• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #688491  by Smart Cat
 
Nja, det beror på...
De allra flesta spelen fortsätter i oändlighet fast det går fortare och fortare så till slut åker du dit men några spel kan man faktiskt typ "klara".

Super Mario Bros har faktiskt ett mål, rädda prinsessan. För att göra det behöver du klara av att ta dig igenom 9 världar, där den sista världen är Bowser's Castle. Sen är du ju egentligen klar med spelet och du har klarat det.
Däremot vet jag inte om det automatiskt startar om efter det men det gör ju o andra sidan NES-versionen av SMB också.

Zelda har också ett klart slut. Du springer genom x antal labyrinter tills du hittat alla bitar av triforce, då får du möta en drake och befria Zelda, sen börjar det väl om.
 #690999  by Ufouria
 
Har nu spelat ett tiotal GB spel senaste veckan. Vissa bra som jag inte klarat ännu och vissa mindre bra.

Spelade ett riktigt mysigt spel idag. Visste inte alls vad det var för typ av spel innan jag startade det. Hade dock inga höga förväntningar men redan efter några minuter var jag fast :love: Spelet var Tail 'Gator. Tror att det enbart släpptes i Tyskland i Europeisk version (har ännu inte sett någon annan version iaf).

Man spelar som en söt krokodil. Målet är att svansa sönder ett visst antal kistor på varje bana. Kistorna kan innehålla power-ups (hjärtan, bomber, poäng eller extra power) eller en nyckel (den sista kistan på varje bana). När man fått några extra power-pluppar kan man skjuta med svansen. På varje bana finns även ett gäng fiender som man måste akta sig för eller svansa/bomba sönder. Man får även möte några bossar.

Betyg: 4 av 5 krokodiler
Image
 #691557  by Ufouria
 
Spelade precis igenom Chase HQ. Väldigt lätt spel (klarade det på andra försöket) som var bättre än förväntat. Trodde det var ett trist bilspel men det var det inte. Förvisso bilspel men det var inte bara att ta sig runt en bana utan man hade som mål att fånga en brottsling (eller Vermin som det stod i spelet). Efter att man åkt ett tag så var det dags att köra på brottslingens bil. Det var det som var den roliga delen i spelet. Spelet bestod av 5 identiska banor så när som att svårighetsgraden blir högre och högre, dvs fler bilar som man var tvungen att se till att inte köra på. Dessutom krävdes fler träffar på brottslingens bil för att sätta fast honom. Inte bara banorna var identiska utan musiken var densamma på alla banor. Tur att spelet var kort. Det kändes precis lagom långt för att man inte skulle ledsna.

Betyg: 3,5 av 5 möjliga brottslingar
Image
 #691634  by Ludu
 
Här händer det grejer, jag hade helt missat att Gameboy-avdelningen öppnats =D>

Igår tog jag tag i både Duck Tales (difficult) och TMHT: Fall of the Foot Clan.

Duck Tales hade jag fortfarande problem med gruvvagnen (det går bara inte att hoppa ur dem!) men när jag utforskade resten av banan insåg jag att både nyckel och boss gick att hitta utan att åka i nån vagn alls! Att möta sista bossen på sista livet med en träff kvar var nervigt men det gick ändå :D

Båda hemliga skatterna hittades och jag kom över tio miljoner dollar, dock vet jag inte vart gränsen för det "bra slutet" är men jag känner mig nöjd för tillfället :) Tyvärr är till och med GB-versionen bättre än Remastered...
image.jpg
Turtles var snabbt avklarat! Jag startade i vanlig ordning med Raphael för att ha kvar dem med längre vapen utifall att jag skulle dö. Till min förvåning behövde jag aldrig använda någon annan ;) Det är inte ett överdrivet svårt spel iofs men när jag var yngre vet jag att jag inte tog mig igenom allt i ett svep.
image.jpg
image.jpg
 #691654  by Ufouria
 
Det roliga med Ducktales är att det skiljer sig från NES versionen (har jag för mig iaf) medan Ducktales 2 verkar så gott som identisk med NES versionen.

Darkwing Duck verkar oxå identisk med NES-version. Trist när det är så.
 #691691  by Ludu
 
Jag vet inte, jag tror banlayouten är mer eller mindre lika med några få undantag :-k
Skillnaden är väl mestadels att banorna är väldigt ihoptryckta för att rymmas på skärmen :yes:

Nu var det så pass många år sedan jag spelade NES-versionerna så det gjorde inte så mycket, men jag håller med om att det är mycket trevligare med unika spel istället för portar. Super Mario Land 1&2 är ju mer intressanta än Super Mario-spelen på GBA. Inte nödvändigtvis bättre (det är en smaksak) men de är åtminstone unika till skillnad från Super Mario Advance 1-4.

Inte helt olikt Super Mario 3D Land faktiskt :) Inte lika bra som Galaxy men mer välkommet än Galaxy 3.
 #691719  by Ufouria
 
Ducktales till GB ser i princip likadant ut som det till NES :o Hade nästan kunnat ge mitt huvud på att det jag spelade skiljde sig. Kanske blandar ihop med något annat spel.

Turtles 1 och 2 är nästan för lätta för att de ska vara roliga. De är trevliga på så sätt att det är Turtles och att man (jag) hade ettan som barn vilket introducerar den nostalgiska kärleken till just det. Ett av få spel som jag minns att jag hade till GB. Annars är de inte särskilt underhållande. Då är 3:an lite mer "spännande". Jag har dock inte spelat ut det ännu. Det kommer även att ta ett tag då jag fortfarande håller på med "B"-spelen även om jag ibland gör några avstickare (blev C-spel igår).
 #691723  by Aynez
 
Nitade just kung Dedede i kirby 2. Mycket bättre spel än ettan på alla sätt enligt mig. Fortfarande aningen för kort kanske, men bra mycket längre än ettan. I detta kan man ju även svälja fiender och ta över deras krafter som sig bör :)

Gillar man plattform så bör man gilla detta! 4/5!

 #691738  by Aynez
 
Jag spelade också ut Mario Land här om dagen. Riktigt kul, och utmanande. Dock tycker jag sista bossen kunde varit lite mer spektakulär :)
 #691802  by Ludu
 
Ufouria: Jag ska testa Turtles 2 igen, jag fastnade på nån bana och gav upp men det var ett par månader sedan :-k Ettan håller jag däremot med om att det är väldigt lätt. Speciellt då man kan välja bana från start OM man skulle få game over ;)

Idag fick det däremot bli The Flinstones: King Rock Treasure Island. Kort och lätt men trevligt. Jag saknade att det inte var någon basket/hockey som i NES-spelen. Dock gillade jag att man har projektiler istället för en klubba :good:
image.jpg
image.jpg (807.67 KiB) Viewed 27036 times
 #692201  by Ludu
 
Bam! Innan Valborgsfirandet började antog jag en riktig utmaning. Efter mycket om och men fick Dracula bita i gräset i Castlevania Adventure!

Det finns ingen hejd på hur segt och frustrerande spelet är men jag måste medge att känslan att ta sig igenom sista banan på ett liv är rätt fantastisk. Detta efter dussintals långsamma och utdragna försök förstås.. Det är inte helt bortom räddning då det finns nån charm under allt bråte men förbered er på att gräva djupt för att hitta den!

Jag kan inte rekommendera spelet men i allmänbildningssyfte bör alla åtminstone testa det :)
image.jpg
 #692213  by Ufouria
 
Haha, du hade samma resa som mig. Tror det var sista banan jag spelade om och om igen. Banan där de där riddarna i bakgrunden börjar leva (det var i början av den jobbiga banan). Självaste Dracula var dock inte så värst svår. Banan var värre. Men musiken var väldigt bra just på den banan vilket var bra. Så skön känsla när det var avklarat.
 #692221  by Ludu
 
Precis den! I vanlig ordning började jag dö på alla lätta ställen när de svåra började bli hanterbara :lol: Det är det som frustrerar mig mest i svåra spel. Att dö på ett svårt ställe är en sak, då blir jag oftast mer motiverad. Att slösa liv på ett ställe man tidigare sprungit förbi flera gånger är en helt annan femma.

Nä Draculas första form klarade jag på första försöket, andra kunde jag inte hitta något bra ställe att attackera från utan att ta skada själv. Till slut hittade jag en bra strategi och då var även form #2 inga problem :good:
 #692337  by Ufouria
 
Spelade precis igenom Mega Man Dr Wilys Revenge för minst 3:e gången. Dock är det lika svårt varje gång då det varit ett par år mellan spelningarna. Jag började med Cutman för han är ju lätt i NES versionen, fast det var han inte i GB versionen så jag började med Fire Man istället och han var lätt. Därefter var inte spelet så värst svårt. Cutmans bana hade jag spelat flera gånger innan Fireman så den hade jag nu fått in snitsen på och de övriga banorna var ganska lätta till medelsvåra. Väldigt bra spel, om än frustrerande precis när man börjar spela det. Man kan nästan bara skylla på sig själv om man dör då styrningen är perfekt. Dock så finns det risk (eller man dör alltid första gången) när man faller ner och det är taggar under. Så för att summera: mycket bra musik, bra upplägg, perfekt/lagom utmaning och utmärkt spelkontroll.

Betyg: :MM :MM :MM :MM / 5 (om jag inte vetat att 4:an och 5:a är bättre så hade det kunnat få en halv megis till)
Image
 #692347  by Aynez
 
King K. Rool ramlade av skeppet! Klarade just DKL 1. Så bra spel!
Grafiken på DKL är för game boy vad DKC är för SNES.
Mycket bra plattformspel! 5/5 flygande grisar!
 #692371  by Ludu
 
SC: Tackar :birdo:

Sanna: :good: Jag har haft lösenordet till sista banan inpräntat i huvudet sedan mellanstadiet :lol:
Wily Stage 1 är en av mina favoritlåtar ur hela serien. Inte pjåkigt för ett litet GB-spel!

Aynez: Om du gillar DKL kan jag rekommendra porten av Country till GBC :good: Det är dock inte kompatibelt med original-GB, tyvärr.
 #692373  by Ufouria
 
Det var inte dåligt att komma ihåg det lösenordet! :o

Ja musiken på Wilys bana är riktigt bra! Även slutmusiken gillar jag starkt.

Jag har aldrig spelat något av DKL-spelen. Gillar inte direkt DKC till SNES men ska ändå ge DKL en chans när jag kommer till "D" :lol: Inget spel som kommer få specialbehandling och spelas innan det är dags.
 #692416  by Aynez
 
AppleOfAdam wrote: Aynez: Om du gillar DKL kan jag rekommendra porten av Country till GBC :good: Det är dock inte kompatibelt med original-GB, tyvärr.
OK. skiljer den sig något från originalet till SNES? För det har man ju spelat igenom några gånger
 #693444  by Ludu
 
Äntligen! Jag köpte Classic Bubble Bobble till GBC på Barnens hus 1999. Det var det första GB-spelet jag köpte efter att ha fått ett Gameboy Color i julklapp tillsammans med Pokémon Röd (i blå kartong konstigt nog). Det köptes pga nostalgi från då jag och storebror spelade det tillsammans på NES hos några bekanta ett par år innan. Tyvärr var det inte riktigt samma sak att sitta själv så jag har aldrig tagit mig igenom allt. Väldigt konstigt egentligen då både banorna och lösenorden är väldigt korta så det passar utmärkt att köra ett par banor nu och då :good:

Hur som helst startade jag från början och har kört 4-5 svängar, ca 10 banor åt gången. Jag vet inte om jag blev bättre eller om banorna bara blev lättare och lättare :-k Trots att det bara fanns 4 låtar på banorna tyckte jag om musiken, speciellt på bossarna :D

Jag rekommenderar det, bli inte lurade av den fula boxarten :good:

PS: Mitt minne svek mig inte! Jag hittade en pytteliten lapp långt nere i bakfickan på GBC-väskan :D TSBC överstruket med GCCD under så vart än de lösenorden leder kom jag åtminstone så långt. Det står även TDM och QTC som jag misstänker är till det vedervärdiga Yoda Stories... SOM jag faktiskt klarat ut för längesen 8-[
image.jpg
Edit: ? ? ? Jag testade koderna och en ledde till en boss jag aldrig mötte den här genomspelningen :koopa: Round 34 stod det och när jag klarat honom kom jag till Round 43. Mitt yngre jag måste ha stött på nån genväg :good:
 #693539  by Ludu
 
Kör hårt :good: Jag kan även förtydliga att det är ett unikt spel med egna banor och inte en färguppdatering av något gammalt spel :)

Jag TROR (jag har inte riktigt hållt utkik) att det sällan dyker upp men när det väl gör det handlar det nog inte om mycket pengar!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se