• En ny svensk highscore/tävlingscommunity (Edit: smygpremiär)

  • Publicera dina rekord till NES-spel.
Publicera dina rekord till NES-spel.

Moderators: Highscore, Moderatorer

 #307631  by Frezy_man
 
SMYGPREMIÄR: http://highscoreheaven.webs.com/
Jag har några ideér som jag gått och grubblat på i flera år nu och som jag vid något tillfälle hastigt försökt startat upp men hunnit avbryta innan projektet ens börjat. Men jag skulle vilja starta upp en ny tävlings-spelnings inriktad community nu när jag flyttat hem till Sverige. Ambitionerna är i andra ändan skyhöga även på en global basis. Det kan jag säga redan nu. Men det ska tas ett steg i taget. Syftet med tråden är att informera att projektet härmed startas och om du är intresserad att ta en del av det eller visa ditt intresse så är du högst välkommen. Kom gärna med Tips, ideér och anmärkningar. Jag kommer komma ut med förfrågningar om att posta era rekord i communityn senare men ni får gärna redan nu medge ert intresse för att publicera era rekord.

Första steget hade jag tänkt skulle bli ett register där jag tänkt att samla high scores och andra spelrekord från alla olika konsoller så att man får allting samlat på ett ställe. T ex. Förena speedrun och highscore trådar från olika forum samt att följa tävlingsresultat landet runt. Även vara med som hjälpdrev för att arrangera tävlingar. Så om ni har några rekord ni vill publicera på den kommande sidan så får ni gärna säga till.
Första byggstenarna blir först och främst att skapa en hemsida med ett register över (svenska) rekord. Där ska bedrivas en nyhets kolumn som regelbundet ska uppdaterat med nyheter och ett forum. NES delen av communityn kommer vara ganska liten men det är ändå en populär konsoll att sammla poäng på. Det har NESDB verkligen visat att det finns.

Steg två vet jag inte riktigt vad det kommer att bli men på lång sikt ska det satsas på ett internationellt register. Det ska läggas upp ett film register där de främsta rekorden ska läggas upp. Och förhoppningsvis ska det börja läggas upp intressanta tv-spelsfilmer och repotage över tävlingsspelande. Och förhoppningsvis även kunna streama tävlingar live.

Jag funderar på att skaffa tre typer av rekord register på samma gång. Ett officiellt rekord där rekordet först måste verifieras och godkännas av pålitliga kunniga för att sedan sparas och göras tillgänglig för nedladdning. Ett register där man lättare kan skicka in rekord med bild och andra bevisformer. och ett register där man själv kan lägga upp ett rekord utan att det behöver godkännas.

Jag anser att medierna inte följer tävlingarna i spelvärlden tillräckligt bra och det hade varit kul om man kunde skapa någon typ av konkurrens eller fusion med andra verksamheter. Såsom vanlig spel-medier samt Speeddemosarchive och Twingalaxies.
Det steget ligger hur som hellst långt fram i tiden. Men jag anser att potentialen speciellt för streamning på nätet är enorm.
Last edited by Frezy_man on 04 Aug 2010, 03:53, edited 1 time in total.
 #307732  by Pinge
 
Låter intressant, även om overifierade poäng är ganska ointressanta och kommer leda till att bluffpoäng postas och förstör för alla seriösa!
Bättre du gör en vettig tutorial till hur man spelar in sina rekord samt converterar till lämpligt format!
 #308083  by WERY
 
Frezy_man: En mkt intressant ide som jag gärna är med och hjälper till med. Att börja med ett litet community och sätta upp highscores och speedruns kan man ju lätt börja med från scratch och sedan låter man det växa sig större och större. Det främsta behovet en sån sida har är att det finns personer som är intresserade av att hänga där och bidra med spelresultat samt folk som vill jobb för sidan och dess fortgång.

Pinge80: Ja och den risken kan man lätt eliminera genom att kräva bevisfoton av personen som postar sitt rekord. Är man dessutom rädd för att personen ska ha snott bilden på nätet kan man begära att bilderna skall tas med en namnskylt med på bilden så det förtydligar.
Overifierade resultat är inte gjutna i sten så dom kommer inte tas på samma allvar som bekräftade resultat. Därför är jag för att dom får postas och diskuteras så länge dom inte hamnar på listan tillsammans med bekräftade
 #308103  by Bucket
 
En riktigt intressant idé som jag skulle tycka vore kul att följa upp.
Om det nu skulle behövas hjälp av något slag så är det bara att fråga, jag ställer gärna upp.
Sedan skulle jag nog kunna ta och bidra med lite highscores så fort samlingen börjat växa lite mer.
Lycka till och säg bara till om du behöver hjälp med något! :)
 #308222  by Pinge
 
En annan issue är ju att man vill ju gärna ha bekräftat att folk spelar originalspel.... så ingen kör t.ex med en Smb2j repro och hävdar att han slagit världsrekord ;)
 #309720  by Bucket
 
Det bästa jag kan komma med nu är ScoreTop.
Ta du dig en funderare och se om du kommer på något riktigt bra bara :)
 #309739  by Frezy_man
 
Jag har funderat i 2-3 år nu. Men det hjälper inte. Jag tycker Scoretop låter grymmt! Det kan kanske bli det :birdo:

Har börjat designa en Hemsida på Webs.com (Gammla Freewebs.com). Har ingen erfarenhet med HTML och Freewebs ser bra ut för det otränade ögat. Jag vet dock inte hur jag ska bygga upp databasen. Det är ju det som är det intressanta. Jag vill ju att den ska bli mycket bättre än både SDA och Twingalaxies. Så Expert hjälp hade ju inte varit fel. I framtiden vore det nog bra att designa något unikt och grymmt men jag antar att någon enklare variant får duga som 1.0

Problemet är att uppdatera en stor DB till ett nytt system om man tvingas lägga in alla titlar och information igen (Spyr när jag tänker på det)
 #309757  by WERY
 
Jag tycker Scoretop låter skitbra så det ska du köra på om du gillade namnförslaget.
 #309993  by Frezy_man
 
jo man kan ju ta topscore också. Men det är ju inte ett måste att det ska stå korrekt. Det är ju ett namn och det ska hellst vara lite unikt :) Får se om något är ledigt. drog ihop en webs.com sida igår. Ska fylla ut databasen där lite så man har en schysst grund att stå på.
 #310007  by Pinge
 
toppoints låter ju bättre än topscore, iaf enligt mig :)
 #310160  by SuperGamer
 
WERY wrote:Pinge80: Ja och den risken kan man lätt eliminera genom att kräva bevisfoton av personen som postar sitt rekord. Är man dessutom rädd för att personen ska ha snott bilden på nätet kan man begära att bilderna skall tas med en namnskylt med på bilden så det förtydligar.
Overifierade resultat är inte gjutna i sten så dom kommer inte tas på samma allvar som bekräftade resultat. Därför är jag för att dom får postas och diskuteras så länge dom inte hamnar på listan tillsammans med bekräftade
Men Pinge skrev ju "spelar in". Jag menar att videoinspelning är ett måste för att ett rekord ska kunna anses bekräftat. Helst ska hela rekordprestationen finnas på film, inte bara resultatskärmen efteråt. Den som trovärdigt vill visa upp sina rekord får alltså vänja sig vid att ha ett extra moment vid spelandet innefattande kamera. Jag har själv filmat en del när jag spelar, och även om det innebär ett visst mått av möda att hålla på med kameran så tycker jag att glädjen av att ha prestationerna på film väger upp det med råge.
 #310165  by Pinge
 
Precis, om man nu är angelägen att få ett rekord publicerat så är det väl bara att filma det!
Obekräftade skärmdumpar känns ju ganska B.... skillnad om det är flera "opartiska" vittnen som kan bekräfta att rekordet ägt rum!
 #310466  by Frezy_man
 
En av själva grund ideérna med den här nya sajten är att man ska kunna posta även halvdassiga rekord. På Speeddemosarchive så måste genomspelningarna vara inte långt ifrån perfekta för att de ska godkännas.
Och de håller sig enbart till speedruns. Och de tänker antagligen fortsätta i den banan. Twingalaxies visar inga filmer. Och de är också alldeles för konservativa.

Den här communityn ska inrikta sig på att flasha med de mest populära rekorden eller tävlingarna. Men de allra flesta rekord ska kunna postas. Orkar du bara posta en bild på din slut tid i Metroid eller Tony hawk rekord så ska du kunna göra det. Men det kommer finnas två eller tre olika register. Det är bara de rekorden som filmats och verifierats som kommer att få vara med i det verifierade registret med "äkta" spelrekord. Men det kommer också finnas ett amatör register som kommer att kontrolleras av kunniga personer. Där ska man få posta sina rekord utan bevis. Men om resultaten blir allt för bra så kommer det krävas bevis för att man ska få vara med i registret.
Det här registret är dock en av communityns svåra problem att lösa. Bygga upp en struktur som fungerar bra. Den kommer först att testas för en svensk publik och sedan antagligen förbättras innan den lanseras internationellt. Men jag har jävligt mycket att lära och behöver hitta ambitiösa samarbetspartner också för att det hela ska gå runt. Att hantera videos är ett annat stort problem. Men det är ett långt projekt.

Jag har i alla fall fått upp en sida nu. Håller på att fylla den med rekord och ska ge den en ordentlig adress innan den visas för allmänheten. Jag repeterar att ni gärna får säga till om ni godkänner att jag lägger upp era high scores från den här sidan.
 #310468  by Bucket
 
Ser fram emot att se hur sidan blir Frezy.
Finns det något du skulle behöva hjälp med, tester & dylikt så är det bara att säga till :D
 #310668  by WERY
 
Det kan dock bli krångel om man ska filma sina highscore rekord för det kommer bli förbannat stora filmfiler som skal laddas upp och som folk sedan ska kunna titta på. När det gäller speedruns så är det självklart att man ska spela in dom för att få bekräftelse men highscore? Där räcker det med bild. Sen kan ju någon alltid spela in sånt men det blir svårt att lägga upp filmen nånstans om man spelat länge och filen blir skitstor.
 #310680  by WERY
 
Jo men har man suttit och spelat ett spel i 50 minuter så kommer det ta jävligt lång tid. Speciellt om man ska hålla på och dela in i massa klipp för att dom inte får vara för långa. Visst kan man göra men att kräva att folk ska spela in sin highscore tycker jag är överkurs. DÅ är ju risken att ingen vill medverka på på detta highscore community då dom kan lista rekord på andra ställen med hjälp av bild. Sen kan man ju alltid om man själv vill filma ett highscore och då kan man i DBn skriva att det är ställt bortom allt rimligt tvivel men som grundkrav för att det ska räknas som verifierat, nej tack det kommer inte att funka, då skjuter vi oss bara i foten
 #310700  by Frezy_man
 
Hemsidan (betan) börjar likna något kan jag meddela. Köpte domänen scoretop.se Hoppas namnet fungerar. Köpte starter account på webs.com så nu slipper man alla adds. Har inte hunnit lägga upp alla mina och Werys rekord än. Det är ju så jävla många :DOG

Men sen är det bara en banner och sedan så öppnar sajten hade jag tänkt \:D/
Kanske inom några dagar :-k
 #310757  by MXS
 
Nu kanske du redan spikat namnet? Men inte försent att ändra än.. :)

Här kommer några fler namnförslag:

Highscore | Topscore | Pointsheaven | Goldgames | Firstprize | Gamingpoints |
HighestLevel | Multipoints | Greatscore | Score-For-More | Top-points | FantasticScores |
Brilliantgames | GameOver |

Score-For-More eller Multipoints tycker jag bäst om :)
 #310758  by Gippan
 
Släng upp en poll här om namnförslagen så får du en idé om hur massan tar emot det :)

Edit ; Multipoints låter nice, mina förslag är ;

Scorecords
'
Scoretro
'
Recordswarm
Last edited by Gippan on 03 Aug 2010, 17:20, edited 4 times in total.
 #310804  by Pinge
 
jag kom på ett bra förslag nu..

"Your-Score"

Klingar bra i örat och hintar om vad sidan handlar om! :)

Instagram #sndb.se