Då ska jag skriva ett par rader, klarade ju
Mystic Quest igår.
Först och främst måste jag säga att det är ett fantastiskt äventyrsspel som de skapat till Game Boy, och det är riktigt tråkigt att jag inte fick spela det "back in the day". Jag borde ha blivit än mer imponerad av spelet då,
@DAVE är en som jag vet spelade och klarade spelet som barn. Spelet är annars oerhört linjärt (utan att man vet vart man ska, mer om det senare) på det där klumpiga sättet som 8-bitspel kan vara, det finns liksom inte riktigt med utrymme för att utveckla historien med de begränsade pratbubblorna samt den enkla grafiken.
Trots det måste jag säga att man lyckas komma in hyfsat i storyn och det är en del trevliga "twists" som livar upp spelandet emellanåt. Spelmekaniken fungerar väl även om vissa fiender har konstig "hitbox", det är också enkelt att bläddra mellan de olika menyerna (vilket man gör mycket av, helt klart). Måste också nämna att det återfinns bossar med fina "sprites" som också erbjuder trevlig variation till spelandet.

Geografiskt kan det vara mycket svårt att veta vart man ska och vid ett tillfälle så kollade jag faktiskt i en guide för jag var helt vilse. Jag hade i och för sig inte kartan som medföljer i Game Boy-versionen, den kanske hjälper en hel del?
Musiken i spelet är helt okey, speciellt när man inte är i någon grotta eller liknande. Det blev lite enformigt när man springer runt mellan rummen i spelets många grottor eller borgar. Men jag kanske hade kvar musiken i örat sedan
@hiro spelade igenom det i sin stream.
Ni kan se hans genomspelning (första klippet) i spoiler-taggen:
Summa summarum: Ett riktigt bra Game Boy-spel och jag är glad att jag inte hoppade över spelet och började med
Secret of Mana till SNES direkt. Berättarmässigt vet jag inte om de delar något men de existerar väl på något sätt i samma universum och man kommer kanske att kunna känna igen något "easter egg" i de två följande spelen till SNES (det där med att ramla ned för vattenfall alltså...).
4 av 5 möjliga Goombas!
