• Modda enhet (delad från "Fynd ni gjort")

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#33408  by Bonomaul

Att modda är inget svårt sålänge man kan hantera en en skruvmejsel på 7-års nivå, samt en sax eller något spetiskt vassare verktyg. Tar runt 5 minuter eller så.
Originalproblemet skulle du ju ändå bryta om du hade beställt, och lock-out chippet på NES är bara trams ändå, påhittat för att mjökla ur så mcyket pengar som möjligt ur konsumenterna. Bort med det bara!
Alternativt köp en enhet till.

#33416  by Lalle-Man

så du menar att de barta é att de bara é att ta bort chippet så é de moddat? eller ska man sätta dit ett till? :? =)

#33421  by WERY

JAg gillar lockout chippet. Det är det som gör det värt att ha USA nes, ett privelegium

#33423  by BelfegorC4

Lalle-Man wrote:så du menar att de barta é att de bara é att ta bort chippet så é de moddat? eller ska man sätta dit ett till? :? =)
Du ska klippa fjärde benet bara :P Du behöver inte löda bort chippet.
hmmmm hittar inte länken. Men den finns någonstans på forumet.

#33426  by BelfegorC4

aaah Tackar bono :)
edit: Woho flashman :D

#33433  by jalla

WERY wrote:JAg gillar lockout chippet. Det är det som gör det värt att ha USA nes, ett privelegium
Jag trodde det var för att spela spelen i "rätt" hastighet? Själv om du moddar en PAL konsoll för att spela USA eller Famicom spel får du fortfarande trögare spel.

=)

#33439  by duga

Precis, tämligen meningslöst. Kan man modda en PAL-NES till att bli en NTSC-NES på något enkelt sätt?

#33442  by BelfegorC4

duga wrote:Precis, tämligen meningslöst. Kan man modda en PAL-NES till att bli en NTSC-NES på något enkelt sätt?
JAPP.
Du byter moderkort med en amerikansk :lol:

#33452  by Luzur

eller så köper du på dig en PAL NES, en USA NES och En Famicom (+ discdrive), som jag har gjort.... :)

#33460  by *Andreas*

Tja.. du kan spela PAL-A spel om du moddar :) Fast som alla säger är det bäst att köpa en separat ntsc-enhet.

#33462  by jalla

duga wrote:Precis, tämligen meningslöst. Kan man modda en PAL-NES till att bli en NTSC-NES på något enkelt sätt?
Tja.. vill inte säga att det är meningslöst. Själv om man inte får den samma hastigheten som NTSC spel så kan man fortfarande spela spelen. Många spel funkar rätt bra under PAL hastiget också. Och som *Andreas* säger, man kan också spela PAL-A spel då. Dom kör i samma hastighet som PAL-B spel :)

Du kan överklocka så du får snabbare hastighet, men du får fortfarande eventuella glitches i spelen. Om det är enkelt eller svårt kan du se här:

http://epicgaming.us/?p=3

:)

EDIT: Fixed typo.
Last edited by jalla on 29 Jul 2007, 19:51, edited 1 time in total.

#33480  by WERY

Inte värt o trimma nintendot utan skaffa 3 olika och ha det som det är. Ska ha en famicom snart men en mattel/nes version nes blir det inte

#33486  by jalla

WERY wrote:Inte värt o trimma nintendot utan skaffa 3 olika och ha det som det är. Ska ha en famicom snart men en mattel/nes version nes blir det inte
Trimma = överklocka? Isåfall, om du överklockar så kan du få rundt 3MHz (NES har originalt typ 1,7MHz). Då kan man spela spelen rätt snabbt och få mindre slowdowns ;)

#33591  by WERY

Jag skulle hellre löda in en ny processor så att spelen kör rätt och ett mkt bättre catchminne samt RAM

#33638  by duga

WERY wrote:Jag skulle hellre löda in en ny processor så att spelen kör rätt och ett mkt bättre catchminne samt RAM
Catchminne eller cache-minne?

#33694  by WERY

cache :roll:

Instagram #sndb.se