• Utmaning: Zelda II

  • NES-relaterade tävlingar för sndb-medlemmar.
NES-relaterade tävlingar för sndb-medlemmar.

Moderator: Moderatorer

 #31950  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Hur är det förresten, måste man ha alla magi och life-tankarna innan man kommer in i sista palatset, eller räcker det att ha 8 i magi, life, och attack, samt klarat alla palatsen? Man måste ha alla tankar på life och magi va?
nej jag hade varken eller mitt första varv..
sket i att dra till hidden town of kasuto, samt stannaede aldrig och grinda så jag hade bra 7 i attack o magi, samt saknade en magibehållare..

hmm.. skita i korset säger du.. har jag inte funderat över.. vilka fiender är osynliga då? är det alla blå på vägen till sista slottet eller bara på kyrkogårdarna typ?

edit: andra varvet hade jag inte alla magibehållare givetvis, första måste man ju ha det för att få thunder..

SATAN! jag dog game over på sista bossen i 6:e palatset.. jag som låg på sån bra tid. 1h 30min... nu måste jag springa hela vägen dit och till bossen, jävla skit... nåväl, jag får trösta mig med att tiden blir lätt att slå ;)

edit2: jaja, det tog bara 6min extra :)

men jag börjar tro att jag kanske varit lite VÄL snabb... mina stats är 6-6-7 och efter gjort thunder på ängeln har jag inte ens råd med shield eller jump... men tiden nu när jag är på ängeln är 1.55 så snabb har jag minsann varit ;)

edit3: nej jag ger upp.. en liten eldboll tar tre rutor liv, så jag dör efter tredje.. sen när jag bara har 6 i attack måste jag träffa honom dubbelt så många ggr eller nåt också... jag får ner hans liv typ 2 pluppar, sen dör jag...

 #31954  by Bonomaul
 
Så man kommer in utan att ha alla magibehållare alltså? Vore ju fint om man kunde slippa gå till Nya Kasuto också, fast den där nyckeln där kan vara trevlig att ha. :)

1,17:30 på andra varvet ny bästa tid för mig. Går fortfarande att polera en del.

Struntar du i korset så blir de där flygande ögonen osynliga, fast det är inte många man stöter på så det kvittar nästan.

 #31956  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Så man kommer in utan att ha alla magibehållare alltså? Vore ju fint om man kunde slippa gå till Nya Kasuto också, fast den där nyckeln där kan vara trevlig att ha. :)

1,17:30 på andra varvet ny bästa tid för mig. Går fortfarande att polera en del.

Struntar du i korset så blir de där flygande ögonen osynliga, fast det är inte många man stöter på så det kvittar nästan.
jo på vägen till sista palatset, och man kan ge sig fan på att man stöter i en när man ska hoppa över lava på de små fienderna :)


jo jag sket i nyckeln och magibehållaren på mitt andra varv. så jag fick offra ett par liv i 6:e palatset för att få upp magin igen, men jag hade ju ett gäng så det gjorde inte så mkt :)

jag kanske ska köra andra varvet också.. det är ju lite lättare, och man kan ju skita i ganska många ställen...

 #31961  by Bonomaul
 
Tawny wrote:man kan ge sig fan på att man stöter i en när man ska hoppa över lava på de små fienderna :)
Bara att stå och vifta med svärdet lite så träffar du den till slut. Eftersom den blir synlig i någon sekund då så kan man passa på att hoppa. Sex stycken osynliga ögon sammanlagt blir det på väg till sista palatset, plus några i passagen från den lilla kyrkogården och ner dit där marken är röd.

 #31965  by BelfegorC4
 
Ska nog lira andra varvet och se hur snabbt det blir ^^

 #31993  by Nystroem
 
Tawny:
Din tid på 1:55, är den på första eller andra varvet? Är den på första varvet är jag GRYMT imponerad. Imponerad även om det är andra varvet, men är det första varvet så är det sjukt bra, hehe :)

 #31995  by BelfegorC4
 
Har någon lyckats med att göra sig till en älva och flyga igenom nyckelhålet? :S Har sett några sidor som säger att det är möjligt.

 #31999  by AndiOne
 
Det är väl en glitch som bara funkar på emulator.

 #32002  by Bonomaul
 
Va? Det går att flyga igenom alla låsta portar med Fairy.. går att använda till sin fördel på en del ställen.
Rekommenderas dock inte om det befinner sig ett föremål (tex ljuset) bakom porten då man inte kan ta saker som Fairy (om jag inte minns helt fel).

 #32004  by BelfegorC4
 
Bonomaul wrote:Va? Det går att flyga igenom alla låsta portar med Fairy.. går att använda till sin fördel på en del ställen.
Rekommenderas dock inte om det befinner sig ett föremål (tex ljuset) bakom porten då man inte kan ta saker som Fairy (om jag inte minns helt fel).
Hur ska man göra då? :(
Det funkar inte för mig iallafall. :(

 #32006  by Bonomaul
 
Det är bara att förvandla sig till Fairy och flyga rakt igenom, nemas problemas.
Kanske inte funkar på alla utgåvor eller nåt.. kanske är senare versioner omkodade, vad vet jag.

 #32017  by Tawny
 
jo man kan ta items med fairy, det är nästan att rekommendera faktiskt eftersom han inte står still och håller upp itemet och därigenom blir skjuten :)


ja tiden på 1.55 är när jag kommit fram till ängeln, men sen blev det för svårt.. första varvet alltså... jag ska speedköra andra sen ska ni få se på fan :D

 #32018  by WERY
 
Det kräva minst 2 magiflaskor för o kunna varva spelet. vill man alla är det bara bra

 #32019  by Bonomaul
 
Nej, det krävs 8 magitankrar för att klara det, annars får man inte den nödvändiga magin Thunder. Andra varvet däremot går ju att skippa ett par.

 #32022  by WERY
 
Jag menade 2 uöver dom man börjar med :)

 #32026  by BelfegorC4
 
Bonomaul wrote:Det är bara att förvandla sig till Fairy och flyga rakt igenom, nemas problemas.
Kanske inte funkar på alla utgåvor eller nåt.. kanske är senare versioner omkodade, vad vet jag.
Jag har DAS versionen och får väll skylla mig själv :(
Aldrig lyckats. Gör mig till Fairy ( :lol: ) och åker mot låset men inget händer.

 #32028  by AndiOne
 
Tja ja sitter på Spanska versionen jag :)

 #32032  by Tawny
 
FAH spelar jag...

bara flyg vidare genom dörren då? märkligt detta...


och nej man behöber 4 magiflaskor utöver de man har från början :)

 #32035  by Bonomaul
 
Fasen, går inte så bra det här. Är i vattenpalatset och ligger på 1h36min hittills. Blir nog inga 1.55 där inte.

 #32054  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Fasen, går inte så bra det här. Är i vattenpalatset och ligger på 1h36min hittills. Blir nog inga 1.55 där inte.
på första varvet?

jag tänkte göra ett nytt försök på första innan, och offra lite tid på att få upp åtminstonde magin till 8 så ängeln går att klara, men det hängde sig efter en timmes speltid.

det är inte meningen att jag ska klara det här :)

 #32055  by BelfegorC4
 
Jag måste rengöra mitt Zelda 2 igen. Spelet frös :(
Tyvärr var jag inte ens i närheten av Bonos tid men jag börjar bli bra på Borg 1,2,3 ;)

 #32077  by Bonomaul
 
Tawny wrote:på första varvet?
Jepp. Kör med stoppur, så neset får stå på över natten. Är i "Hidden Palace" nu, och tiden för att slå 1,55 har defenitivt runnit ut.
Lirade du NTSC när du satte den tiden, eller var det PAL?
Har hittat en del små grejer som jag kan förbättra, så förhoppningsvis orkar jag prova igen i veckan som kommer.. under tiden kan ni ju försöka slå min tid på varv två. ;)

Orkar inte läsa, men har för mig att du pratade om att du hade en tid på runt 55 min i Death Mountain Tawny?
Jag hade runt 40 min dit, så vad gjorde du efter det som inte jag gör för att sprara tid?

Det jobbiga är att det är så sjukt långa avstånd i första delen av spelet.. i slutet tycker jag att det krymper ihop lite, även om vissa rum i palatsen är totalt meningslösa (som tex bron över lavan i sista palatset där det inte kommer en enda fiende ^^).

 #32108  by Luzur
 
(som tex bron över lavan i sista palatset där det inte kommer en enda fiende ^^).
det är en sak ja alltid har undrat över också.....hadde varit hårdare om man fått kämpa sig igenom en mindre armé på den bron, men kanske japanerna tyckte det var tufft med enbart springandet? :)

 #32114  by Kreese
 
Luzur wrote:det är en sak ja alltid har undrat över också.....hadde varit hårdare om man fått kämpa sig igenom en mindre armé på den bron, men kanske japanerna tyckte det var tufft med enbart springandet? :)
En sak som jag undrar över är vilket maxbud du hade på Zelda 2 till GBA?

 #32133  by Gixen
 
aNnars kan manju alltid köra en variant på erfarenhetspoängen.....

Klara spelet med Attack 1 Life 8 Magic 8

Good luck! Jag har gjort det, men det tog tid......."angel of death2 är hyfst jobbig.....


.....sen finns det givetivsd en massa andra varianter, men denna är outstanding den svåraste....(klat som fan det vlir svårare om mam drar ner life/magic, men det värsta är attack, från 1 till 2 gör cirlkus hälften i skada...)

ajha,......bla bla la......

 #32134  by Tawny
 
Gixen wrote:aNnars kan manju alltid köra en variant på erfarenhetspoängen.....

Klara spelet med Attack 1 Life 8 Magic 8

Good luck! Jag har gjort det, men det tog tid......."angel of death2 är hyfst jobbig.....


.....sen finns det givetivsd en massa andra varianter, men denna är outstanding den svåraste....(klat som fan det vlir svårare om mam drar ner life/magic, men det värsta är attack, från 1 till 2 gör cirlkus hälften i skada...)

ajha,......bla bla la......
jag tycker det är svårare att ha 1 i liv.. men jag har inte varvat så.. bara kört en bit.


bono: vet inte.. går kortaste vägen i alla palats, hämtar inga nycklar... jag kan spela in det på video om du vill ha :P

ja 1.55 var jag framme vid ängeln, men jag klarade inte av honom med 6 attack och 6 magi och 7 i liv, för magin räckte bara till thunder och man dog efter man fått tre träffar. men OM jag hade klarat det hade det väl tagit 5 minuter till kanske :)

på pal ja. på ett nes. på en tv :) old school ;)

andra varvet hade jag 1.05, men det var på GBA och då är det ju 60hz (verkjar det som) har inte hunnit med att köra andra på nes:et än, men det kommer :)

 #32138  by Bonomaul
 
Tawny wrote:bono: vet inte.. går kortaste vägen i alla palats, hämtar inga nycklar... jag kan spela in det på video om du vill ha :P
Hmm.. jag går också kortaste (enda) vägen i palatsen, men nycklar tar jag allt, för annars kan man ju inte klara alla palatsen...

Funderade på uppåtstöten, behöver man verkligen den? Jag kan inte komma på att den skulle vara särskilt nödvändig, så den + spell + fire kan man lika gärna hoppa över.

 #32142  by BelfegorC4
 
Uppåt stöten använder jag på väg till Palats 6. Dom osynliga ögonen :P
Men eftersom du inte ser dom ändå kanske du borde hstrunta i det.

 #32143  by Bonomaul
 
Man skulle kunna hoppa över Shield också.. kan inte påstå att den är särskilt användbar.
Kan man få en random encounter på spindeln så man slipper flöjten måntro? Nån som har provat?

 #32145  by Ufouria
 
Bonomaul wrote:Man skulle kunna hoppa över Shield också..
Absolut. Använder aldrig den.

Kan ni palatsen utantill så ni vet vilken väg ni ska ta?

Instagram #sndb.se