• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #632915  by hazzemannen
 
Har en enkel fråga. Jag gillar att spela fighting spel på snes, är arkadstickan något bra eller är det bara skräp?
 #634705  by Hammaren
 
Då kanske inte så många läser min köpes tråd så är det nog bättre att jag fråga här. Nån som vet om Disneys classics svensksålda utgåvor till snes med ukv-kartong och scn kassett ska ha en scn manual eller ukv manual?
 #634726  by instinqt
 
Regionskoden på manualen varierar beroende på titel. Men det är aldrig SCN utan snarare nukv/neur+svensk kopierad folder.

Någon speciell titel du letar efter manual till? Har en classics-manual till Magical Quest. Den är NEUR vill jag minnas.
 #634732  by Hammaren
 
Tack för ditt svar och den manual jag letar efter är Magical Quest hehe. Skickar pm.
 #634935  by lab23
 
hazzemannen wrote:Har en enkel fråga. Jag gillar att spela fighting spel på snes, är arkadstickan något bra eller är det bara skräp?
Många talar sig varma för Capcom Fighter Power Stick, men jag tycker att den är skit. Det finns en obskyr sticka, C & L Champion som ska ha riktiga arkadkomponenter, men den är grymt ovanlig.
Det absolut bästa är att köra en modern sticka, t.ex. en Hori moddad med ett Cthulhu-pcb. Då kan du använda samma till allt utom Mega Drive.

http://www.focusattack.com/toodles-cthu ... nsole-pcb/
http://forums.shoryuken.com/discussion/ ... ast-flavor
 #635912  by Heggestad
 
Hallå alla!

När jag för en stund sedan slog på mitt SNES/Zelda - ALttP, så upptäckte jag till min fasa att mitt save var borta! Jag misstänker att det inte är något annat att göra än att börja om... ](*,) Eller finns det någon mirakelmetod för att få mitt save tillbaka?!
 #635916  by instinqt
 
Njet.

Risken är att batteriet är slut så du kommer kanske att tappa sparfilen igen även om du startar om på nytt.

Hade du ägt en super wild card hade du (innan filen försvann) kunnat göra en backup däremot. Enda skälet att jag äger en super wildcard är att den (vissa versioner) kan ladda ned/upp minnesfiler från/till kassetter.
 #636021  by Heggestad
 
Okej! :( Hur meckigt är det för en rookie att byta batteri i spelet?
 #636022  by Tronin
 
Ungefär såhär viewtopic.php?p=476723#p476723.
 #636109  by Heggestad
 
Tack så mycket, det ser inte ut att vara så svårt! :)
 #638366  by Vippe
 
en SNES-fråga men det borde kanske fungera här också. Hittade en Super Mario All-star bundle i SCN kartong idag. Köpte och öppnade upp när jag kom hem.. allt innandöme var holländskt. SNES-manualen, spel manualen osv osv.. men där låg en A4-manual på svenska till spelet och en till konsolen. Är detta ett ihop-plock eller såldes sådana här kombinationer? Tycker det var märkligt att ytterkartongen är Bergsala men allt annat antingen FAH-märkt eller HOL.
 #642422  by puban
 
Hejsan.
Hittade ett Street Fighter II Turbo (SNSP-TI-UKV) i en låda som jag tänkte lira lite, men det fryser bara vid uppstart och sedan går det inte att göra något mer.
Har skruvat upp och rengjort efter konstens alla regler med samma resultat.
Är spelet förlorat eller har nån nått tips eller trix ett bjuda på?

Image

/Tomas
 #644436  by smid
 
Någon som vet om kopiakontrollerna till SNES som finns på Ebay är bra? Ska bara ha dom i några månader och orkar inte jaga original :/
 #646275  by lab23
 
puban wrote:Hejsan.
Hittade ett Street Fighter II Turbo (SNSP-TI-UKV) i en låda som jag tänkte lira lite, men det fryser bara vid uppstart och sedan går det inte att göra något mer.
Har skruvat upp och rengjort efter konstens alla regler med samma resultat.
Är spelet förlorat eller har nån nått tips eller trix ett bjuda på?
/Tomas
Det här är ju ett lite sent svar så det kanske inte är aktuellt längre.

- Testat på annan maskin?
- Testat annat spel på samma maskin?
- Synlig skada på kortet?
- Gå igenom alla chip-ben och se om du kan se något löst.
- Posta gärna en bild i hög upplösning på bägge sidor.

Edit: Rättstavning fungerar inte efter krogrunda.
 #646504  by aerobert
 
Japp, region spelar ingen roll så länge det är PAL till en PAL-maskin.
 #647626  by DoNotWant
 
Tjena!
Har ett NTSC SNES som går igång fint, men jag får inte någon färg. Har spelat på en gammal Samsung CRT TV.
Någon annan som har haft samma problem, och lyckats lösa det?
 #647630  by aerobert
 
Din TV måste kunna hantera NTSC (och därmed 60hz) som Quvipp säger. Annars får du ingen färg.
 #647649  by Tenchio
 
Att använda RGB-kabel istället för komposit/scart löste problemet för mig.
 #647651  by aerobert
 
Jasså, använde du en Gamecube-kabel? För RGB är ju ingen USA-standard, så jag antar att den tar och överför någon annan signal som normalt sett inte hade skickat på PAL-versionen?
 #649353  by DoNotWant
 
Tack för svaren! Hade en RGB-kabel i brevlådan när jag kom hem från jobbet idag. Fint med färg. :D
 #649436  by Nightstalker
 
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag har ett amerikanskt SNES som har varit moddat (sitter en spak på baksidan).
Stendöd var den men jag bytte säkring och nu får den ström...men ingen bild och inget ljud.

Det jag ser som kan vara orsaken är pin 30 på ppu2 som är...borta?
Skulle detta göra att maskinen inte startar eller finns det kanske fler fel?
Pin 30 är palmode och den får 0v i ett amerikanskt snes så jag tänkte att det gör inget?
 #649448  by aerobert
 
pin30 på ppu2 och pin24 på ppu1 styr 50/60hz.

sätter du bägge till jord blir det 60hz, sätter du dem på 5v blir det 50hz.

Det är dessa två pinnar som sätts till pin12 på CIC för 50/60hz out.
 #649461  by Vippe
 
Hur många spel släpptes i Sverige?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 24

Instagram #sndb.se