• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #632465  by MacAttack
 
Om du mätt från adaptern och den inte ger utslag så är den ju garanterat paj, finns en multi adapter på kjell.com som jag hört många använder som är ställbar. Pal sneset går på 9v så vitt ja vet, Snes JR från japan går på 8v tror jag, men det står ju på baksidan av sneset, titta noga.
Får du ström via adaptern och den fortfarande inte startar så kan du testa mäta på moderkortet :D Happy times!
Om du bor i sthlm och inte har en aning om vad jag just sagt så kan du komma förbi så kan ja visa :)
 #632467  by slipperyone
 
Kan det vara så att transformatorn är paj också?
Jag menar det kan väll vara så att jag har ström fram till transformatorn men att den inte ger ut ström till SNES:elkablen?
 #632468  by Lindholm
 
slipperyone wrote: Jag testade med en Voltfinder för att kolla om det går ström i kablarna
Skit i voltfindern, och testa med en multimeter i stället (inställd på typ 20V mätområde, visar den noll i spänning så är traffon sönder)
 #632469  by MacAttack
 
Självklart! Du har en omvandlare för 220 till 110 antar jag, bara att mäta, men kontrollera så din mätapparat klarar 220 så de inte blir härdsmälta i den ;)
 #632471  by slipperyone
 
Ska jag mäta i slutet på SNES-kablen eller i slutet på transformatorkabeln?
 #632473  by Lindholm
 
Ställ den på 20V (dc?) och mät på slutet av snes-kabeln, ger det ingen spänning så ställ den på typ 300V (AC) och mät slutet av transormatorkabeln.

Men enklast är ju att skaffa en adater som ger rätt spänning från väggutaget direkt, så slipper man massa mellanled...
 #632475  by slipperyone
 
Vad hittar jag en adapter som ger rätt direkt utan mellan koppling och som går till NTSC SNES?

Hade så klart köpt en direkt om jag viste att de fans och var de fanns :) ;)
 #632476  by instinqt
 
Det är tyvärr inte helt lätt att hitta universaltransingar som har rätt plugg för det amerikanska SNES:et. Det finns många som ser ut ungefär som den 7/1mm-plugg som man behöver, men förvånansvärt många av dem funkar ändå inte. Synd att Kjell slutade sälja sina 7/1mm-pluggar som passade perfekt.

Men om originaltransingen är död kan man ju alltid klippa sladden och återanvända på annan transing / löda på en hona för att skapa en sladdadapter.

Annars är väl tipset att använda just stepdown+originaltransingen, alternativt att ta med enheten till Kjell/Classe och fråga om man kan testa direkt i butiken.
 #632480  by MacAttack
 
Polarn köpte precis en 220-110v omvandlare och en ställbar adapter som passade snug i Super Famicom JR från Japan. Kan inte svära på om det är samma storlek på den dock :/
 #632481  by instinqt
 
Den passar dock inte amerikanska enheter iom att själva anslutningen är en annan ganska ovanlig (för vanliga hemelektronik, vanligare på laptops osv):
Image

Image
Kan nämna att vi försökte fixa en universaladapter till Goombas SNES för något år sen. Det var ett helvete, vilket i slutändan resulterade i en väldigt ful men effektiv lösning :lol:
Image
 #632491  by slipperyone
 
Får nog gå till Kjell ser det ut som ;)
 #632506  by slipperyone
 
Jag provade med att mäta på 20 DC och med 250 AC (var det som var högst på min multimeter) men jag fick inget utslag alls vid något av dem. Kan det vara så att transformatorn jag köpte på Claes ohlsson var defekt från början?
 #632509  by Lindholm
 
låter som traffon från classe är sönder ja, gå dit och få en ny :yes:
 #632523  by slipperyone
 
Ok, då vet jag det. Men jag hittade denna också. Tror ni att den fungerar.

http://viewitem.eim.ebay.se/European-EU ... 33077/item
 #632529  by slipperyone
 
Jag satte multimetern på 250V AC och stoppade ner en pinne/tråd i varje hål på transformatorn från claes Ohlsson, var det rätt gjort/rätt inställt?
 #632530  by slipperyone
 
Nej tyvärr bor jag inte i Stockholm, har 35 mil dit så det är lite långt för bara ett litet ärende. Vore dock trevligt och komma och prata spel men det får bli en annan gång :).
 #632531  by Televinken
 
Kamrater,
Förberedd er på blåbärsfrågor utan dess like. Först, jag vet jota om SNES, när det kom var det redan annat som gällde. Har aldrig ens tittat åt det hållet och kontroller med fler än två knappar är sjukt. Men… Tack vare alla bloggar samt mitt nygamla NES intresse har jag börjat snegla åt denna konsol. Den verkar rätt fet faktiskt, just alla de spel som är NES för mig även om man minns grafiken som bättre skall erkännas verkar finnas i bättre versioner till SNES. 16bit verkar va da shit och känns som en naturlig fortsättning.

Man får ju stånd bara på tanken att det finns andra Metroids, Zeldas och Castlevanias samt Turricans därute. Lite ”Lost World” för mig, och nu vill jag pröva lyckan. Men jag trodde det skulle va lättare med SNES och inte lika svår jagat. Har inget som helst uppfattning vad det skall kosta och enligt mina vanliga kanaler lättare sagt än gjort. Verkar som ”mina” spel kostar skjortan, Nu fattar jag varför snubben på Gaminggrannar jagar Metroid saker världen över.

Mina frågor:
Vad är ett okej pris för en SNES konsol med alla tillbehör? Jag kollar Blocket, Tradera etc. Men vill undvika en tyskGW konsol. Verkar få hosta upp minst 1,2k om man vill ha ett med ett par spel.
Kassetter som S.Metroid, Zelda, SCastlevania, Street Fighter Turbo, vad lär de kosta? O jag skiter i boxar o manualer.
Regioner, är det samma soppa som med NES här?
Är det nåt annat jag bör tänka på? Eller finns det nån som har en konsol till mig? :good:

El skall jag bara hålla mig till mitt NES??? :roll:
 #632535  by Lindholm
 
slipperyone wrote:Jag satte multimetern på 250V AC och stoppade ner en pinne/tråd i varje hål på transformatorn från claes Ohlsson, var det rätt gjort/rätt inställt?
Yes, så länge proberna fick kontakt med traffon, så var det helt rätt utfört :good:
 #632537  by slipperyone
 
Tycker ni att jag ska ta med mig grejerna (allt) till Claes Ohlsson och byta transformatorn (den var ju helt ny) och testa grejerna med en annan ny lika dan?

Eller ska jag skita i det och köpa den jag visade på ebay?
 #632540  by Lindholm
 
Gå till classe med traffon och säg att den inte funkade, tror de dig inte är det upp till dem att visa att den funkar, och då får du svaret på om den e sönder eller ej ;) Och du kan ju även be dem säkerställa att den nya funkar innan du tar hem den.
 #632541  by slipperyone
 
Tack :). Då får det nog bli en tripp till Jönköping snart :). Bor i lilla Sävsjö i Småland så det finns inga "roliga" affärer i närheten tyvärr ;).
 #632701  by slipperyone
 
Hej igen!

Jag var hos Clas Ohlsson idag och vi tittade på transformatron och testade med en lika dan och då fungerade det direkt.
Jag kom hem och testspelade direkt, det är så oerhört kul att spela dessa gamla godingar :).

Tack för all er hjälp igår (
instinqt, MacAttack och
Lindholm)
 #632712  by slipperyone
 
Lita på det ;)
 #632772  by Sonefors
 
Televinken: Vi har en värderingstråd för värderingsfrågor för spel som inte är NES (viewtopic.php?f=21&t=2146).

Angående regionerna så är det värre än NES. Låter någon som är mer insatt svara på fakta om det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 24

Instagram #sndb.se