• Pirat-, olicensierat- och tredjepartstråden

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #187108  by elektronhjarnan
 
SuperGamer wrote:Jag förstår inte meningen med att dela upp utvecklare i första- andra- och tredjeparts. Även så kallade förstapartsutvecklare, alltså där spelutvecklaren är samma företag som konsoltillverkaren, låter ju andra företag (vanligen i Kina) göra spel i deras namn. På huvudkontoret i Japan sitter bara en liten grupp som ser till så att spelet blir som de har tänkt sig. Nintendo gör också så i vissa fall, till exempel med Super Princess Peach.
Det handlar ju om licensiering. Förstapartsutvecklaren är densamma som konsoltillverkaren och har inga problem att licensiera sina egna spel till sig själva.

Andrapartsutvecklare är som Phredreeke säger fristående företag, men som är exklusivt knutna att ge ut speltitlar för endast en konsoltillverkare (vilket också ofta innebär att denna konsoltillverkare äger en stor del av andrapartsutvecklaren), och tredjepartsutvecklare är helt lösa och kan ge ut till vilka format de vill - förutsatt att de får licens av konsoltillverkarna att ge ut de individuella speltitlarna förstås.

Hur de sedan outsourcar delar av arbetet är väl irrelevant. En Nintendo-konsol kommer från Nintendo oavsett om de har använt underleverantörer till de olika komponenterna (vilket de förstås har). Samma med spel. Nintendos in-house-utvecklade spel är förstapartsutvecklade även om en kontraktsutvecklare har gjort programmeringsarbete på det. Kontraktsutvecklaren har ju ingen frihet, de ska bara göra grovjobb som de blir tillsagda att göra.

Tredjepartsföretag kan förstås också göra hårdvara, t ex Beeshus Zinger eller Mattels Power Glove.

Är det olicensierade spel eller tillbehör är det definitionsmässigt inte tredjepartsutvecklat eftersom det inte finns någon licens mellan konsoltillverkare och spelutgivare/tillbehörstillverkare. Den här distinktionen finns inte alls till öppna format som PC, där är allt "tredjepartsutvecklat".

Känns lite typiskt för NESDB att komma med en massa hemkokta "definitioner" och "tolkningar" av etablerade begrepp. Det finns en allmän konsensus om vad första-, andra- och tredjepartsutvecklare innebär, varför inte gå efter den i stället för att fantisera ihop egna förslag som inte stämmer överens med vad som är allmänt vedertaget?
 #187157  by Pinge
 
Jepp!

Fast just den e jag liiiiiite tveksam till om jag vill släppa!
fast det kanske vore lika bra att rensa ut allihop pirater :-k
 #187163  by Wezper
 
Vigdul wrote:Har en rockman 4 pirat (där man har tio liv), någon som är intresserad?
Beror på vad herrn vill ha för den :good:
 #187667  by WERY
 
Tawny wrote:tredjepartstillverkare är lite missvisande för väldigt många licensierade spel är tredje parts väl? eller har jag missuppfattat uttrycket?
Håller med där. Man borde ändra trådens namn till Pirat och Olicensierat. De tillbehör som Konami gjorde är ju original iom att dom har licens från nintendo.

Typiska famicom pirater och tengen/sachen osv saknar licens.
 #187695  by instinqt
 
elektronhjarnan wrote:Känns lite typiskt för NESDB att komma med en massa hemkokta "definitioner" och "tolkningar" av etablerade begrepp.
Nämn gärna fler exempel.
 #187721  by nes_nerd_no_1
 
elektronhjarnan wrote: Känns lite typiskt för NESDB att komma med en massa hemkokta "definitioner" och "tolkningar" av etablerade begrepp. Det finns en allmän konsensus om vad första-, andra- och tredjepartsutvecklare innebär, varför inte gå efter den i stället för att fantisera ihop egna förslag som inte stämmer överens med vad som är allmänt vedertaget?
Nu har AlmostOriginal ändrat rubriken iaf. Nöjd? ;)
 #187763  by elektronhjarnan
 
instinqt: Spekulationer om regionskoder som betraktas som fakta, till exempel.

nnn_1: Trådens titel är ju fortfarande fel. WERY och Tawny har rätt, tråden borde heta "Pirat / olicensierat". Konami, Capcom, Tecmo, Acclaim, hela gänget - alla de är tredjepartsutgivare. "Tredjepart" innebär licensierat, officiellt utgivet, lagligt, klappat och klart och jättefin relation med konsoltillverkaren. Och det var väl inte det den här tråden skulle handla om?
 #187819  by instinqt
 
Gärna fler exempel så jag kan strida för att utrota dem.

Men jag håller inte direkt med om att det handlar om tolkningar och egna definitioner på etablerade begrepp när det handlar om regionskoderna. Eller finns det någon lista över alla regionkodernas innerbörd någonstans?
 #187930  by WERY
 
Fast det mesta om regionskoderna vet man ju vad dom står för.
USA är ju USA, SWE är Sverige, GBR är Stor Brittanien, ITA är Italien, AUS är Australien, CAN är Canada, MEX är Mexico, HKG är Hong Kong, ESP är Spanien, HOL är Holland, FRA är Frankrike... Ja dessa är det ju utom allt rimligt tvivel vad dom står för. Det är ju så uppenbart

Värre är det med GPS och FRG då man inte kunna ställa dessa utom tvivel för vad dom står för. Jag anser dock att man borde lita på vad Nintendo har sagt. GPS dök upp på snesspel samtidigt som man släppte dessa på nesspel så man kan ha utgått från PAL regionen på Super Nintendo när man uppfann GPS och sedan bara fört den vidare till NES. Kan ju vara så att GPS spel som släpptes i England fortfarande var PAL-A om inte dessa är regionsfria internt i kassetten.* Det går nämligen, rent tekniskt, att bygga ett regionschip i kassetten som svarar på både PAL-A och B. Skillnaden mellan regionerna är inte ens monumental.

*Kursivtext är spekulation men den känns mest trolig. Utgår inte från att det är den ultimata sanningen
 #210561  by Pinge
 
Bump!
Hur vanligt kan detta vara?! och vilka andra olic. kom till sverige och ffa fick svensk manual?!

Image
 #210571  by Pinge
 
jag har inte synat det toknoga :$ , men det har jag svårt att tänka mig :)
 #210584  by Pinge
 
Hehe, kan ju sälja allt utom svenska manualen :lol:
 #210585  by Tawny
 
](*,)
är ju den enda jag behöver ;)
men det hade varit fint med en uppvikt box oxkså så jag kan ställa detkomplett i hyllan och ha kvar min ouppvikta kartong inramad :)

du kan spara carten?
 #210587  by Pinge
 
Jag ska piffa upp mitt ex med en ny box faktiskt! :yes:

Och om jag skulle få för mig att sälja det så antar jag att det finns flera intresserade!

Lite ambisiösare (stavning) manual än dom esp-a4orna
 #210642  by Tawny
 
skulle kunna stämma, har ett sånt blått till ett av mina color dreams-spel

edit: tengen har sexiga dammfodral.. de täcker nästan hela spelet och har snyggt "tengen"-logga :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Instagram #sndb.se