• Nintendo Videospelklubb-tråden

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

#112967  by Vigdul

I nuläge finns det flera olika trådar som handlar om Nintendo Videospelklubb, så jag tänkte att man kunde samla allt på ett och samma ställe. Det blir enklare så.

Alltså, här kan man diskuera allt som har med Nintendoklubben att göra: medlemstidningarna, spelreklamen i A4-format, rabattkuponger, broschyrer och annat krafs man fick med som medlem i klubben. Här kan folk skryta med vilket nummer dom har på medlemskorten. Här kan man lägga upp bilder på sina samlingar, samt ställa frågor om diverse objekt osv. Här kan vi diskutera Ulf Elfving, Jens Ohlin och andra fronfigurer. Kort sagt: allting relaterat till ämnet är välkommet!
Image

Edit: Här följer en överblick över dom 14 nr. som släpptes mellan mars 1988 och maj 1990, detta för att man lätt ska kunna hitta ett speciellt nummer som man söker (utan att behöva gå igenom alla inscanningar), samt att jag tänkte försöka lista det som var bifogat i kuvetet med varje enskilt nummer. Har jag skrivit fel eller glömt något får ni gärna hjälpa mig.

Nr. 1 mars 1988
Antal sidor: 4
Klubben testar spelen Ice Hockey och Pro Am Racing.
Bifogat: Reklamblad med Ice Hockey/ Pro Am Racing samt 1988 års produktionskatalog.

Nr. 2 maj 1988
Antal sidor: 6 (varav sida 5 och 6 kommer på ett löst blad)
Klubben testar Super Controller, Advantage Power Joystick samt spelet Gumshoe.

Nr. 3 juli 1988
Antal sidor: 4
Klubben testar Family Fun Fitness

Nr. 4 sep 1988
Antal sidor: 8
Klubben testar Nes Max Joystick samt spelen Top Gun, Castlevania och Gradius.
Bifogat: reklamblad med Zelda II - The Adventures of LInk.
Övrigt: läsarnas första 10 Top-lista presenteras. The Legend of Zelda ligger på första plats.

Nr. 5 nov 1988
Antal sidor: 4, samt färgutvik i mitten där teckningstävlingen med Metroid-tema avgörs samt reklam från prylshopen.
Bifogat: reklamblad för Top gun, Gradius, Castlevania samt The Goonies II
Övrigt: Nintendo Power Players presenteras för första gången i detta nummer.

Nr. 6 jan 1989
Klubben testar spelen Gunsmoke, Ghosts 'n Goblins samt Trojan.
Bifogat: reklamblad för Gunsmoke, Ghosts 'n Goblins samt Trojan.
Övrigt: Jens Ohlin träder fram med bild och signatur under sin ledarspalt, som i fortsättningen kommer finnas med i varje nummer. Även Medlem Nr. 1 Ulf Elfving gör i detta nummer debut med sin första krönika med Nes-tema. Topplistor från USA och Japan presenteras, och spelet Super Mario bros. 3 omnämns för första gången.

Nr. 7 mars 1989
Klubben testar spelet Super Mario Bros. 2.
Bifogat: reklamblad för Super Mario Bros. 2, rabattkupong för SMB 2, Prylshopens katalog samt 1989 års produktionskatalog.
Övrigt: Nintendo firar 100 år och Nintendos historia berättas i korta drag.

Nr. 8 maj 1989
Antal sidor: 12
Klubben testar Zinger Joystick, Ultimate Trådlös Joystick samt spelen Rush 'n Attack, Ikari Warriors samt Donkey Kong Classics.
Övrigt: mittuppslaget är en färgkarta över Hyrule i Zelda II.

Nr. 9 aug 1989
Klubben testar Remote Controller samt spelen Section-Z och RoboWarrior.
Bifogat: reklamblad för section-Z och Robowarrior samt Prylshopens nya katalog.
Övrigt: reserapport från CES-mässan i chicago.

Nr. 10 Okt 1989
Antal sidor: 8 (samt utvik på sista sidan med reklam för Lek & Hobby-mässan i Sollentuna)
Klubben testar spelen Anticipation, Cobra Triangle samt Xevious.
Bifogat: reklamblad för Anticipation/ Cobra Triangle samt Xevious.
Övrigt: Utformningen av tidningen ser något annorlunda ut än tidigare nummer. Power Meter introducerats där spel betygsätts i fyra kategorier: Grafik & Ljud, Spelkontroll, Utmaning och Spelglädje. Det berättas om den "nya" handhållna konsollen Game Boy för första gången. Medlem Nr. 1 Ulf Elfving skriver sin allra sista krönika för medlemstidningen i detta nummer.

Nr. 11 nov 1989
Antal sidor: 8 (samt utvik på sista sidan med reklam från Prylshopen)
Bifogat: (inget så vitt jag vet)
Övrigt: Medlemstidningen har genomgått en rejäl makeover, mest markant är att den gått från trefärgstryck till fyrfärg. Inga reklamblad för spel är bifogade, istället ser större delen av tidningen ut som ett antal sammanhäftade reklamblad. Spelen som presenteras är Track & Field II, Life Force, Metal Gear, Double Dribble samt Mega Man.

Nr. 12 jan 1990
Antal sidor: 8 (med utvik på två av dessa, samt reklam för det nya, kommande Nintendo Magasinet i mitten)
Övrigt: tidningen har fått en annan, glansigare papperstyp. Den kommer från och med nu inte längre i något kuvert, utan med adresslappen rakt på baksidan. Klubben hälsar medlem nr. 100.000 välkommen. Vi får en liten specialare på Super Mario Bros. 3. Spel som presenteras i tidningen är Tiger Heli, Wizards & Warriors, To the Earth, Stadium Events samt Tetris.

Jag kommer att uppdatera vartefter...
Last edited by Vigdul on 30 Dec 2008, 12:35, edited 9 times in total.

#112968  by nes_nerd_no_1

Mitt medlemsnummer var 161 387 !

Hade väl inte så mkt mer att tillägga än det... ;)

#112974  by Pinge

No: 81 467 hittar ni här! Tror farsan var medlem ett tag innan mig... så han borde ha runt 60 000 kanske, men han hittar inte sitt kort tyvärr.

#112979  by Tawny

jag hade ett ganska lågt nummer..
blev medlem ungefär samtidigt som zelda 2 släpptes.

#112982  by Andreas No 1

Jag skulle vilja kunna läsa Nintendo Videoklubbs-magasinen, jag vet att kreese har en del framsidor inscannade. Dock skulle det vara grymt om någon orkade scanna in samtliga sidor och lägga upp dem någonstans. Med vattenstämpel, copyright osv osv om personen i fråga skulle känna att detta behövs! ;)

#112983  by Vigdul

Själv har jag ingen aning om vilket nummer jag hade, vet bara att jag blev medlem alldeles i början av -89. Mitt ursprungliga medlemskort är sedan länge borta. Dock köpte jag ett "nytt" på tradera för 10 spänn för drygt ett halvår sen, vilket jag antar var en bra deal då ytterligare ett medlemskort nyligen gick (med ett högre nummer dessutom) för 310 kr (!)

#112985  by Vigdul

Andreas No 1: jag har länkat hit tidigare men jag gör det igen (dock bara ett litet urval):
http://loading.se/forum.php?thread_id=215&page=3

P.S. kul att se att du är på fötter igen NNN1!

#112988  by Smart Cat

Andreas No 1 wrote:Jag skulle vilja kunna läsa Nintendo Videoklubbs-magasinen, jag vet att kreese har en del framsidor inscannade. Dock skulle det vara grymt om någon orkade scanna in samtliga sidor och lägga upp dem någonstans. Med vattenstämpel, copyright osv osv om personen i fråga skulle känna att detta behövs! ;)
Det är ett projekt som jag håller på med. En del hittar du i den här tråden:
http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php?t=4602
Och resten kommer varefter. Ska nog göra om inscanningarna med högre upplösning men håll till godo så länge. Jag har ganska gott om fritid just nu men ont om tidningar...

#112992  by Tawny

Andreas No 1 wrote:Jag skulle vilja kunna läsa Nintendo Videoklubbs-magasinen, jag vet att kreese har en del framsidor inscannade. Dock skulle det vara grymt om någon orkade scanna in samtliga sidor och lägga upp dem någonstans. Med vattenstämpel, copyright osv osv om personen i fråga skulle känna att detta behövs! ;)
här kan du hitta Nintendo Videospelklubb nr 2,3,4,6,9,10,11,12
http://thepiratebay.org/torrent/4537748 ... 9_10_11_12

edit: smart cats scans plus de där vigdul länkar till.. jag har bara samlat de på samma ställe

#112996  by Smart Cat

Är det mina inscanningar?
I så fall kanske vi kan komplettera dem varefter jag har scannat allihopa.

Ok!
Då tar jag och länkar till dem istället i den andra tråden.

#113001  by Tawny

det är dina och den där tomten i vigduls länk, han har dock strykit över namn och adresser och sånt i brevvänner och liknande.

#113004  by Vigdul

Har sett det, varför kan han ha gjort det för? Är han rädd för att vara integritetskränkande eller nåt?

#113012  by Smart Cat

Fö bra initiativ vigdul att samla allt på samma ställe. Roger skulle nästan kunna låsa min gamla tråd om han vill.

Det ser ganska fult ut med en massa svarta streck i tidningarna så kommer inte jag att göra när jag scannar om mina.
Då kan vi också byta ut de som kommer från loading eftersom de är ganska låg upplösning på dem.

#113013  by Smart Cat

Frågan är om man inte skulle be att få den här tråden klistrad så man snabbt och lätt kan hitta den.

#113028  by pyre

Minns att mitt medlemsnummer var 22557. :o

#113033  by Vigdul

Smart Cat: vilka nummer har du hittills och hur har du kommit över dom?

Röstar också på att den här tråden ska bli klistrad.

#113045  by Smart Cat

Jag köpte 6, 8-12 av Den där Marcus.

#113046  by Vigdul

Grymt, försökte själv lite försynt att köpa av honom på RG men han verkade inte så villig att sälja då. Sa nåt om att han hellre ville byta bort det mot saker han letade efter. Är Zelda II-kartan med i nr. 8 om jag får fråga? Och är den ohålad?

#113049  by Copy_con

54912

#113063  by instinqt

Har två st medlemskort. Har för mig att de slutade skicka NM någon gång mitt i...så jag var tvungen att bli medlem igen för att få tidningen :D

#113100  by Smart Cat

Vigdul: Jag var också o kikade hos honom men var inte så tidningsintresserad då men hörde av mig till honom efter ett par dagar och gjorde ett "hembesök"... Efter det var han betydligt mer sammarbetsvillig (jag tog med frun...).

De jag köpte av honom var ohålade och i fint skick, dock så saknas kartan. *Grumble, grumble*

#113108  by Snutteliten

Smart Cat wrote: (jag tog med frun...).
Dög int med spel o pengar alltså. 8)

#113115  by Vigdul

Smart Cat: Törs man fråga hur mycket du fick betala?

#113118  by nes_nerd_no_1

Ett ligg med hans fru? :lol: ;)

#113120  by Vigdul

Har då NÅGOT annat på tankarna NNN1? Men det är klart att man måste bli smått sexuellt frustrerad efter att ha varit sjuk några dagar som du. Fortsätt att diskutera analsex i chattråden istället vet jag...

#113135  by Tawny

rättning i ledet!

#113161  by nes_nerd_no_1

Vigdul wrote:Har då NÅGOT annat på tankarna NNN1?
Du kan ju inte säga att min kommentar inte passade in i diskusionen iaf! :P ;)
Smart Cat wrote: hörde av mig till honom efter ett par dagar och gjorde ett "hembesök"... Efter det var han betydligt mer sammarbetsvillig (jag tog med frun...).
Snutteliten wrote:
Smart Cat wrote: (jag tog med frun...).
Dög int med spel o pengar alltså. 8)

#113211  by Smart Cat

Ja, det är ju tack vare Lena som jag har haft råd att bygga upp den enorma spelsamling som jag idag har...

Såsåså...

För att återgå till ämnet:
Det är inte helt enkelt att säga vad jag gav för just NVK eftersom jag i samma veva köpte annat (En NES-spelguide + en produktkatalog från 88) men jag gav 330:- för det kalaset. Jag har för mig om att DDM räknade ca 30:-/tidning.

#113226  by Vigdul

Produktionskatalogen kan du ju kanske få byta mot nåt nummer du inte har...

#113276  by Vigdul

Sådär ja, då har jag bemödat mig att fota min samling (so far...) Orkade dock inte ta ut sakerna ur plastfickorna.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Nu när jag har gjort detta så kan jag passa på att efterlysa bilder på följande:

- Kartan till The Legend Of Zelda som man kunde köpa via klubben
- Super Mario Bros 2-rabattkupong som följde med nr. 7
- Dom tidiga klubbladen som skickades ut innan det blev en tidning
- Väggalmenacka från 1989 och 1990 som gick att köpa från prylshopen
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Instagram #sndb.se