• Strömadapter/Transformatorer

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #183043  by AlmostOriginal
 
Läste igenom tråden "FAQ: Strömadapter specs" Där det står att man kan andvända svensk strömdel till amerikansk enhet.

Är det output på ström delen som måste stämma överns med konsolens rating?
:-k
 #183045  by helios
 
Ja output är det som kommer ut ur adaptern.. jag använder en svensk till mitt amerikanska nes..
 #183050  by AlmostOriginal
 
Så:

NES us
MODEL NES-002
input: AC120V 60Hz 17W
output: AC9V 1.3A

NES eu "blue"
MODEL NES-002EU
input: AC230V 50Hz
output: AC9V 1.3A

Är lika säkra att andvända? Däremot måste dem båda vara AC och inte DC? Spelar inte 50hz och 60 hz någon roll?
 #183070  by Ufouria
 
Japp, samma output på den amerikanska och europeiska adaptern och det är det som går in i konsolen som räknas. Lika säkra att använda.

50 hz och 60 hz spelar ingen roll då det har med bildsystemet och inte strömadaptern att göra.

Edit: Har använt svensk strömadapter till mitt amerikanska NES bra länge och den lever fortfarande.
 #183103  by AlmostOriginal
 
Sanna wrote: 50 hz och 60 hz spelar ingen roll då det har med bildsystemet och inte strömadaptern att göra.
Tänkte med tanke på att det står det på dem. :)
 #183279  by elektronhjarnan
 
Nej, nu blandar ni ihop saker. 50 och 60Hz står i det här fallet för specifikationerna på strömmen som kommer ur vägguttaget.

I USA har man 120V AC och 60 Hz. Hz-siffran står för frekvensen på växelströmmen, dvs hur många gånger per sekund som strömmen byter riktning. Och Sverige har 230V AC, 50 Hz.

Anledningen till att de olika TV-systemen sedan har samma uppdateringsfrekvens på bilden som de olika ländernas elsystem har för växelströmmen är att det minskar risken för elektriska störningar som ger sämre bildkvalitet.

Så. Om man matar en strömadapter (eller vad man nu har) som är gjord för 120V AC med 230V AC, som man hittar i svenska vägguttag, så säger det i bästa fall "poff" och så funkar den inte längre. I sämsta fall börjar det brinna. Detta på grund av att inspänningen är för hög. Frekvensen är det faktiskt inte lika noga med. De strömomvandlare som man kan köpa (step-down converters) ändrar bara spänningen, inte frekvensen på strömmen, men det funkar ändå.

Men sedan, när man nu har insett att man inte ska ge amerikanska prylar europeisk hushållsström, är det intressanta vad själva konsolen vill ha. Och i det här fallet är det samma specifikationer i både USA och Europa - 9V AC, 1.3A. Alltså är amerikanska och europeiska AC-adaptrar utbytbara ur konsolens synvinkel, man tar bara den som passar med eluttaget i väggen hemma. Så brukar det vara med de flesta konsoler som har externa strömadaptrar.

Nu utgör NES ett litet särfall. Notera att det inte står någon utsatt frekvens på den växelström konsolen ska ta in. Det beror på att det inte spelar någon roll; den har en likriktare som gör att man lika gärna kan mata den med likström bara spänningen är rätt och AC-adaptern klarar tillräckligt hög strömstyrka (Ampere-talet, 1.3A i detta fall). Så har man en adapter som matar ut 9V DC (likström) kan man lika gärna köra med den. Men det här gäller i stort sett BARA för NES; de flesta andra konsoler kräver likström och då måste polariteten (strömriktningen) vara rätt - annars säger det "poff" igen och så har man en död konsol.
 #183327  by Ufouria
 
:good:

Jag har en strömadapter från Biltema som jag inte vågat använda till NES för att jag har varit rädd att jag ska sätta den lösa pluggen åt fel håll så att det går in DS i NESen. Då spelar det alltså ingen roll om det går in AC eller DS i NES konsolen, huvudsaken är att det är 9V?
 #183334  by elektronhjarnan
 
Sanna wrote:Jag har en strömadapter från Biltema som jag inte vågat använda till NES för att jag har varit rädd att jag ska sätta den lösa pluggen åt fel håll så att det går in DS i NESen. Då spelar det alltså ingen roll om det går in AC eller DS i NES konsolen, huvudsaken är att det är 9V?
Nej, precis. Enda kravet för NES är att din adapter kan prestera 1.3A strömstyrka vid en spänning på 9V (och att kontakten passar, förstås). AC och DC går lika bra, och polariteten på DC:n spelar ingen roll.
 #878605  by SuperGamer
 
Jag funderar på att köpa en amerikansk NES-101, alltså den omdesignade konsolen från 1993. Är en blå NES-002EU optimal även för den?
 #878610  by Filurkatten
 
Det är ok att använda våra omvandlare till konsollen, men om jag minns rätt tror jag att den omvandlaren med blå plugg, som användes bland annat i tyskland, är något mindre än en med svart som de svensksålda konsollerna jag har här hemma.
De amerikanska konsollerna tror jag vill ha den större pluggen, men jag kan minnas fel och det är tvärtom!
 #878612  by Ufouria
 
Har också för mig att jag använde den vanliga strömadaptern som jag hade till svensk NES konsol.

Instagram #sndb.se