• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #708241  by Ufouria
 
Tack! :)

Nu har jag även tagit mig igenom Jurassic Park 2. Höll nästan upp till förväntningarna. Musiken var väldigt bra, inte bara på första banan. Dock så hörde man inte så mycket av musiken eftersom man var tvungen att skjuta nästan hela tiden då fienderna dök upp väldigt snabbt (var ofta tvungen att skjuta innan man ser dem). Så istället för den sköna musiken så hörde man smattret från geväret. De två banorna där man blev jagad av en T-Rex var oxå riktigt elaka då man på flera ställen var tvungen att välja en av två eller tre vägar och bara en var rätt. Gick ofta inte att se förrän man redan valt väg vart man skulle ha gått vilket ledde till att man omöjligt kan klara spelet utan att dö första gången man spelar (om man nu inte har sjukt mycket tur och väljer rätt väg). Det är lite som i vissa Mega Man spel där man måste veta vart man ska hoppa ner för att inte landa och dö på taggar på skärmen under.

Bortsett från T-rex banorna och smattret från geväret (som tog bort musiken) så var det ett underhållande spel med varierande banor. Kändes extremt lätt i början men det blev något svårare ju längre man kom. Dock fortfarande ett väldigt lätt spel.

Betyg: 4 dinosaurier av 5 möjliga
Image
 #708353  by KarlChristianLund
 
Hallelujah för super gameboy. Du lirar aldrig handhållet?
Har aldrig fastnat för att lira gameboy spelen men via snes kanske man kan testa.
Vilket är det roligaste som du klarat?
 #708403  by Ufouria
 
Ja vad gjorde man utan Super GB. Hade troligen inte spelat då. Borde egentligen testa Zelda Oracle of Seasons till GBC (även fast jag inte gillar Zelda) innan jag säljer mitt ex men det tar emot att spela det på en handhållen konsol (funkar ej på super gb).

De jag kommer på nu bland de jag klarat och som varit bäst så är det MM V, Battletoads och Bionic Commando bland actionspelen. Bomberman GB tyckte jag oxå var ruskigt bra.
 #708418  by Aynez
 
Ufouria wrote: De jag kommer på nu bland de jag klarat och som varit bäst så är det MM V, Battletoads och Bionic Commando bland actionspelen. Bomberman GB tyckte jag oxå var ruskigt bra.
Fy fasen vad jag spelade det som unge. Bästa GB-spelet by far om ni frågar mig. Lite dum var jag som sålde det cib för typ en hundring ett par år efter jag köpte det.. men hur skulle man kunna anat att det skulle bli så mycket värt.
 #708421  by Ufouria
 
Aj då. Jag minns själv hur sinnesjukt det var när jag köpte mitt nyskicksexemplar för 2000 kr. Det var helt galet för ett GB spel för några år sedan.

Håller med om att MM V är i en helt annan klass jmf med övriga spel. Ska man ha ett GB spel så är det det.
 #708744  by Lirod
 
Das Vater och jag dödade precis sista bossen i Metroid II: Return of Samus, det vill säga Queen Metroid. Det är riktigt jäkla bra spel som verkligen rekommenderas! Hyfsad tid för att vara första gång vi lirar spelet.
 #708768  by Ufouria
 
Tom & Jerry avklarat! Usch och fy, vilken smörja. Lika hemskt som bajsbruna Taz-Mania men att det var Jerry man spelade höjde upp spelglädjen typ en poäng. Musiken var skränig och enformig. Tror det vara samma hemska musik i hela spelet, åtminstone märke jag ingen skillnad. Spelglädjen var = 0, men grafiken var ändå helt okej, iaf så såg man att det var Jerry och man kunde ana att ostbitarna skulle vara ostar och att musfällorna var musfällor :P

Spelkontrollen var usel. Tryckte man försiktigt åt ett håll så rörde sig Jerry ett elefantsteg vilket gjorde det svårt på vissa ställen där det behövdes viss precision. Inte heller fanns det några bossar i spelet och alla banorna såg nästan likadana ut. Variationen var noll. Ett spel jag aldrig kommer att spela om igen. Kommer nog aldrig spela 2:an heller för det såg ut att vara likadant.

Betyg: 1,5 av 5 möjliga möss (hade det varit typ Taz-Mania eller annan okänd karaktär så hade det fått betyg 0.5-1.0. Är lite biased pga att jag gillar Tom & Jerry)
Avskyr verkligen denna typ av hoppa och springa spel. Jag vill helst ha ett vapen i spelen samt möta bossar.
 #709249  by JBH
 
Pocket Bomberman avklarat.

Fem världar med fem banor i varje varav en är en bosstrid.
Gillade musiken, kontrollen och grafiken. Det enda negativa är att alla bossarna hade i princip samma attacker och mönster vilket gjorde dem väldigt lätta att besegra.

4,5/5
Image
 #709253  by Ufouria
 
Ganska kort! Jag älskade Bomberman GB så detta spel ser jag framemot. Är alltid i valet och kvalet om jag ska spela något jag vill spela och sedan enbart ha skiten kvar eller spela de som jag har högst förväntningar på först. Har än så länge varvat bra med dåliga spel vilket kanske är ett bra sätt.

Minns dock när jag var barn och läste "Vi fem" böckerna. Vi hade alla som hade kommit ut då min syster hade läst dem flera år tidigare. Då började jag med böckerna som jag tyckte verkade vara sämst (utifrån vad jag läst om dem på baksidan). Det rörde sig om typ 30 böcker och när jag hade läst de ca 20 böckerna som jag trodde var sämst/minst bra så hade jag ledsnat på dem så jag läste aldrig de sista, kanske bästa böckerna (bl a Spöktåget eller liknande titel). Hade väl börjat läsa andra böcker som var mer intressanta i den åldern. Kanske blir samma med GB-spelen. Ledsnar att spela när jag har godbitarna kvar.
 #709636  by Ufouria
 
Nu har jag oxå spelat igenom Pocket Bomberman. Mycket bra spel med skön musik, men jag gillade Bomberman GB mer. Det kändes mer varierande och underhållande. Dessutom föredrar jag "overhead" view i bomberman då man får en överblick över vart fienderna befinner sig.

Gav inget betyg på Bomberman GB sist men skulle säga 4.5 bomber på den och 3.5-4 på Pocket, av 5 möjliga.

Både Bomberman GB och Pocket Bomberman släpptes 1998. Så båda var ganska sena titlar vilket man faktiskt märker på utvecklingen av grafik mm. Har spelat lite Wario Blast (kom 94) och det känns väldigt primitivt i jämförelse med de två andra. Det är så som man tänker sig Bomberman. Minns hur glatt överraskad jag blev av spelglädjen in Bomberman GB. Hade trott att det skulle vara som Wario Blast.

Bomberman spel ska ha en boss efter varje värld för att bli bra i mitt tycke (det hade både Bomberman GB och Pocket). Blir annars lätt enformigt.

Dynablaster har jag inte spelat ännu, men gissar att det är ungefär som Wario Blast - ingen höjdare!
 #710478  by Bjorkil
 
Spelade senast igenom Turtles II - Back from the sewers och tyckte det var fruktansvärt tråkigt. På några banor blir man smått galen när det kommer fiende på fiende från båda håll vilket gör att man bara kan gå fram någon millimeter i taget. Hursomhelst så ska jag nu leta reda på trean som verkar vara mycket bättre. Dock verkar det vara en ganska ovanlig titel då jag aldrig sett den någonstans. Någon som spelat det?
 #710479  by Ufouria
 
Ja det är rätt mediokert spel. Likaså ettan. Charmen ligger i att det är Turtles (och för mig, att jag hade det första som barn).

Jag har spelat 3:an som hastigast och det är helt annorlunda. Det är mer som Metroid, dvs att man går runt i en "öppen" värld.
 #710480  by Bjorkil
 
Jag älskar också Turtles men hade aldrig Game boy-spelen som liten. Ettan tyckte jag å andra sidan var mycket bättre än tvåan, men dock inget superspel det heller.
Ok, det låter ju grymt. Hoppas det också är lika grymt som det låter.
 #710745  by Ludu
 
Jag håller med om att ettan, trots väldigt primitivt gameplay, är mycket trevligare än tvåan :yes:

Jag tog just en paus från solen och sprang igenom Tiny Toon Adventures: Babs' Big Break. Väldigt snyggt i synnerhet för Gameboy och ganska lätt. Mitt farmande av 30 extraliv var rätt onödigt, jag hade utan tvekan klarat mig på 5-6 liv trots att det var första gången :lol:

Trots brist på utmaning rekommenderar jag det, det är ett väldigt välgjort och trevligt plattformsspel!
 #710896  by Ludu
 
Längre? :o Jag tycker det var riktigt många banor (runt 100 är det väl?), hade det vart längre hade jag säkert tröttnat. Som det är nu känns det helt perfekt i mina ögon :)

Det är utan tvekan ett av de bästa spelen till GB :good:

Men det du lagt under spoilern :koopa: :koopa:
 #710908  by Bjorkil
 
Kul med Tiny Toon Adventures: Babs' Big Break. Jag spelade det i ett sträck och kom till sista bossen. Där dog jag dock och orkade inte köra om så det var väl inte superkul men helt klart värt att lägga ett par timmar på.

Donkey Kong... Jättebra! Bästa spelet på konsolen kanske?
 #710973  by Ufouria
 
Donkey Kong har jag bara testat som hastigast och det verkar lovande. Dock känns det mastigt att börja med med tanke på alla banorna (kommer troligen ledsna halvvägs).

Har spelat igenom Lucky Luke idag. Fantastiskt spel på alla sätt och vis. Varierande banor, perfekt styrning, och underbar musik (hörs att det är Infogrames då musiken påminner om Smurfarna). Spelade nog igenom hela spelet tidigare för en massa år sedan (2008), innan jag var intresserad av Game Boy. Kände igen de flesta banorna.

Betyg: 4,5 jolly jumpers av 5 möjliga
Image
 #710991  by HighChaparall
 
Lucky Luke! :good:
Ett av de första spelen vi hade på GB:n som små.
Mitt första var Super Mario Land och min bror fick Lucky Luke.

Riktigt bra och balanserat plattformsspel.
Lagom långt och lagom svårt. Var någon bana mot slutet som var rätt stökig dock.
Spelade igenom spelet förra sommaren och det var första gången jag klarade det.
 #711121  by Aynez
 
Klarade mario land 2 nyss. Hade tur med batteriet som tog slut under eftertexterna :) mycket bra plattformsspel sånär som på några riktigt jobbiga slowdowns på några banor

 #711126  by Ludu
 
Hur bra spelet än är spelade jag sönder det i min ungdom när jag lånade det av en polare :( jag tål inte musiken längre :lol:

Har du hittat alla hemliga banor? :) Det var något jag hade missat helt fram tills jag köpte ett eget exemplar och spelade igenom. Det ger lite mer omspelningsvärde och är en trevlig liten extrautmaning :)
 #711128  by Aynez
 
Nope. inte en enda extrabana än ;) får bli på semestern nästa vecka.. Eller om jag hoppar på Wario land direkt kanske :)
Har även beställt hem ett dstwo flashkort så det lär bli en hel del NDS-spel framöver.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Instagram #sndb.se