• Försäljningsstatistik - Ett litet projekt

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #875473  by gein
 
Jag har kodat en liten tjänst under några timmar som går igenom och sammanställer avslutade auktioner hos Tradera under SNES-kategorin. Egentligen tänkte jag detta mest för eget bruk men idéerna växte så pass att jag tyckte det kunde vara kul att kolla vad ni andra tycker.

Det började egentligen med ett (vad jag tror är) felaktigt antagande att avslutade auktioner hos Tradera till slut plockas bort. Därför började jag skriva på ett program som drar hem avslutade auktioner och sammanställer dessa.
Vad tjänsten gör är att den kollar på osedda, avslutade auktioner under SNES-kategorin och tar hem information såsom titel, beskrivning, antal bud, slutpris, tidstämplar. Sen laddar jag även hem bilderna och kör de igenom en maskininlärningsalgoritm för bild-till-text för att på så viss plocka fram eventuell text på kassetter och kartonger.

Tanken är sen att försöka automatiskt identifiera vilket spel som säljs (genom att leta efter modellbeteckning). Har även lite tankar på att senare skriva en maskininlärningsmodell för att kunna avgöra om kassett, kartong och manual ingår genom att titta på bilderna och/eller textbeskrivningen. Kanske kan man t.o.m. göra en grov uppskattning av skicket, vad vet jag.

Kvar blir en databas över spel och tillbehör som sålts (om än just nu bara på Tradera) som man kan plocka fram diverse statistik ifrån.

Det som håller mig tillbaka lite just nu är två saker egentligen. 1) Traderas API begränsar mig till 100 förfrågningar / 24h vilket gör att backfill av gamla auktioner tar ganska lång tid. Har hittat lite vägar runt detta och också frågat Tradera om de kan utöka mina möjligheter. 2) Jag har förbrukat antalet gratiskörningar per månad mot Googles bild-till-text AI. Fortsätter jag kommer det börja kosta mig en slant.

Vad tror ni, finns det något intresse att få fram detta eller räcker det gott med en slagning mot avslutade auktioner hos Tradera? Jag har förstås inga som helst avsikter att kapitalisera på tjänsten. Tvärtom tänkte jag det som en öppen databas på något sätt. Men om det är så att det finns bättre vägar framåt vad gäller prishistorik och statistik så är det möjligt att jag helt enkelt lägger detta på is.

Instagram #sndb.se