• Super mario Bros 2 lost levels

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#274449  by Pinge

Om det är en Ntsc rom så bör dom det! smb2j finns ju inte som Pal!
du kan använda en Pal-cart med då kommer spelet gå i fel hastighet!
 #274453  by tjibynn

de e samma spel du tillverkat nu som på bilden jag länkade va, pinge?
 #274458  by tjibynn

oki.. bara undrade om de va exakt samma.. rom:ar finns de ju en uppsjö av..
 #274498  by WERY

Det är regionschippet i kassetten som styr om ett spel är PAL eller NTSC. Fick ju modda mitt MM6 tillbaka till NTSC och tur var det att "rätt" chip styrde i den frågan för annars hade det blivit stora problem med o ändra regionen på det spelet
 #274517  by Pinge

ehh, nej så tror jag inte att det är!

regionschippet i kassetten styr inte om spelet är pal eller ntsc, det styr bara om kassetten funkar på en PAL eller NTSC konsoll!
 #274788  by WERY

Tjaa man kan ju alltid hänvisa till enheterna då deras moderkort är antingen NTSC eller PAL beronde på enhet. Det står ju på moderkortet...
 #274811  by Pinge

ehh, vad menar du egentligen?
förklara dig gärna... e ju inte första gången som du skriver ngt som bara du verkar förstå!
 #274878  by WERY

Jag syftade på att NES enheter är antingen NTSC eller PAL och det är dessa som ger ut en av dessa bildtyper beroende på om det är en PAL eller NTSC enhet man använder

Spelen är ju uppbyggda på samma sätt fast 2 chip avgör om dom funkar på en enhet eller inte
 #274896  by Phredreeke

Vi kan försöka skilja från videosystemen PAL och NTSC och regionerna PAL och NTSC.

Videosignalen är alltid densamma som konsolens. Är det en PAL-konsol får du 50hz med PAL-färg, är det en NTSC-konsol får du 60hz med NTSC-färg.

Lockout-chippet har bara betydelse för en omoddad maskin. Är maskinen moddad spelar det ingen roll vad för chip det är i kassetten om det finns nåt alls.
 #274951  by WERY

Jo så är det men lockouten kommunicerar med chipet i kassetten för att se om den ska tillåta spelet eller inte. Därför handlar det från början om 2 chip och inte 1
 #274986  by Pinge

men det är inte hårdvaran som styr spelets hastighet wery!
det är rom:en / arna
 #275067  by WERY

Jag syftade inte på hastighet men nu när det är på tal så vore det inte fel o få veta mer om hur det kommer sig att hårdvaran inte styr hastigheten utan mjukvaran gör det. Att spelen är olika optimerade känner jag till men det kan väl knappast vara allt

Berätta nu :)
 #275082  by Pinge

spela inte dummare än vad du är! :/

Instagram #sndb.se