• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #808871  by Langeon
 
Ja man kanske borde vetat bättre. :) Är dessa kopior vanliga?
 #808876  by Ufouria
 
För GB spel är det inte så vanligt men för GBA är det vanligt med fake kassetter och kartonger.
 #810141  by segasonic
 
Jag har hört om andra som löst problemet på det sättet
 #815653  by Quarth
 
Hej!

Jag samlar på Game Boy-spel och har lite frågor angående regionsmärkningen.

Jag har en del kompletta GB-spel (dvs. med manual och box). För det mesta stämmer märkningen på kassetten överens med den på flärpen på kartongen och den som står på manualen, men i somliga fall gör den det inte, vilket får mig att tro att det är någon som plockat ihop ett komplett set utifrån olika märkningar (detta gäller alltså sådant jag köpt begagnat).

T.ex.:

Pokémon Special Pikachu Edition
På box och manual står det: DMG-APSU-NHAU, men på kassetten: DMG-APSU-EUR.
Jag antar att kassetten inte ingick i originalförpackningen?

Pokémon Pinball
Olika märkningar (Kassett: DMG-VPHP-EUR, box: DMG-VPHP-NEU6, manual: DMG-VPHP-NUK4)
Rör det här sig också om ett ihopplock?

Pokémon Trading Card Game
DMG-AXQX-HEIU på box och manual, men DMG-AXQX-EUR på kassetten.
Vad kan det handla om här? Det känns som ett komplett set, t.o.m. promokortet är kvar i.

Sedan har jag ett spel som jag köpte nytt på release, men som har olika märkning:

Super Mario Bros. Deluxe
Kassett: CGB-AHYP-EUR-4, box: CGB-AHYP-NEU6-8, manual: CGB-AHYP-NUK4
Vore ju skumt om ett helt nytt SMBD är ihopplockat av olika märkningar.

Kan någon förklara detta för mig? Är det någon som vet hur många olika sorters märkningar det finns och vad de står för?

En rolig bonusgrej:

Ducktales
På box och manual står det DMG-DT-USA, men det måste vara ett misprint på kassetten för på den står det DMT-DT-USA

Tack på förhand! :)
 #815659  by Lirod
 
Varje forumdel har en lista med alla spel som släpptes i Norden, här hittar du delen för G&W och GB(C)(A): http://sndb.se/viewforum.php?f=66" onclick="window.open(this.href);return false;

De senare släppen hade oftast, precis som du beskriver, olika koder på kartong, manual och kassett. Det finns dock ett mönster som en lär sig snabbt när en studerat regionskoderna ett slag.
 #815663  by Ufouria
 
Vad roligt med DMT kassetten av Ducktales. Blev nyfiken och kollade USA kassetter på ebay och alla utom en var felmärkta.

Denna kassett var den enda som var rätt (kanske var en tidigare eller senare version).
http://www.ebay.com/itm/Disneys-Duck-Ta ... SwhvFZEeim" onclick="window.open(this.href);return false;
 #815667  by Quarth
 
Ja, jag var lite rädd först. Tänk om jag hade fått tag i en piratkopia. Men att det fanns så många DMT ute lugnade mig. :)
Lirod wrote:Varje forumdel har en lista med alla spel som släpptes i Norden, här hittar du delen för G&W och GB(C)(A): http://sndb.se/viewforum.php?f=66" onclick="window.open(this.href);return false;

De senare släppen hade oftast, precis som du beskriver, olika koder på kartong, manual och kassett. Det finns dock ett mönster som en lär sig snabbt när en studerat regionskoderna ett slag.
Tack Lirod!
Last edited by segasonic on 03 Jun 2017, 11:50, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #816031  by Quarth
 
Coolt! Konstigt dock att det aldrig dyker upp några kompletta set på Tradera (eller så missar jag dem alltid). Någon kan väl hojta till mig om ett dyker upp?
Last edited by Quarth on 03 Jun 2017, 20:46, edited 1 time in total.
 #816227  by Quarth
 
En ny fråga!

Jag har Castlevania: Aria of Sorrow till GBA i min samling. Egentligen är spelet inte mitt, utan min lillebrors. Det har bara hamnat hos mig eftersom han inte äger en GBA.

Hur som helst har jag alltid tyckt att det är något skumt med den här versionen, den känns nästan lite fejk. Jag vet inte var min bror köpte spelet, men gissar att det måste ha varit i någon spelbutik, typ Game, GameStop eller liknande. Det var många år sedan han införskaffade det, tror det var ett begagnat köp.

Varför är det då skumt? Jo, det ser inte ut som övriga GBA-spel i min samling. Kartongen är glansig, texten "Game Boy Advance" på kartongens framsida ser annorlunda ut. Även GBA-texten på själva kassetten ser skum ut. Manualen är extremt innehållsfattig. På flärpen, liksom på kassetten, står det AGB-ACTE-USA. På manualens framsida står ingenting. Nintendos "seal of approval" saknas.

Är det här en typisk amerikansk version av ett GBA-spel eller är det någon billig fejkgrej? Notera en del fel i baksidestexten, det står "Jaapan", "Istarted making..." och "stair way". Sista meningen är dessutom jättekonstig: "When I finally managed to get through the shrine gate, and my senses began to dim..."

Jag lutar åt att skiten är fejk. Har för mig att det inte är något större fel på själva spelet, men har inte spelat det så mycket.

Image

EDIT:
Google är min vän... tydligen fejk:
https://gbatemp.net/threads/identifying ... st-4244943" onclick="window.open(this.href);return false;
 #816234  by Quarth
 
Jag får ge tillbaka det till min bror, det får inte vanpryda min samling. ;) Tyvärr är det väl inget som går att sälja heller, eller finns det folk som seriöst samlar på piratkopior?
 #816289  by Speedmouse
 
Definitivt inte.

Edit: Sen är det naturligtvis stor skillnad på förstahandsförsäljning och tillverkning av repros mot att lägga ut en repro på Tradera, florerar ganska många såna där. Om du lägger ut ditt CAoS så ska du förstås ta med i objektbeskrivningen att det rör sig om en kopia, annars lär du få negativt betyg och de som ser att det är en repro drar öronen åt sig mot dig som säljare. :)
 #816300  by Quarth
 
Speedmouse: Jag menade givetvis på typ Tradera, om jag är öppen med att det inte är original. I butik tar jag för givet att det inte är okej. :)

Nu är det ju inte mitt spel, så får höra med min bror om han vill ha det tillbaka. Om inte, tror jag att jag hellre skänker bort det.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Instagram #sndb.se