nes_soldier wrote:Widar wrote:WERY wrote:Du vet väl oxå att du kanske har skadat nåt chip med ESD som finns i kroppen när man inte är jordad eller så. Detta kan medföra att nåt chip får sig en stöt av dig och slutar fungera korrekt. Tro mig, jag har lärt mig det på elekroniken i skolan
Stämmer bra, jag jobbar med väldigt ESD-känsliga grejer och vi har massor med rutiner. Fast oftast så lägger saker och ting av helt vid en urladdning.
Sen är 20 år gammal elektronik ungefär en tusendel så känslig som ny. 
...så sannolikheten för det är alltså ganska liten? man borde ju blivit varnad om det tidigare också i sånna fall (moddning av nes är ju väldigt vanligt)
Det finns alltid risk för ESD när man grejar med elektronik, jordar man sig innan man grejer (tar på ett omålat element t.ex.) så minskar ju risken. Enda sättet att verkligen vara säker på att man inte får ESD-skador är att vara på en yta avsedd för elektronikarbeten med ett jordat handledsband.
Chansen att just ett NES tar skada av det är inte stor, förutsatt att du inte hade fleecetröja på dig och sprang omkring med raggsockar på heltäckningsmatta när du grejade med det.
Jag har chippat runt 40 PS2'or och har aldrig haft något problem med ESD, men det gäller att tänka sig för. Samma sak om man bygger datorer o.s.v.
mvh