• NESet "segt" med Av Kabel?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#265524  by Rickard Ingvarsson

Va och köpte en Av kabel idag till mitt USA-nes.
Fick igång det och allt verkade bra, testade sen att köra med kabeln till mitt vanliga Nes.
Tyckte direkt att färgerna och så var mkt bättre! Men sen när jag test lirade lite Mega Man så gick det knappt spela!
När det kom mer än 2 fiender ibild så laggade det så in o noders.
Bytte tillbaka till med gammla antennkabel, och problemet var löst.

Är det fler som haft bekymmer med detta?
 #265546  by Ufouria

Jag kan bara använda den röd/gula kabeln och inte antennkabeln när jag spelar på mitt amerikanska NES.

Däremot minns jag inte hur det var med avseende på lagg när jag använde antennkabel när jag spelade på mitt svenska NES.
 #265589  by Chefren

Du kör inte amerikansk kassett på ditt svenska nes?
 #265590  by Kreese

Hmmm använder du LCD tv?

I helgen var jag hemma hos en kompis (rogerxy) som hade köpt en Samsung UE46B7070 - en riktigt bra TV, som var skön att titta på osv. Men när vi kopplade in ett NES via kompositingången, så kändes det som att det laggade lite. Vi trodde först att det var kontrollen som var lite trög, men efter att ha provat 7 olika eller nått så verkade det som att det var någon form av lagg. Vi testade dessutom både NTSC och PAL enheter (om nu det skulle göra någon skillnad)

Är detta ett vanligt förekommande problem på nyare TVs? Vad beror det på och kan man göra några inställningar så att det förbättras måntro? Antar att det har med uppskalningen att göra eller något liknande...

Nu köper man kanske inte en 46" LED TV för att främst spela NES på, men det hade varit intressant att veta lite mer om detta är ett vanligt fenomen. På min Samsung Syncmaster 225MW (22 tums LCD med alla ingångar typ) så blev det inga problem. Där känns spelandet laggfritt... Men det kanske blir mer sådant ju större TV man väljer?

Vi skulle testat att kopplat in NES:et via antennkabeln istället...
 #265596  by mikoto

Lagg kan ju uppkomma om bildprocessorn är slö, då hinner den inte skala om bilden för TVns upplösning i tid och bilden uppdateras för långsamt. Märker man nog inte så lätt med film och video(speciellt då aparaterna brukar kunna kompensera och synca ljudet med videon med nuförtiden) men när man kör något man själv kontrollerar blir det fort märkbart.

Det blir input lagg altså.

Att det är olika på olika ingångar på TVn beror oftast på att bildprocessorn är oftast optimerad för något format. Oftast är det bäst att koppla in saker via komponent på nya aparater om man har lågupplösta källor, det kan bli bättre bild tex av att "nedgradear" RGB till komponent med en extern omvandlare och skicka in i TVn än att skicka in ren RGB signal.

NES brukar ju kopplas in via komposit och den brukar vara lägst prioriterad för bra bildhantering hos tillverkarna. Antenningången kan vara bättre för att tillverkarna satsar mer på den pga att många har kabel TV och liknande som ansluts genom den ingången.
 #265685  by Rickard Ingvarsson

Sanna: Japp, samma här, USA-neset funkar inte via Antennen.

Chefren: hehe, nä, kör USa nes på edt så klart :)

Kreese: jag har en 50"s Plasma (samsung, vet inte modell nummer i huvet, men kan kika upp det om du tror det ahr nån betydelse), Funkar klockrent när jag kör via Antennen.

mikoto: Fattade ungefär 20% av det du skrev :lol:
 #265704  by Rickard Ingvarsson

Bytte runt ett par gånger och teastade både med den svenska och Amerikanska enheten, och det var likadant varje gång.
Sitter mitt upp i lite jobb nu, men jag testar och byter runt lite imorrn igen!
 #277193  by Babian

Jag spelade Mega Man 3 igår på min 40" LCD. Det laggar som faan på vissa banor så att man blir knäpp.
Har kopplat med RCA-kablar.

Men jag testade att spela Mega Man 3 via emulator på datorn nyss och det laggar likadant då med så jag tror att det har med spelet att göra.

Jag vill minnas när jag hade Mega Man 3 när jag var liten så var det samma problem med lagg,
och då hade jag en liten ful 14" och kopplade via RF-kabel.

Men det är ju som sagt lite mysko om du inte fick lagg när du kopplade via RF-kabel.
Vilket Mega Man var det som du spelade förresten?

Jag har spelat Mega Man 1 & 2 på min TV utan problem.
 #277396  by Rickard Ingvarsson

Babian : Jag testade MM3, (enda jag har i både USA och PAL).
Jag har inte orkat forska mer i detta faktiskt, nu när jag vet att USA neset funkar så har det åkt in i Garderoben.
Men när jag har varvat restan av alla svenska spel (bara en så där 170 spel kvar :) ) så åker det nog fram igen.

Instagram #sndb.se