• Nintendo 64 Mini

  • Diskussioner om allt som rör N64.
Diskussioner om allt som rör N64.

Moderator: Moderatorer

 #818531  by daniel131
 
Dags att börja peppa, för vi får väl hoppas att denna kommer också :)

Mina tankar är att den lär komma på hösten 2018, med bara en handkontroll (med förbättrad spak). Uttag för 4 st handkontroller. Samt att de kommer sälja färgade handkontroller separat. Samma upplaga som Snes mini.
Kommer Rare's spel att finnas med, samt hur många och vilka spel? Jag skulle tippa på runt 15 spel mestadels Nintendos egna. Tyvärr lär väl aldrig Goldeneye finnas med p.g.a rättighetsskäl?

Här är min troliga lista (utan Rare's spel)

1: 1080° Snowboarding
2: Castlevania 64
3: Kirby 64:The Crystal Shards
4: Lylat wars (Star fox 64)
5: Mario Kart 64
6: Mario Golf
7: Mario Party
8: Mario Tennis
9: Paper Mario
10: Pilotwings 64
11: Super Smash Bros
12: Super Mario 64
13: Wave Race 64
14: Yoshi Story
16: F-Zero X
17: Zelda Ocarina Of Time
18: Zelda Majoras Mask

Bubblare:
Castlevania Legacy of Darknesss
Turok
Bomberman 64
Org Battle 64
Pokemon Snap
Pokémon puzzel
Holy Magic Century
ISS
Excitebike 64
Snowboard kids
Sin & Punishment
Mischief Makers
Mystical ninja starring goemon

Vad tror ni och vilka spel vill ni se?
Last edited by daniel131 on 24 Jul 2017, 23:10, edited 4 times in total.
 #818533  by JHN
 
Tänkte föreslå 1080° Snowboarding och Wave Race 64 men båda är rätt stela i kontrollen, kanske inte jätteheta titlar i sammanhanget. Din lista ser rätt så komplett ut!

Har N64 något "Star Fox 2" som skulle kunna släppas med en Mini?

Tillägg: Jag slänger förresten in Mario Tennis samt Paper Mario som bubblare! Paper Mario då som en förlängning av Super Mario RPG på lilla SNES:en.
Last edited by JHN on 06 Jul 2017, 12:01, edited 1 time in total.
 #818535  by Speedmouse
 
Var nära att sätta kaffet i halsen när jag såg tråden först, sen såg jag att det var en spekulationstråd. :P
 #818544  by Lirod
 
Detta vore riktigt coolt, men spelen har ju åldrats lika bra som de till NES och SNES så vet inte om den skulle vara lika populär.
 #818578  by Stiltzkin
 
i den här takten kommer det snart inte finnas nåt behov för Virtual Console :DOG
 #818962  by Hal
 
Borde vara ett eller ett par RPG med för att fylla den kvoten.
 #818964  by Ufouria
 
Skulle det gå tro med en mini 64 - dels finns det knappt några spel av värde att fylla på med (enligt mig inga - precis som säkert många [utom jag] skulle säga detsamma om när det gäller GB mini), efterfrågan kommer att vara minimal (om nu inte folk skulle köpa bara för att de har de andra två minisarna), och hur tusan får de till en N64 handkontroll i litet format (med den värdelösa spaken). Handkontrollen är väl mindre till minikonsolerna eller har jag fel? Har aldrig sett de i verklighet.

Kul hursomhelst att spekulera om spelen :)
 #818965  by Speedmouse
 
Tror det är originalstorlek på handkontrollerna, vilket skulle göra det komiskt till N64 då kontrollerna skulle bli större än själva konsolen. :P

Jag känner mig också ganska skeptisk till en N64 mini, men den som lever får se. :)
 #818988  by Vigdul
 
Lirod wrote:Detta vore riktigt coolt, men spelen har ju åldrats lika bra som de till NES och SNES så vet inte om den skulle vara lika populär.
Motsägelsefull mening :P
 #818989  by Lirod
 
Haha, glömde ett _inte_ i den meningen!

:lol:
 #818991  by Quarth
 
Ufouria wrote:Skulle det gå tro med en mini 64 - dels finns det knappt några spel av värde att fylla på med (enligt mig inga - precis som säkert många [utom jag] skulle säga detsamma om när det gäller GB mini)
Saaaay whaaaaat?!? :o

:D
 #818993  by zyffe
 
Utan Rare blir det svårt tror jag, känns som hälften av konsolens bra spel är släppta av Rare. Men, exkluderat Rare då, min önskelista (som supplement till din redan gedigna lista):
Holy Magic Century
Kirby 64: The Golden Shards
Paper Mario
Pokemon Stadium

Observera att ovanstående lista är en produkt av min önskan, ej ett predikat om vilka spel som troligtvis kommer till den.

Kan hålla med om att 64:an hade ett lite sämre sortiment än föregångarna. Min åsikt beror främst i # av släppta spel (388 till N64, 783 till SNES, t.ex.), men också lite i en känsla av sämre kvalité. Med respekt till min senare poäng undrar jag hur mycket av den känslan är skapad av generationspartiskhet. Många av oss var lite för gamla när N64:an kom för att erhålla den där speciella barndomsnostalgin som jag tror de lite yngre kommer ha när den (om den) släpps.
 #818994  by Lirod
 
Det enda som skulle kunna få mig att köpa den vore om Yakouchuu 2 ingick med engelsk tal och text. Vilket _aldrig_ kommer att ske!

:lol:
 #819040  by Hal
 
Jag är också lite tveksam till att Nintendo skulle släppa en N64 mini. Det känns inte som att folk har samma nostalgikänslor för 64an som man har för NES och SNES. Grafiken till dessa två har åldrats med större värdighet och omges av en retrocharm som Nintendo 64 med sin "blockiga" 3D-grafik inte har på samma sätt.

Hur skulle man göra med handkontrollen som är betydligt större än NES och SNES-diton? Styrspaken skulle dessutom behöva genomgå en uppdatering för att förhindra den förslitning som skedde på originalet. Större och mer detaljerad kontroll kan jag tänka mig också leder till större produktionskostnader för Nintendo.

Själv skulle jag bli överlycklig om det kom en 64a mini eftersom det främst var denna maskin jag växte upp med. Hoppas kan man alltid göra.
 #819041  by snotcrow
 
Bättre styrspak och HDMI skulle göra n64an riktigt vass. Men som du säger utan RARE tappar den såklart många bra titlar.
Wave race är ett jag saknar i din lista som jag tycker har åldrats riktigt bra. Resident evil 2 vore ju häftigt också :)
Pokémon puzzel såg skoj ut på SGDQ som var precis.

Men konsolen är nog främst för de som hade och älskade den i slutet på 90-talet :)
 #819072  by Proxan
 
Varför har ni så svårt att föreställa er handkontrollen? Till NES mini och SNES mini är den ju identisk med originalet, så varför är det en omöjlighet för en potentiell N64 mini?

Tror definitivt att det kommer komma en N64 mini också. Folk som hävdar att det inte finns några bra spel till N64 är inga sanna spelälskare ;)
 #819074  by kimsimonsson
 
Ett problem med en N64-mini är ju att de redan släppt superior version er av Ocarina Of Time & Majora's Mask till 3DS. Det är väl utan tvekan dessa två som är de mest populära spelen till konsolen, tillsammans med Mario 64 kanske. Men visst lär Nintendo släppa en. Det vore rentav konstigt om de inte gjorde det.
 #819079  by daniel131
 
Så uppdaterade listan lite, tycker den börjar se skaplig ut :)
Tror inte den kommer med 4st kontroller, men de lär finnas uttag ;)
 #819086  by JHN
 
daniel131 wrote:Kirby 64: The Golden Shards
GoldenEye som smög sig in i listan i alla fall? :D
The Crystal Shards
The Crystal Shards
Foto 2017-07-13 04 14 53.jpg (1.93 MiB) Viewed 12372 times
 #819087  by SuperGamer
 
Jag blir väldigt glad om F-Zero X Expansion Kit finns med på en eventuell Nintendo 64 Mini.
 #819143  by Ufouria
 
Drömde om detta inatt. Så typiskt mig att drömma om helt oväsentliga (för mig) saker. Jag var ett okänt kafé på okänd plats. Precis när jag skulle gå därifrån så fick jag se en skylt att det skulle vara någon slags TV-spelstävling/turnering på kaféet nästa helg. Fick då även se Mini NES (längst till vänster), Mini SNES (i mitten) och trot eller ej till höger på den där bänken stod det en röd/orange (!!) Mini N64. Den Mini NES som stod där (har aldrig sett en i verkligheten) var nästan lika stor i bredd ggr längd men betydligt lägre (några cm bara). Såg dessutom väldigt plastig ut och vägde nästan ingenting.

Bör tilläggas att detta var bara en del (som en sidequest) i en väldigt lång dröm där det var mycket som pågick både innan och efteråt.
 #819150  by SuperGamer
 
Jag kom att tänka på att priset på minikonsolerna är ungefär 100 kronor per bit; den här hamnar i så fall på 6400 kronor.
 #819153  by Speedmouse
 
Perfekt, kommer man kunna köpa den för 15000:- på Tradera sen. :P
 #819366  by Ludu
 
JHN wrote:Tänkte föreslå 1080° Snowboarding och Wave Race 64 men båda är rätt stela i kontrollen, kanske inte jätteheta titlar i sammanhanget.
Jag läste detta när det skrevs men har haft på tok för mycket på schemat på sistone för att hinna svara. Det första jag tänkte var BLASPHEMY! :evil: ... :birdo:

1080° har jag spelat sen det var nytt och tycker fortfarande att snökänslan är helt fantastisk, att det ibland liksom kan "hugga till" beroende på underlag osv. Att glida ner på de olika backarna känns som själva definitionen av smooth, verkligen raka motsatsen till stelt. Med det sagt kan jag förstå de som tycker att det är lite väl svårt att styra men det är återigen pga mjuka kontroller i min värld. Uppföljaren till GC behåller inte riktigt samma charm men som racingspel är det vansinnigt underskattat. Det kanske inte höll måttet när det var nytt och kostade fullpris men för den billiga slant det kostar nu bör alla åtminstone testa 1080° Avalanche :good:

Wave Race spelade jag däremot för första gången för ett par år sedan och blev genast imponerad av vågfysiken. Grafiken må ha åldrats men själva spelet är i all sin enkelhet fortfarande fenomenalt. Likt dess snowboardsyskon har jag samma relation till Blue Storm på GC: inte riktigt samma känsla men ändå ett grymt spel att ha i samlingen.

Jag har sagt det förr, det är något visst med racingspelen på N64!

Listan i förstaposten känns mer eller mindre komplett om man ska vara realistisk med förväntningar och rättigheter i åtanke, även om Rares alster lämnar stora hål efter sig. Excitebike 64 skulle kunna vara en bubblare men jag tror att kontrollerna är lite för komplicerade för sitt eget bästa. Kul när man kan dem, men jäklar vilken brant inlärningskurva det är 8-[
 #819390  by Stiltzkin
 
kimsimonsson wrote:Ett problem med en N64-mini är ju att de redan släppt superior version er av Ocarina Of Time & Majora's Mask till 3DS. Det är väl utan tvekan dessa två som är de mest populära spelen till konsolen, tillsammans med Mario 64 kanske. Men visst lär Nintendo släppa en. Det vore rentav konstigt om de inte gjorde det.
Finns ju ingenting som säger att de inte skulle kunna släppa de versionerna ;)
 #819450  by Dr. Gimmick
 
Iom Star Fox 2 till mini-snes så kan man ju spekulera/fantisera om få med Earthbound 64 till mini-64 :)

Ett spel som var väldigt populärt till 64an när det begav sig och som inte har problem med krångliga licenser är ISS, tänk att avsaknaden av FIFA-licens som var det enda dåliga med spelet då nu är en fördel :)
 #819456  by Ludu
 
Då StarFox 2 egentligen var färdigt, bara inte producerat (eller blandar jag ihop med Mother 1?) känns det ofärdiga Earthbound 64 mindre troligt. Däremot finns det stor chans att Sin & Punishment skulle kunna dyka upp :yes: Det har ju trots allt släppts på VC världen över trots sin forna Japan-exklusivitet!
 #819514  by Lirod
 
http://www.nintendolife.com/news/2017/0 ... assic_mini
Nintendo has recently filed a trademark application for the Nintendo 64 controller in Europe, which given the timing might well indicate that a Nintendo 64 Classic Mini could be in the works for next year.

Such trademark applications have also been filed for the NES controller and the SNES controller, so this logic does seem sound given that we now have a NES Classic Mini and a Super NES Classic Edition is on the way later this year. The 'goods and services' part of the application references physical goods, too, which has boosted hopes further.

Instagram #sndb.se