• Zelda Gold pack a.k.a The Holy Grail

• Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

#886130  by Lirod

Kul inlägg! :good:

Jag tänker dock att man behöver vara skeptisk kring huruvida Bergsala verkligen satt ihop det paketet, speciellt när ingen svensk A4-manual följer med UKV-utgåvan. De har ju alltid varit petiga med den nordiska manualen, speciellt när stora kartongen (på baksidan) nämner att nordiska instruktioner ska ingå.

Men vem vet, det kanske dyker upp fler framöver så vi kan bekräfta versionen.
 #886132  by Ogredani

Lirod wrote:Kul inlägg! :good:

Jag tänker dock att man behöver vara skeptisk kring huruvida Bergsala verkligen satt ihop det paketet, speciellt när ingen svensk A4-manual följer med UKV-utgåvan. De har ju alltid varit petiga med den nordiska manualen, speciellt när stora kartongen (på baksidan) nämner att nordiska instruktioner ska ingå.

Men vem vet, det kanske dyker upp fler framöver så vi kan bekräfta versionen.
Jag sitter ju på facit eftersom jag fick det nytt iofs. ;) Bergsala har bekräftat (till mig via mail) att Gold Pack packades hos dem i Sverige, men mer visste de inte om Gold Pack. Åtminstone inte han som svarade mig. Och de "nordiska instruktionerna" kan ju innebära spelguiden i det här fallet.

Hursomhelst, de verkar ha packat lite blandat rent generellt. Jag har även en SNES Super Tennis där kartongen är UKV, kassett EUR, innehåller manual för UK/Eire men har en liten extra vikt lapp tryckt med väldigt enkla svenska instruktioner. Bergsala verkar inte ha varit så noga överlag.
 #886133  by Ogredani

Omega Supreme wrote: 17 Dec 2025, 23:15 Intressant med en Gold Pak med en UKV utgåva inuti. Det tror jag inte vi har sett tidigare. Kul!
Från 1997 och framåt såldes 4500 exemplar av Zelda men efter som alla utgåvor har samma artikelnummer går det inte att veta hur många Gold Pak som såldes.
Så rykten om 300 är bara påhittat. Spontant så är det nog betydligt fler om man bemödar sig med att trycka en sådan box.
Ja frågan är vad man vet egentligen. Jag mailade Bergsala och de (åtminstone han som jag pratade med) hävdar nu att det enda de vet är att de packades här hos dem, men inget mer. Är man säker på att det var 4500 då ens? Har också läst att det såldes under samma artikelnummer. Också läst att de hade överskott på Z3-kassetter som de ville bli av med eftersom N64 började ta fart och kannibalisera på försäljningen. Jättesvårt att veta vad som är rykten och inte.
Last edited by Ogredani on 18 Dec 2025, 10:42, edited 1 time in total.
 #886134  by Omega Supreme

Att bara maila Bergsala idag ses inte direkt som någon säker källa. Man kan prata med någon som var med på den tiden men även den infon får man ta med en nypa salt ibland efter som det är länge sedan nu och minnet sviker även de som är helt "säkra på sin sak".
Dokumentation från den tiden är ett säkrare spår att gå på i så fall och försäljningsstatistiken säger att 4500 av det artikelnumret såldes.
 #886135  by Ogredani

Nä precis. De verkade inte så intresserade av att på eget initiativ gräva i arkivet heller (om det ens finns nåt) utan svarade bara väldigt kort. Personalen idag är säkert inte samma nu som 1997 liksom. Man tycker ju att åtminstone 1000 gold packs borde ha levererats för att det skulle vara värt mödan.
 #886137  by Ogredani

Om den lilla kartongen var inplastad menar du? Nä, det minns jag inte så det vågar jag inte svara på. 😅 Däremot låg kassetten i en egen liten plastpåse (med på mitt foto).

Instagram #sndb.se