• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #291485  by Smart Cat
 
Är Swords & Serpents roligt att spela själv?
Eller blir det roligast om man är 3-4 stycken.
 #291669  by GNo1
 
Jag har kört med 2 men man ska nog vara minst en till! Rättså skoj faktiskt :P
 #292072  by dafr
 
Har snubblat över ett komplett(?) Four Player Tennis, box och cart har märkning ESP, dock så har manualen som ligger i DAS och är bara på tyska. Kanske skall vara så?
Dock så finns A4 med instruktion på svenska med. :good:

Kan det vara så att jag hittat en Bergsala ESP-import?

Kartongen är riktigt fin oxå. :D
 #292075  by Ufouria
 
Flyttade inlägget till denna tråd..

Att det är tysk text i en ESP manual är ju märkligt. Om det är spansk text i manualen så är det en annan femma. ;)
 #292079  by Pinge
 
dafr wrote: ligger i DAS och är bara på tyska.
Känns inte som den manualen hör hemma i det exemplaret!
 #292087  by Ufouria
 
Ah! Så manualen är märkt DAS (läste det som baksidan på kassetten). Näe då har den hamnat fel.
Men huvudsaken är att A4 bladet är med.

Är det Bergsala- eller Yapon-import?
 #292256  by dafr
 
pinge80 wrote:
dafr wrote: ligger i DAS och är bara på tyska.
Känns inte som den manualen hör hemma i det exemplaret!
Neä, började oxå undra över den. Kan vara ilagd efteråt.
Sanna wrote: Är det Bergsala- eller Yapon-import?
Kommer inte ihåg vad det stod på A4-manualen. Tror Bergsala men ska kolla när jag kommer hem från jobbet.
 #292264  by Pinge
 
Jag tror inte det står varken eller på manualen!

Men det är ju ett av dom "10" Esp spelen som man tror Bergsala tog in, fast Owe tror att det var yapon! :)
 #292276  by 3gengamern
 
Går och funderar på några detaljer om spelet "Shadowgate".

Har noterat att det verkar finnas två svenska versioner av detta spel ute på marknaden. Många har ett märke på framsidan med texten "Swedish Version", medan andra inte har det.

Rör det sig om olika utgåvor?

Skickades den där lilla lappen från Bergsala om "gä" och "slä" med i båda versionerna?
Last edited by 3gengamern on 08 Feb 2015, 12:03, edited 1 time in total.
 #292277  by Pinge
 
skumt, har alltid trott att det bara kommit en version av Shadowgate här
 #292283  by Pinge
 
säkert ngn som pillat bort det :)
 #292288  by Omega Supreme
 
Det tror jag med!

Jag köpte mitt Shadowgate oöppnat från "Antikhandlare" på tradera.

Vad jag minns sålde han flera oöppnade ex som kom från samma gamla leksakslager. Dom två sista exen han sålde saknade klistermärke. Kanske var det så att klistermärket kom separat och sattes på av leksakshandlaren innan varan kom ut i butik?

Vad jag vet fanns gä/slä-lappen med i alla versioner i alla fall.
 #292455  by 3gengamern
 
pinge80 wrote:säkert ngn som pillat bort det :)
Kan mycket väl vara så, det skulle ju vara det enklaste förklaringen.
Omega Supreme wrote:Vad jag minns sålde han flera oöppnade ex som kom från samma gamla leksakslager. Dom två sista exen han sålde saknade klistermärke. Kanske var det så att klistermärket kom separat och sattes på av leksakshandlaren innan varan kom ut i butik?
Min teorin är att spelet skeppades till Sverige i två olika omgångar. Vid den första sändningen ville Bergsala markera att detta var det första spelet på svenska. Så man lät enkom trycka upp och sätta dit klistermärket. När senare sändningar nådde landet hade spelet funnits ute ett tag och man ansåg att det inte längre fanns något behov av att fortsätta märka på detta sätt.
Last edited by 3gengamern on 08 Feb 2015, 12:09, edited 1 time in total.
 #292537  by Ufouria
 
"Antikhandlare" sålde även ett par Shadowgate där klisterlappen satt upp och ner. :DOG

Har inte öppnat locket på mitt ex men är nyfiken på om gå lappen följer med.

Läste i NM (sista numret) igår om Robocop 3 och där skriver Patrick " Ännu ett rea-spel (de andra två han merna är Panic Rest och Hammeinr) från Bergsala,.
 #292815  by Shigeru
 
Har han några spel kvar? Någon som skulle kunna PMa hans mail så man kan fråga?
 #293034  by Cpt Tuttle
 
Fanns Ice Climber någonsin att köpa som lös kassett eller fanns det bara packat med vissa enheter?
 #293046  by Omega Supreme
 
Sanna wrote:"Antikhandlare" sålde även ett par Shadowgate där klisterlappen satt upp och ner. :DOG

Ja just det! Det stämmer! Då lär det inte vara nintendo själva som satte på klistermärkena.

Back in the day köpte jag mitt Shadowgate i leksaksaffär 1995 för 119:-. Då fanns det ett klistermärke på kartongen. Jag har svårt att tro att man slutade med klistermärket bara för att spelet hade funnits ute på marknaden ett tag.
 #293065  by Ufouria
 
Precis, klistermärket fanns nog där under hela försäljningsperioden. Kanske fick de slut på märkena och därför blev en del kartonger utan.
 #293079  by Pinge
 
eller så var han som jobbade på akord bara snabb med att smussla ner några utan märken i kartongen
 #293141  by 3gengamern
 
Sanna wrote:"Antikhandlare" sålde även ett par Shadowgate där klisterlappen satt upp och ner. :DOG

Nä, så uppenbara missar är det väl inte troligt att Bergsala skulle göra, än mindre själva Nintendo.

Men i så fall har de ju krånglat till saken helt i onödan. Varför förlita sig på att återförsäljarna ska sätta dit märkena, när de för bästa resultat kunde ha gjort det själva?
 #293175  by Haffi
 
hittade ingen Mr.mario tråd under övrigt så jag passar på att smyga in min fråga här även om det inte berör NES.

varför floppade dreamcast så hårt? har för mig att det bara var 32.bitar och att de släppte konsollen precis innan N64 och PS1 men det verkar ju inte stämma..
 #293245  by mikoto
 
Haffi wrote:varför floppade dreamcast så hårt? har för mig att det bara var 32.bitar och att de släppte konsollen precis innan N64 och PS1 men det verkar ju inte stämma..
Konsolen var "128 bitars"(att bedömma konsoler med bitar är inte min grej egentligen...) och släpptes 1999, så den släpptes inte innan N64 och PS1 :-)

Floppade hårt, tja. Det håller jag inte med om riktigt, även om den inte kom i närheten av PS2ans framgångar iaf.

Men problematik för konsolen låg ju i att dels hade Sega ett ganska skadat varumärke, inte så mycket av Saturnen utan mest deras ifrågasättbara lanseringar under mitten av 90-talet med Mega CD och 32X. De gjorde ganska otäcka skador mot företaget från konsumentsynpunkt, framtför allt 32X. Sega CD hade nog gått se förbi annars. Saturnen gjorde ingen större succé utanför Japan(I japan är en helt annan sak) vilket gjorde att Segas varumärke inte stärkes i de viktigaste spelområdena under dens tid. Dreamcasten kom, något tidigt kanske och hade ett företag bakom sig med lite småtaskigt rykte och dessutom hade Sega ganska klen budget för att marknadsföra maskinen. Dessutom gjordes många markandsförings satsningar på ett taskigt sätt.

Många utvecklare slopade ju maskinen med, EA tex gav inga spel alls till den. Nog för att jag tycker det är skönt iofs men det hade nog gått bättre för maskinen i framför allt USA om EA hade givit ut spel till den.

Direkt länkad till Dreamcast är ju dock Segas Naomi, Naomi 2 och Atomiswave som alla är helt baserade på DCn men till för arkadmarknanden. Naomi 1 är ju ett av de mest lyckade arkadsystemen som gjordes tillsammans med Neo Geo, där drog Sega in många pengar. För Sega sett var inte DCn någon större flopp egentligen om man ser på helheten, för Segas styrka har alltid legat i arkadbranschen och där gick de plus. DCn sålde ju även ungf 10 miljoner iaf under inte allt för många år vilket är relativt godkänt även om det bara är 10% av PS2ans försäljning.

I slutändan var väl dock DCn en relativt smal maskin och hade därmed en ganska smal försäljning. Den lades ned tidigt för att Sega inte klara att stödja den på lång sikt.
 #293283  by Smart Cat
 
OT-raderat, Instinqt och Snickerboa.
Skärpning!

och den här gången, Instinqt, menar jag allvar.
 #293289  by snickerboa
 
Sorry för OT:n men åter till topic


Hur många nes spel finns det som bara släpptes i Usa och Japan? :)
 #293303  by Rickard Ingvarsson
 
Ni som kan film/DVD och bröte.
Tror/vet ni om det finns svensk text på dessa skivor?
Samt om det blir några problem med o lira dom i en svensk DVD spelare?
http://www.tradera.com/Ny-Hela-serien-S ... _113768993

Ursäkta om det kanske är en dum fråga, säkert helt självklart för en del här inne. :$
 #293306  by genne
 
svensk text lär den nog inte ha men det står ju att det är regionfria skivor i auktions texten om den nu stämmer
 #293318  by instinqt
 
Någon som sett A4-manual till Terminator till NES? Hittade en i ett SNES-spel nyligen. Det är visserligen en Yapon-manual i basen men med en viktig skillnad :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 111

Instagram #sndb.se