Sanna wrote:Vad är det egentligen för skillnad på klubbladet (Nintendo Videospelklubb) och Nintendomagasinet förutom att Nintendomagasinet tog över klubbladet och att formatet är annorlunda?
Det står väl samma sak i dem förutom att NM innehåller mer info samt har serierna? Det är väl inget som finns i klubbladet som inte finns i NM?
Det var ett samarbete eftersom en tidning som fick distribution via serietidningshyllor i dagligvaruhandeln, tobaksbutiker etc är en attraktiv marknadsföringskanal för Bergsala. Det man gjorde var att man annonserade ett givet antal sidor för att supporta tidningen ekonomiskt samt bidrog med innehåll till Power Play-bilagan. Dock fortsatte parallellt enkla klubbtidningar från Bergsala och ganska snabbt reformerade man klubbladet till små pocketformade tidningar och senare A4-format, för att göra om det till betald medlemskap när Nintendomagasinet försvann och Super Play senare tog vid.
Men Nintendomagasinet gavs ut av Atlanticförlag, ett separat bolag, som senare ingick i Medströms som sedemera köptes upp av Hjemmet Mortsensen. Det är alltså viktigt att poängtera att trots t.ex. Jens Ohlins medverkan i Power Play-bilagen så var ej Bergsala inblandade (vilket märktes med redaktionell syrlighet ibland på brevsvararsidorna om vissa NES- och SNES-spel som ej släpptes i Sverige) annat än som annonsör och initialt det första året i den redaktionella produktionen av Power Play-bilagan (nämnda Jens-sidan med releaser) samt hjälpsam i tecknandet av rättigheterna (krävdes rättigheter för serierna och från Nintendo själva).
Notera att detta är skrivet efter sex öl, så jag reserverar mig för eventuella faktafel och felstavningar. (notis till mig själv: tänk om livet vore mer som Charlie Harper med brudar istället för att kolla Nesdb när man kommer hem sent på kvällen).