• Vad är det för skillnad på SCN & EEC?

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#170060  by tb_trashman

Jag har börjat samla lite på nes spel igen, nostalgikänslan hehe.
har sett på tradera mm att folk säljer svensksålt som dom kallar det med märkningen SCN eller EEC.

var å köpte en komplett konsoll o 21 spel för ett par dagar sen, bla Bubble bobble SCN. North & South SCN. Gun Smoke EEC. Metroid EEC. vad är skillnaden på SCN & EEC. ur "er" samlares synvinkel!

Tacksam för svar...
 #170065  by BelfegorC4

När en samlare syftar på en SCN samling så menas det att alla baksidor på kassetterna ska ha en SCN märkning (finns 200 stycken)
Förutom ESP spelen som har DAS baksida men det är lite överkurs =)

EEC står på baksidan och är en mer standard märkning att spelet släpptes i Europa.
 #170187  by Pinge

eller så köper man båda :D

det är väl så att EEC/SCN alltid är en tidigare utgåva än SCN/SCN ?
 #170627  by Pinge

har vi ngn lista gömd nånstans med vilka spel som kom med både EEC och SCN på framsidan?
 #170678  by Pinge

just det ja... den är väl i det närmaste komplett skulle jag tro
 #171754  by Stonkish

SCN, eller svensksålda NES spel som man säger verkar ha ett större värde bland svenska samlare. Att ha en komplett Bergsala-samling är det inte många som har, vet några som haft väldigt fina Bergsala-samlingar men har dessvärre sålt ut nästan allt. Finns endast några få fina exempel kvar. Jag har köpt lite av varje ett tag men säljer ut det mesta av det och försöker succesivt att få tag i enbart Bergsala exemplar. Men det är inte världens lättaste sak. :mario
 #171781  by sundrik

Ja, vad som nu menas med Bergsala-samling.... O_o
viewtopic.php?f=11&t=6110

Ännu svårare borde det vara att skaffa komplett HOL-samling?
 #172780  by WERY

Det har jag oxå funderat på. Eller ja bara börja samla på HKG regionen oxå. Nu är det bara SCN och USA samt det mesta bra till Famicom men HKG är lite intressant. Problemet är att man sällan hittar nåt ställe där det säljs mkt sånt.

HKG är föv den PAL region som har vissa spel som inte släpptes i PAL-A och B regionerna. Mega Man 6 och Bubble Bobble 2 är bra exempel.
Såg i Level att Xevious hade BB2 kassetten som HKG. HKG spel borde vara PAL-C. Ingen har namngivit den så men jag föreslår att vi gör det :lol: :yes:
 #173138  by WERY

Nixipixi

PAL-A = Mattel/NES VERSION
GBR, UKV, ITA och AUS

PAL-B = European Version
SCN, SWE, NOE, FRG, HOL, FRA, ESP

PAL-C = Asian Version (Tog lagen i egna händer och döpte den till PAL-C)
HKG osv

Men moddar man så funkar det för alla spelen är ju PAL optimerade så man ska eventuellt köpa från Kina om man vill ha spel som annars bara kom till USA och Japan

Instagram #sndb.se