken jag hyrde spel i hade dock inte NES spel. Fast det var kanske mest för att det var rätt gammalt då, men de hade SNES och Mega Drive spel även efter N64 och PS kom ut. Nåja.

När N64 och Playstation kom ut så ville jag ha ett Playstation mest, för det var det de flesta av mina kompisar hade. Men jag fick inte det för det var för dyrt då. Mina föräldrar var inte så pigga på att köpa nya spelkonsoler hela tiden förstås. Men en jul så fick jag i alla fall ett N64 med Goldeneye 007. Lite pinsamt var det för på vägen till min farmor och farfar där vi skulle vara under julen så snackade jag och min far om spelkonsoler (antagligen för att han hade köpt en), och då sa jag att jag tyckte N64 var cool men jag ville hellre ha ett Playstation om jag hade fått välja. Undrar vad han tänkte då :D

Men jag blev otroligt glad över mitt nya N64 i vilket fall som helst, och pga det så stannade jag hos Nintendo och har gjort så sedan dess. Så jag har väl farsan att tacka för att jag gillar Nintendosaker idag.

Sen av någon anledning så kom intresset för äldre spel tillbaks. Särskilt NES saknade jag mycket. Jag hade fortfarande mitt SNES och alla spel till den, men mitt NES hade jag sålt tillsammans med alla spelen jag hade för 300kr. Jag minns att jag mest var frustrerad över att det var så jävla jobbigt att få spelen att starta. Så det var därför jag sålde den. Men något år efteråt så ångrade jag mig som fan så jag köpte tillbaka konsolen och några spel för 300kr igen, och sen dess har jag samlat på spel mer eller mindre.

Idag föredrar jag också retrospel framför moderna spel. Jag har inte så mycket tid för spel längre så jag föredrar spel som man bara kan starta snabbt och börja spela så länge man känner för det. Dagens spel har ju så mycket grejer som ska laddas in och storys som ska byggas upp och karaktärer som ska utvecklas att jag knappt orkar med det. Vill jag ha en bra story med intressanta karaktärer osv så kollar jag på en film.
Det finns undantag, som Okami till wii, ett av mina favoritspel genom tiderna faktiskt. Men det är glest idag mellan de riktigt bra spelen som är värda att spela igenom tycker jag.

Oj det här blev lite väl långt kanske. Jag ska runda av det hela.
NES är idag helt klart min favoritkonsol av retrokonsolerna. Ett tag var det SNES som jag samlade mest spel till, men efter att ha sett hur mycket NES spelen har gått upp i pris de senaste åren så tyckte jag att det var dags att skifta fokus nu. Och NES har växt på mig mer och mer det senaste året nu när jag faktiskt har ganska många riktigt bra spel till den. Att jag började titta på Chrontendo har väl även det hjälpt till att ge perspektiv på vad som gör ett NES spel bra och spelbart, så man fick lite annorlunda uppskattning för de bra spelen.

Idag har jag 45 NES spel och fler ska det bli! :)
 #345912  by Ufouria

Varmt välkommen! Grym presentation! :good:

Spelen i min barndomskonsol var oxå svårstartade, vilket inte är så konstigt eftersom jag mest köpte begagnade spel samt hyrde spel som var skitiga. Man rengjorde ju aldrig spelen på den tiden utan blåste i dem..
 #345923  by synt4x

Tackar :>

Hehe yep. Funkar det inte så blås lite till! Min kompis brukade t.o.m. slicka på kontakterna på spelen :D

Den NES enheter jag skrev att jag köpte tillbaka gick sönder efter något år bara förresten. Då visste jag inget om connectorer och såna saker, så jag trodde att den helt enkelt var sönder. Så jag köpte ett nyrenoverat NES från Kaptenkrok inklusive 2 nyrenoverade kontroller (utbytta kontaktgummi) för 800 spänn... Tänk om man hade vetat om att man bara kunde byta ut connectorn. Nåja, enheten jag fick hade i alla fall relativt lågt serienummer och slät yta både på ovandelen och underdelen. Så jag är glad för det åtminstone.

Jag sparade dock den söndriga konsolen och när jag hörde talas om connectorer så köpte jag en och testade att byta ut den och mycket riktigt så funkade den. Så nu har jag två enheter. :)
 #430577  by Siliusz

Jag fick ett NES i lågstadiet vet jag, och spelade rätt mycket fram till 91/92 då jag mer eller mindre slutade spela helt och hållet. Köpte en playstation runt millenieskiftet men det var inte min grej riktigt, även om Resident Evil var rätt skoj. Jag blev mest yr och illamående av spelen. Jag föredrar helt klart NES (icke 3-d), så jag köpte en enhet för 2-3 månader sen och har köpt på mig en del spel som jag inte hade som ung. Bland annat Probotector, Journey to Silius och Faxanadu som jag verkligen gillar. Jag är 79a.
 #430583  by Ufouria

:o
Låter precis som min historia, är oxå 79:a. Spelade mest NES under lågstadiet och början av mellanstadiet. Köpte en PlayStation, kan ha varit i högstadiet, men jag gillade aldrig det riktigt just pga att jag blev yr och illamående av många utav spelen. Värsta minnet är Spyro då jag blev ordentligt åksjuk.
 #430601  by Nils

Jag gillar NES för att spelen är riktigt kul och för att det är ett community. Jag skulle inte varit lita inbiten om inte Kreese visat mig till nesdb.se

Spelen är bra och jakten på rariteterna är kul. Bör jag nämna att 90% av mina pengar går retrospel? :P

Jag är 13 år.
 #435432  by Jedvard

För att utförligare beskriva det som står i min signatur....
Musiken: är helt underbar (i de flesta spelen) men framför allt är ljuden från minsta chiploop till mer avancerade tonljud oslagbara.....gillar dem faktiskt bättre än c-64 som är galet bra....
Grafiken: precis så många pixlar och färger som behövs för att förmedla en känsla eller ett budskap utan att bli otydligt (förutom vissa undantag som ankor eller sköldpaddor i smb ;) och inte mer än nödvändigt "pure simplicity" och "ilusionen av en verklighet" behöver aldrig ifrågasättas och därför accepterar man spelvärlden som en verklighet. (till skillnad från moderna grafikmonster till spel där man eftersträvar grafisk verklighet men hela tiden blir besviken på att det är så långt ifrån ändå både grafiskt men dessutom spelmekanisk eller så är det bara jag som snart är 35 ;)
Spelglädjen: som ovan beskrivet "pure simplicity" men ack så svårt och utmanande ändå....dessutom bidrar nostalgin till sitt men faktiskt mindre än man skulle kunna tro i mitt fall då jag ständigt upptäcker nya bra NES spel :)

Nes dagtid = en kopp kaffe tillbakalutad i fotöljen 14 tummaren på riktigt hög (knastrig) volym.....KÖR!
Nes kvällstid/nattetid =en kall pilsner tillbakalutad i fotöljen 14 tummaren på riktigt hög (knastrig) volym i hörlurar för att inte väcka familjen ;) .....KÖR!
 #435638  by WERY

Sanna wrote:Köpte en PlayStation, kan ha varit i högstadiet, men jag gillade aldrig det riktigt just pga att jag blev yr och illamående av många utav spelen
Ja det är själva charmen med dessa övergångskonsoler. Man häpnar knappt av deras sviniga innehåll
 #435777  by MilleN

Jag är 82a och fick som många andra en NES-konsoll i julklapp i slutet av 80-talet.. Jag och morsan (?! :)) hyrde NES med spel flera gånger innan dess och satt som besatta vid TVn i flera dagar så jag blev överlycklig när jag fick en egen :) Jag höll fast vid mitt NES väldigt länge fastän SNES osv kom ut, mycket en pengafråga.. Vi köpte spel ända fram till 93, de sista vi köpte var Little Samson och Pro Am 2 och de två spelen spelade jag myyyyyyyyyyyyyyycket i många år efter det!!! Alla spelen jag hade var välskötta med reklamblad och allting kvar i kartongerna.. Jag minns förresten än idag hur jag och morsan åkte runt till leksaksaffärer i halva västsverige för att hitta Ghostbusters 2 när det kommit ut men det var slutsålt överallt :(

I ett svagt ögonblick i gymnasiet sålde jag tyvärr (mot morsans protester för övrigt) mitt NES med 10 kompletta spel för 400 spänn och så fick jag låna köparens Playstation 1 med spel i en månad har jag för mig :) Nötte Tekken 3 för fullt... Men jävlar vad jag ångrade mig nu för ett par år sedan. Killen som köpte det slarvade bort alla kartonger och manualer...

Nu har jag som ni märkt köpt en konsoll igen och har än så länge 30+ spel.. Det roliga är att morsan har en PS3 tillsammans med hennes kille så dem är mer moderna än mig :D

Jag har för övrigt även en PS2 med gitarrer, Buzz, Singstar och Dansmattor, en äkta partymaskin :) Även ett 15-tal spel bl.a. ett gäng Need For Speed-spel osv.
 #437295  by Jedvard

Glömde nämna en schysst grej med NES är ju förberedelseterapin innan man kan spela ;)
Image
 #443010  by ^MeTaNoLiC^

rogerxy wrote:Varför gillar ni NES?
varför skulle man INTE gilla NES?
 #443146  by smid

Flera personer här på forumet kan med största sannolikhet svara på det. Dock är det ju inte speciellt kul att svara med en motfråga :(
 #443154  by Sonefors

Jag har visst inte skrivit något i den här tråden.

-Nostalgi
-Enkelheten
-Snygga spel

Det är främst nostalgiska skäl som gör att jag gillar NES, det var ju liksom där allting började i slutet av 80-talet (född 1982). Man har favoriter som man spelat sen barnsben, tänker då främst på Kid Icarus, Metroid, SMB2, Zelda, Little Nemo, Shadowgate m.fl. Sen är ju spelen sjukt snygga också, både kassetterna och boxarna! Och enkelheten, det tar inte 48 timmar att komma på hur man kontrollerar gubben/fordonet/whatever eller vart man ska. Bomberman t ex, genialt spel!

Men jag kan komma på lika många anledning till att jag samtidigt inte gillar NES. Musiken är i de flesta spel gräslig, rent ut sagt fruktansvärd. Och konsolen, fy tusan vad ful (tacka vetja Gamecube, snyggast)! Och bortsett från de nostalgiska och genialiska spelen, vad tusan är alla andra för något? Spelar egentligen ingen roll vilket spel man tar, har man inte spelat det som liten så gillar man det inte. Finns inte en chans i världen att jag skulle få för mig att spela igenom t ex Wrath of the Black Manta.
Kan säkert komma på några fler anledningar också, men jag föredrar att inte tänka på de negativa :D
 #449146  by darkonyx

Jag har väl kanske en mer generisk anledning, alltså att det väcker barndoms minnen :D
Speciellt NES-spel jag spelade när jag var liten, därbland Zelda, SMB och SMB3. Har fortfarande kvar "fuskguiden" till SMB3 och brukar läsa i den. Kommer senare ihåg när jag spelade SMB3 på mitt SNES (i all-stars 5-in-1:et) där "kortspelet" inte var identiskt med NES-versionen av spelet och att jag alltid gick på det när jag kollade i guiden >_<
Så, musiken och spelkänslan är minst två av de största anledningarna till att jag fortfarande gillar NES :P

Är '91:a och fick mitt NES när jag var 5 år ;)

Instagram #sndb.se