• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#280381  by Ludu

Såja, jag tog mig an MM3 nu på direkten. Jäkla synd med flimret i slutet, för det är riktigt kul :)

Wily-banorna var för övrigt superlätta. Korta och bossarna var inte någon större utmaning jämfört med vad man stött på innan (MM2-bossarna).
 #280559  by andersb80

Precis tagit mig igenom Castlevania. Klarade det aldrig som barn men det var ju inte så svårt ändå. Det var den där jävla liemannen bara som var riktigt jobbig
 #280641  by Pinge

Grattis!
Jag klarade det inte heller som barn trots att det var ett spel jag fick tidigt och spelade väääldigt mycket!
Men förförra året hade vi en spelträff hemma hos RogerXY där jag lyckades... sen dess har jag nog spelat genom 50varv på det! :)
 #280781  by andersb80

Kommer det varv efter varv när man klarar det? Ändrar sig varven hela tiden, såg att fienderna var lite annorlunda på andra varvet?
 #280801  by Ufouria

Ja det blir svårare och svårare för varje varv. På femte varvet börjar det bli rätt jobbigt. Fienderna blir fler och snabbare.
Dessutom kan det komma upp "treasures" på andra ställen än i första varvet.
 #281275  by Ludu

Darkwingburgare avklarat :) Supermånga försök på sista bossen tills jag insåg att jag kunde skjuta från avstånd och inte behövde en massa flygfän i ryggen samtidigt som jag matade på honom :lol: Då blev jag inte träffad en enda gång.

Som sagt, kul alternativ till Megaman :good:
 #281299  by Ludu

Det var första gången jag spelade det nu och jag tycker det var mycket lättare än båda två 8-[

Fast Chip 'n Dale har jag mest bara lirat två player och vem jag än spelat med har den inte varit alltför haj på spelet, och det känns tråkigt att fortsätta själv när man har en polare över. Själv tror jag det blir mycket lättare.

Duck Tales tycker jag däremot har en massa småsaker som kan få en att klanta bort sina liv. Jag har aldrig orkat ta mig igenom hela spelet i en sittning utan har bara spelat nån bana eller 3 och sen antingen dött eller tänkt "jag spelar igenom hela nån annan gång" Jag har dock kört GB-versionen men det är väl egentligen exakt samma..
 #281332  by Ufouria

Ok, om man spelar Chip n Dale med någon som är dålig så kanske det är svårare. Annars tycker jag inte att det finns något lättare spel än det.
 #281496  by DavidBluBB

Jag tycker Duck Tales är betydligt mycket svårare än Chip'n Dale.

Inte att DT är svårt då men Chip'n Dale är ju barnsligt lätt.
 #281514  by Silvervirvelillusion

Kanske har jag bara spelat det mycket, men Duck Tales är ju lättare att spela än annars om man bara koncentrerar sig på att ta sig framåt i banan, utan att distraheras av precis alla lockelser i form av skatter.
Det är väldigt basalt om man inte känner att man måste utforska varenda litet skrymsle. Banorna är små med få kluriga faror på varje skärm, och en typ av attack som funkar på allt så att fienderna som går att förgöra dukar under efter en träff.
Lyckas man plocka upp lite extra energi också behöver man knappt oroa sig över att bli träffad, om man inte spelar Difficult Mode, där träffarna slår hårdare och bakelser ersatts av diamanter. Energipåfyllningsmöjligheterna på Easy och Normal bedömer jag som mycket goda.

Chip 'N' Dale har en del passager och fiender som känns ganska "cheap"; det dyker upp fiender i hög fart utan förvarning som kan vara svåra att undvika. Det händer knappt ens första gången man spelar Duck Tales eftersom allt förefaller så långsamt och metodiskt. Det blev en lång redogörelse, men den syftar inte till att trasa sönder din uppfattning, DavidBluBB. Det var inte därför den blev lång.

Min åsikt, och jag hoppas Adam delar den efter lite ytterligare speltid.
 #281521  by DavidBluBB

Du har nog rätt i det du säger nu när jag tänker efter. Att jag tycker DD är svårare beror nog på att jag inte kan gå förbi skatterna utan bara måste ta dem :)
 #281528  by Ufouria

Det är ju rätt läskigt när man slänger sig ut i det svarta hålet där Matilda står och kastar tårtor, bara för att hämta en skatt som lockar på andra sidan.
 #281625  by Skogur

Jag har äntligen klarat spelet jag har gett mig på sen jag var 6år, Prince of Persia :D fast den jag kört tidigare var DOS-versionen.

Här är slut bilden, det är på tyska men jag är glad iaf. Tog reda på att det stog ''Du är nu''
Image

Här är min lapp där jag skrev ner alla mina passwords jag fick.
Image
 #281627  by Pinge

grattis! inte minst till det fina ullared blocket du verkar äga :D
 #284414  by Ludu

Idag spelade jag mr Gimmick för första gången och klarade ut det. Inte så långt spel, men sjukt intensivt och roligt :D

Jag hittade inte skatterna på bana 3 och 5, men på femman har jag en hum om vart den kan vara.
På tvåan hamnade jag på kanonkulan av en slump första gången och märkte att jag behövde vara ett steg ner för att ta mig vidare. Andra bossen var med råge svårast :lol:
Ett 100% varv kör jag imorrn om jag har tid :)

Förresten, vad gör de där tre sakerna som man samlar på sig nere i hörnet, och hur använder man dem?
 #284419  by chris_vain

Jag gjorde lite koll o provade Star Soldier: Vanishing Earth på n64 emulator på mitt Wii, Helt enkelt ett riktigt skoj spel, jag körde på beginner o dog hela tiden, men det e nog för jag inte försökte koncentrera mig tillräckligt.
Ska köra det mer helt klart. Ett av dom bästa Shoot em ups jag spelat.
 #284432  by WERY

blev en fristående runda där jag kom ända fram till värld 7-2 innan jag dog första gången. Dog 2 ggr totalt på denna turen vilket var mkt bra när man jämför med genomsnittet för dom rundor jag gör
Image
Var väl typ 40k ifrån att slå nytt rekord. Känns som det börjar bli dax för en ny Hellrun snart. Bara i dom 2 tidigare har man slagit nya rekord så det är kanske vad som krävs...
 #284902  by Pinge

Nice!
dags att skaffa FDS och spela spelet på riktigt snart? ;)
 #284973  by WERY

Det skulle nog varken göra till eller från men jag kanske skaffar ett komplett exemplar och lägger på hyllan. När jag gör Hellrun så kan jag ändå inte använda FDS versionen eftersom den sparar turerna efter att strömmen slagits ifrån.

Enhet och Disksystem är iaf billiga att köpa in samt lite komponenter för en AV mod
 #285848  by Ludu

Ufouria :) Myspys-spel, men vissa hopp ovanför lava var lite kluriga och då var det jobbigt att behöva pallra sig hela vägen tillbaka om man dog.

Gimmick hittade jag alla skatter i
men blev sjukt överraskad av extrabanan. Första gången jag tog mig till bossen hade jag inte tid att försöka mer än 5-6 gånger och andra gången (inatt vid 3) var jag för trött för att orka använda continue. Jag skulle egentligen bara visa första banan för en polare innan vi skulle sova men det blev så att jag lirade igenom "hela" spelet. Dock tror jag att jag på mitt sista liv kom på en bra taktik till bossens andra form, som för övrigt är sjukt oväntad och opassande jämfört med alla andra varelser i spelet :lol:
 #285883  by Ufouria

Mmm han passar inte in. Men den banan är rackarns söt, ffa katterna. :birdo:

Ufouria:
Ja usch för de där lava hoppen där man måste frysa fienderna med is för att komma över. Kan vara svårt att tajma in så de är där nere när man fryser dem.

Finns en dryg grej i Ufouria. Det är när man ska kasta "bomber" för att komma ner, bl a för att tända lampan (behöver man väl iofs inte) och för att komma till ett annat ställe.
 #285889  by Ludu

Ja speciellt om man råkar trycka select av nån anledning och allt kommer tillbaka :s

Förresten ser det inte ut som att jag får köpa Gimmick :/ Han som jag fått låna det av känner att han nog behåller det ändå, för mycket barndomsminnen. Jag ska hur som helst klara ut det innan jag lämnar tillbaka det. Han hade varvat det flera gånger men aldrig med alla skatter så han var råsugen på att komma förbi och se sista banan. Förhoppningsvis kommer jag ha tröttnat på det då jag lämnar tillbaka det :good:

Jag hoppades verkligen att jag skulle tycka illa om det så jag inte kände något behov av att ha det i samlingen men det är verkligen supernajs. Roligt, inte alltför långt så man hinner bli less och min absoluta favorit i positiva spelegenskaper: smoooooth :D
 #285899  by Pinge

jag har inte klarat gimmick.. och kommer säkerligen inte få ändan ur vagnen och göra det inom en överskådlig framtid heller!

Senaste jag klarade var (som vanligt) SMB!
 #286627  by Ufouria

Adventures in the Magic Kingdom. Älskar musiken som spelas ute på nöjesparken. Utöver musiken är det inget höjdarspel.
Blev besviken första gången då jag trodde man skulle möta någon rolig boss när man klev in i slottet efter att ha fått nycklarna.
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 227

Instagram #sndb.se