• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #579055  by gg3gg3
 
Ja det är ett känt fenomen med ff6 tyvärr:/ att det var just grottor/world map som var "av och på" har dock inte jag lyckats lista ut:) jag upptäckte felet långt in i spelet med så undrar om det är så hela vägen eller om det kommer en bit in?
 #579149  by fredrickcarlsson
 
gg3gg3: det är hela tiden. för min del löste det sig med att man är inte befinner sig på världskartan och går in i en fight. så att åka tillbaka till nån liten futtig dungeon, fightas en gång, equippa sina gubbar rätt, och sen ge sig ut igen funkade okej. Orkade dock inte med mot slutet, när man skulle (SPOILER ALERT) använda alla sina gubbar i kefkas keffa torn. att equippa och pilla med fjorton gubbar är jättejobbigt när man inte kan göra det enkelt.
 #579190  by SuperGamer
 
Förutom svarta menyer så besväras jag av att musiken går för snabbt, vilket märks tydligt i öppningssekvenserna där musiken slutar innan sekvenserna är slut. Är USA-konsol enda lösningen på det också?
 #580133  by swedol
 
Tänkte fråga en sak. Jag håller på att buda på ett amerikanskt snes, men det ingår ingen strömomvandlare till den. Så jag undrar mest om det är säkert att använda denna: http://www.tradera.com/110-220-volt-str ... _115331502
 #580691  by ChrisX
 
Hellu!

Vet att det säkert finns någon söt liten tomte här på forumet som sitter på ett SNES av Amerikansk variant!

jag håller ju på att modda mitt europeiska, detta gick ju inte så bra som jag hade velat.
Så ligger i behov av lite nya plastdetaljer, men istället för att köpa in ett nytt SNES av PAL variant så vill jag fråga.

Hur ser plast detaljen ut på NTSC varianten? är det en lös del jag kanske skulle kunna arbeta med istället för att behöva modifiera en helt ny EU plastdel för att kunna få i Amerikanska spel?

Det är inte så att jag bara trycka dit delen, det förstår jag själv inte går, jag är bara intresserad av att om NTSC variantens plast detalj är liknande uppbyggd som PAL variant.

Tack på förhand! =)
 #580716  by Styris
 
Känns inte så då dom har helt skiljda former. US SNES är riktigt fyrkantigt och lite större än PAL SNES.
 #581644  by Vanguard
 
Har kollat igenom alla de listor på svenska releaser jag lyckats hitta då jag själv håller på att dra igång snes delen av samlingen med nu. Men en sak stod ut när jag kollade den lista som finns på supernes.se.

Kom verkligen inte Mega Man X2 ut här? För det finns inte med på någon lista men för mig låter det underligt då trean kom ut här.
 #581649  by instinqt
 
Personligen har jag aldrig sett något som pekar på att MMX2 sålts här. Stor serie, välkänt spel - hade det funnits hade det förmodligen visat sig ett par gånger redan.

Men 100% säker är svårt att vara. Rent principiellt är det väldigt svårt att bevisa att något inte sålts på en viss marknad.
 #581666  by Vanguard
 
mm, det är en bra poäng. Jag går på den listan på 240 stycken som jag har då, har ändå som mål att samla alla pal releaser för snes så det är inte så viktigt med utgåva i det långa loppet. 528 stycken eller något sådant har jag för mig det ska vara för pal. Såvida jag inte ska göra det enkelt för mig och även skita i om det är pal eller ntsc.. Har ju båda maskinerna så.
 #581675  by ChrisX
 
Megaman X2 finns med på Wikipedia lista med release för PAL variant.
men likt som ni säger så har jag inte sett någon PAL va jag kan minnas, o vid detta laget bör man ju ha gjort det igentligen..

http://en.wikipedia.org/wiki/Mega_Man_X2

SNES
JP December 16, 1994[1]
NA January 1995[2]
PAL October 1995[3]
 #581677  by Da Bear
 
ChrisX wrote:Hellu!

Vet att det säkert finns någon söt liten tomte här på forumet som sitter på ett SNES av Amerikansk variant!

jag håller ju på att modda mitt europeiska, detta gick ju inte så bra som jag hade velat.
Så ligger i behov av lite nya plastdetaljer, men istället för att köpa in ett nytt SNES av PAL variant så vill jag fråga.

Hur ser plast detaljen ut på NTSC varianten? är det en lös del jag kanske skulle kunna arbeta med istället för att behöva modifiera en helt ny EU plastdel för att kunna få i Amerikanska spel?

Det är inte så att jag bara trycka dit delen, det förstår jag själv inte går, jag är bara intresserad av att om NTSC variantens plast detalj är liknande uppbyggd som PAL variant.

Tack på förhand! =)
Plasten är inte alls likadan på PAL och US SNES.
SuperFamicom har samma plast som PAL SNES.

Du skulle låtit mig såga din SNES ;)

swedol wrote:Tänkte fråga en sak. Jag håller på att buda på ett amerikanskt snes, men det ingår ingen strömomvandlare till den. Så jag undrar mest om det är säkert att använda denna: http://www.tradera.com/110-220-volt-str ... _115331502
Det du länkar till en 220v till 110v konverterare och ingen strömadapter. Den kommer således inte att fungera alls om du inte får med 110v till 9v strömadaptern.

1. Jag hade istället använt en vanlig 220v till 9v strömadapter för svenska uttag med rätt plugg att stoppa in i SNESen.
2. Eller så byter man plugg i SNESen och använder sin svenska NES adapter.
Vilket som är lättast för en. Jag gjorde alternativ 2 på min US SNES.
 #581683  by Ufouria
 
ChrisX wrote:men likt som ni säger så har jag inte sett någon PAL va jag kan minnas
Har du aldrig sett en PAL variant av X2?
Själv har jag säkert sett ~100 exemplar under min tid som MM-samlare.
 #581699  by justschill
 
Ja.
(Kartong och manual är märkt SCN, men "kassetten" är omärkt vill jag minnas)
 #581736  by ChrisX
 
Da bear:
Inga problem med sågningen, jag blev bara inte nöjd ;D därför ville jag ta reda på lite mer modifikations möjligheter genom att blicka över på NTSC varianten samt kanske tjäna in på luckan =)
Vill ha en bra passform~

Sanna:
Ah okej, då finns det ju ialla fall =D
 #581752  by swedol
 
Såg just nu att min Super Gameboy är AUS. Jag var hemskt liten när jag köpte den, minns inte exakt när, men det bör ha varit 1997-1998 någon gång. Var det Bergsala som importerade och sålde dessa i slutet av SNES-eran (liknande som de gjorde med ESP-spel under NES) eller var det den lokala leksaksaffären som fulimporterade? Tycker i vilket fall som helst att det är lite konstigt att australiensiska versioner hamnat i Sverige.
 #581767  by Alphataurus
 
Släpptes Tetris Attack i SCN-version? Jag har spelet som UKV (kassett EUR) med Bergsalas registreringskort och blir lite fundersam på hur det egentligen ligger till.
 #581812  by instinqt
 
Finns åtminstone en [UKV/UKV/EUR + Svensk Folder]-utgåva av Tetris Attack.

AUS-utgåvan av Super Gameboy har svensk folder den med. Finns f.ö. en AUS-kartong till SMW också (första utgåvan). Den är lite spetzial egentligen men ändå AUS-märkt.

ChrisX: vi pratade om att det förmodligen inte sålts i Sverige...
 #587800  by gg3gg3
 
Tjena Danne! den där frågan har vi precis avhandlat om du kollar ett par inlägg uppåt=)


Jag undrar vilka spel som använder sig av samma chip som Star Ocean gör. DVS vilka karts kan man ha som donator vid en ev omprogramering? kan man ex köra en Star Fox kassett eller behövs det nåt annat?
 #587801  by Tronin
 
Det är bara Street Fighter Alpha 2/Street Fighter Zero 2 som använder samma chip (S-DD1).
 #587804  by gg3gg3
 
Det är bara samma om gäller också eller går det med alla chip som är "bättre", jag vet dock inte vilka som är bättre eller om SF alpha är det värsta chippet som gjordes
 #587833  by Tronin
 
Det har jag tyvärr ingen aning om.
 #589161  by Ashaman
 
Jag har på tal om det ett par snes-lir som det finns en klisterlapp på där det står "special import". Är dessa svensksålda eller helt enkelt "Special import"? Ngn som vet?
Edit: Spelen är UKV-märkta. Manual på engelska.
 #589283  by Terra
 
Någon som har koll på vilka olika snes konsol bundles som släpptes världen över?
 #589798  by gg3gg3
 
Jag har en moddad PAL snes med en spak på ovansidan för PAL/NTSC. Enheten är illa tilltyglad och det skulle inte förvåna mig om det är trasigt alls, MEN!

Enheten tar alla mina NTSC kassetter och mina palkassetter utan problem utom Metroid samt Metroid Redesign, via min Super Everdrive. Då får jag upp på tvn att det är fel version(this pak is not designed... yada yada.) Det konstiga är att alla andra spel, både NTSC och PAL fungerar oavsett vilket läge spaken står i dessutom.

så vad är problemet här ??

1. De NTSCkassetter jag testat är inte regionsskyddade i mjukvaran.

2. Super metroid har en superduper regionsskydd som inget annat spel jag testat har.

3. mitt snes är trasigt, men på vilket sätt begriper jag inte :koopa: .

4. Eget förslag


Är ruskigt tacksam om jag kan få hjälp med detta då jag fanimej köpte everdriven till 70% för att lira Metroid Redesign, nu funkar ju inte min vanliga Metroid NTSC cart heller dessutom ](*,)

PS. Regionsmodifierad PAL SNES köpes...
 #591740  by KarlChristianLund
 
Hejsan, stötte på ett gäng med dessa kassetter som tidigare varit till för uthyrning. Någon som sett något liknande sedan tidigare? Värt att ta bort tejpen eller bör man låta det vara?
Attachments:
Photo 2013-01-25 14 32 16.jpg
Photo 2013-01-25 14 32 16.jpg (2.55 MiB) Viewed 26200 times
 #592495  by gg3gg3
 
Jag skulle nog ta bort den! Aldrig sett den innan!

Vilka converters klarar super metroid ntsc? Jag har en honeybee som inte fungerar i alla fall.
 #592633  by Mikegyver
 
Jag tycker den bästa snes convertern är "Fire" (har fungerat på alla spel jag testat, även spel som mario rpg)
Men jag har inte kunnat testa super metroid då jag inte har det ntsc.
Jag vet dock att dom flesta convertorer jag testat brukar vara lite "svårstartade" och kräver att man ruckar lite i dom
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Instagram #sndb.se