• Smurfarna och Asterix - Bergsala?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #174400  by Gixen
 
Sol wrote: Det där med "Golden Classics" får man nog ta med en nypa salt som du säkert också menar.
Nej, de är ju inte märkta på nåt sätt. Förmodligen bara Bergsala som tyckte det lät lite tufft... :lol:
Men Top Gun 2.....där kan dom inte ha tänkt överhuvud taget....
 #174886  by kralleman
 
Bergsala släppte ju även en "Golden Classic"-serie där bl.a följande spel ingick (finns det fler?):

Track & Field II
Blades of Steel
Kid Icarus
Pro Am
Little Nemo
Zelda
Link
Top Gun 2 (!!!)
Tror jag har, har sett eller har hört talas om svensksålda ESP-utgåvor av samtliga dessa. Eller nej... Inte T&F 2. Men övriga.

Kul diskussion om Smurfarna btw. Har skummat igenom det mesta och tror att jag håller med instinqt rätt mycket. Många fler ESP-spel har säkerligen importerats av Bergsala. Jag tror att de skulle kunna ha tagit in det tyska Smurfarna med "faxet" till. Tror det är Infogrames som fixat med de med klisterlappar på dock. Eller någon som gjort det på uppdrag av Infogrames. Anledningen till att jag tror detta är för att jag hört talas om en italiensk box med liknande klisterlapp (I Puffi)... Fast Infogrames kanske gjort det och sen skickat spelen vidare till distributör (Bergsala)?
 #174925  by Sol
 
Jo "I Puffi" ska finnas men hur går det till??

Då måste det finnas som ITA-version (PAL-A) annars hade de inte kunnat spela det. FRA och NOE är ju PAL-B.

http://nintendoage.com/index.cfm?FuseAc ... &lgID=4649



T&F II verkar iaf ha släppts som ESP i Finland.
 #174941  by Tawny
 
men det finns ju en svensk riktig manual till smurfarna!
det borde väl vara ganska stora bevis för att det sålts i sverige? bergsala eller inte.. joe&mac räknas ju emd i de 210
 #174955  by sundrik
 
Ja, diskussionen kan ju inte handla om den är svensksåld eller inte. Det är ju klart uppenbart att den är svensksåld.

Frågan är ju om vem det är som distribuerat spelet i Sverige. För mig är det ganska orelevant. Jag samlar inte på Bergsala-se, utan helt enkelt på SE-spel.
 #174973  by Sol
 
Min teori: är att Bergsala skulle ta in Asterix och Smurfarna.

Asterix gjorde de reklam för men Infogrames tyckte säkert att avtalet var för dassigt eller fick rätt från Nintendo att lansera dem själv på nåt sätt och avbröt med Bergsala. Förmodligen hade Bergsala redan då gjort den vanliga manualen eller A4-manualen och den andra parten gjorde den andra manualen och både såldes i liten skala (genom vem?).

Samma sak med Smurfarna men där hann väl aldrig Bergsala göra nån reklam innan Infogrames tog över dem också.

Bergsala körde ju över HK 2 ggr (GBII & KO) så du fick de väl tillbaks? :P
 #174977  by Ufouria
 
Bergsala var ganska elaka egentligen...
eller snarare egoistiska och tänkte enbart på att tjäna pengar. Men det är väl iofs alla företag.
 #174981  by Gixen
 
Jag tror ju definitivt inte att Bergsala ligger bakom manualen. Varför skulle de frångå sina A4-manualer och börja göra riktiga? Det skulle innebära en merkostnad = inte likt Bergsala.

Jag tror Bergsala insåg NES:ens begränsningar och sket i Smurfs och Asterix till NES och satsade på motsvarande till SNES istället (dock för sent, så någon annan fick ta över partierna).
 #175034  by GNo1
 
Nu kommer det fram Funderingar ;) :good:

Som Gixen skriver så borde det inte vara Bergsala som släppt smurfarna angående manualerna. Varför lägga ner tid på när de inte gjorde det med Esp spelen. :-k Jaja, vi har något att fundera på iaf och någon borde veta iaf.
 #175164  by Pinge
 
smurfarna finns det ingen information om...... i club nintendo finns de ju ett datum för Asterix, men det är låååångt ifrån fakta
 #175780  by Ufouria
 
Angående Asterix så hittade jag nu en hel sida om spelet i Club Nintendo Nr 2 1994. Kommer den 25 aug (1994), pris 599:-

Snacka om dyrt!!! Iaf mycket pengar då för 15 år sedan... Är ju billigare att köpa det begagnat nu.
 #175806  by Pinge
 
Sanna: nej det är det inte!
http://www.tradera.com/Asterix-NES-Nint ... n_95483401 :lol:

och den sidan du pratar om finns det ett foto på i ngn tråd här på forumet!
 #175820  by Sol
 
Trodde jag hade Club Nintendo Nr 2 1994, men det var en av de få jag saknar...
 #175825  by Pinge
 
Sol: vad ger du för ett ex? ;)
 #175925  by Ufouria
 
Tror det är någon som rensat på vinden och hittat sina nintendospel.
Eller finns han medlem här? Har aldrig sett honom köpa spel iaf.
 #176462  by Sol
 
Han har ju bara grymma titlar men inte så jättestor koll på vissa. Tipsade honom att ett inplastat PAL-B spel gick att spela i Sverige, det visste han inte. :P
 #176464  by Snutteliten
 
pinge80 wrote:Sanna: nej det är det inte!
http://www.tradera.com/Asterix-NES-Nint ... n_95483401 :lol:

och den sidan du pratar om finns det ett foto på i ngn tråd här på forumet!

Japp, den finns här:

viewtopic.php?f=5&t=4351&p=95087&hilit=asterix#p95087
 #579709  by Ufouria
 
Bumpelibump!
Någon mod får gärna ändra titeln till Smurfarna och Asterix, Bergsala? Då de två spelen följs åt som tvillingar med samma öde/historia, samma typ av manual och samma regionskod.

Måste ha varit någon butikskedja/butik som tog in Smurfarna och Asterix (minimal chans att Bergsala var med i leken då det inte finns något som helst bevis på det). Har nu på två skilda exemplar av Asterix sett en orange prislapp med texten "Extrapris 299:-" Såg idag att mitt Smurfarna har en likadan prislapp men "Extrapris 399:-"

Det är mycket som skiljer dessa spel från de svensksålda 10/11 ESP spelen:
- Inget A4a-blad utan som en vanlig manual fast svart/vit.
- Regionskod FRA och inte ESP
- Finns inte med i Bergsalas försäljningslista
- Plus säkert något mer

Att det även setts en likadan prislapp på flera FRA/svenska ex av dessa spel tyder på att det kan vara en viss butik som tog in dem. Såg Sol's bok att det stod att Nordic Games och Leksaksmagasinet sålde dessa två spel. Vart kommer den infon ifrån?
 #579710  by segasonic
 
Mitt Asterix är köpt nytt på Elbe lekis. Ägaren hittade det på lagret när hen sålde butiken/kursade :good:
Fick tyvärr inte fram någon info om det hela eftersom ägaren hade väldigt dålig koll :/
 #579724  by instinqt
 
Yei, denhär gamla sköna diskussionen!

Först och främst, är det viktigt att avgöra om det är B-sala eller inte? Blir det en mindre svensk utgåva om det är någon annan än Bergsala som skött importen?

Det som är konstigt:

Å ena sidan ska det åberopas skillnader i manualer som "bevis" för att det inte är Bergsala-importer. Å andra sidan sitter vi med Bergsalas lista för SNES-släpp som innehåller Asterix + Asterix & Obelix + Smurfarna...med manualer som liknar de till motsvarande NES-släpp. Det är oviktigt, men att manualerna avviker från övriga A4-manualer till NES är viktigt. Är det senare helt sant då kan man fråga sig? Hur ser svenska manualen till Top Gun 2 ESP ut? A4? Eller är det ungefär som manualen till Smurfarna/Asterix? Den svartvita manualen till en...FRA/SCN-utgåva av Aladdin ser ut hur? Jag tycker mig se likheter ivf. Letar man hittar man nog mönster om man bara vill.

Lägg till det faktum att det inte finns något som helst mönster när det gäller extramanualer till SNES (som Bergsala hanterat) så börjar åtminstone jag undra. Ska vi verkligen utgå från "mönster" och tolka dem så långtgående som vi gör här? Jag skulle inte göra det.

Men, vi lägger de detaljerna åt sidan och förutsätter Bergsala inte tagit in Smurfarna och Asterix. Återvänder till sida ett här i tråden hittar vi... en A4-manual till Smurfarna som är Bergsala-märkt samt faxad från Bergsalas faxnummer. Bergsala tar sig alltså tiden att skapa en manual till ett spel som de inte importerat samt faxar ut den till kunder. Underligt to say the least...

Super Edit:

• Ang. regionskoder så finns det fler "avvikelser" från ESP-mönstret. Ex. NOE-tetris med "nintendoklubbenmärkt" A4-manual (helt i enlighet med VÄLDIGT många manualer till SNES), FRA/SCN-Aladdin osv. Väger man återigen in SNES/GB i ekvationen finns det absolut inget mönster i regionskoderna vad jag kan se. Vi befinner oss ändå i fönstret 1993-sent 1996. SNES och GB är i allra högsta grad något som Bergsala pysslar med under den tidsperiod vi tittar på.

• Bergsalas listor - ska vi gå på dem har varken Soul Blazer eller Bart Simpson (SNES) sålts här. Breath of Fire har däremot sålts här. Hade jag varit helt insatt i GB-sidan hade jag säkert kunnat lyfta fram ännu fler saker.

I slutändan sitter vi här med en A4-manual till Smurfarna som bär Bergsalas namn som dessutom faxats från Bergsalas fax-nummer. Steg ett i att utesluta Bergsala bör börja där.

Men om vi ändå ska lyfta fram mönster, titta på Bergsalas releaselistor och liknande så är det inte den enda manualen som ser ut såhär. Typen dyker upp till både GB-spel och SNES-spel. Börjar man då leka med tanken att Bergsala inte skött importen växer frågan direkt: vem har då tagit in 30-50% av alla titlar till SNES och en stor mängd GB-titlar? Och varför har Bergsala tagit upp samtliga (nästan) titlar i sina releaselistor? Att någon titel blir fel, fine. Men ~60-80 felaktiga SNES-titlar? Väldigt osannolikt i min värld. Man bör med gott samvete kunna vända på det hela och säga att det är osannolikt att någon annan tagit in titlarna och att mönstret faktiskt finns där om man tar ett större grepp om vad Bergsala pysslade med under denna period (GB, NES, SNES-import). Fokuserar man för mycket på BARA NES tror jag att man missar mycket...speciellt om man förlitar sig på att utesluta mönster som främsta argument.

*puh* hoppas någon orkar läsa detta :lol:
Last edited by instinqt on 02 Dec 2012, 19:59, edited 1 time in total.
 #579742  by instinqt
 
Info och info. Det mesta är ju spekulativt ihoplänkande av små informationsbitar här och där, som kanske egentligen inte kan/bör länkas ihop.

Kanske tryckte Bergsala upp Smurf-A4:at med motivet att att sälja telefontid hos spelsupporten, kanske tyckte de att det var en bra idé att ge folk support på titlar som de själva inte importerat över lag. Som hundägaren var inne på tidigare.

Kan ivf tillägga att det komiskt nog till SNES-versionen av Asterix finns två olika typer av manualer. En som är lite tjockare och mer "seriös" och en folder som är lite tunnare. Följer samma mönster som några andra titlar (Return of the Jedi, Maui Mallard bl.a.) som först fått en tjock folder och sedan "rerelease" i någon form av classics-utgåva med en tunnare manual som innehåller mindre information.

Det verkar i allmänhet som att Bergsala trappat ned "seriositeten" i de svenska extramanualerna med tiden. Detta skulle även kunna användas för att förklara varför det helt plötsligt finns en A4-manual till Smurfarna från Bergsala. Det kan finnas flera varianter helt enkelt.
 #579752  by Ufouria
 
Så är det med ett fåtal Game Boy spel oxå där det finns två varianter av "A4:a-manualer" (häfte eller A4:a).

Lite intressant att Smurfarna som det snackas om i första inlägget var NOE och inte FRA som de övriga Ssmurfarna med svensk text på kartongen. Importen kanske skedde från olika håll (Bergsala - NOE; annan butik/företag - FRA).

Instagram #sndb.se