• Vad har ni för uttal på nesrelaterade namn...

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #621544  by AndiOne
 
Klart de heter rättro !
Reetro låter ju såå bonnigt!
Samma som nEEs när de heter Ness.

Klart man säger Erriicc Lindroos när han heter så, skulle han vara Svensk skulle ja däremot kalla honom Eric Liindros

:)
 #621550  by Andreas No 1
 
Snarare rättro som låter bonnigt (sägs mest i Östergötland, som sagt). ;) Om rikssvenskan säger reeetro, så är så ordet skall uttalas i Sverige, men som sagt, det finns ju variationer. :DOG

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=5ayRMmhug7Y
 #621561  by Vippe
 
Andreas No 1:

Lite OT men du verkar ju tycka det är viktigt med uttal ;)
Lakrits
Kex

Vad säger herrn? :DOG
 #621567  by Andreas No 1
 
Nej, det stämmer. Det ligger ju i Närke.

I Väst säger man tjecks och lakriiis och i Öst säger man keeex och laaaakris. Jag bor i väst, så vad tror du/ni? ;)

Som jag skrev i mitt förr-förra inlägg så spelar det inte så stor roll, men att säga reeetro är knappast bonnigt. :lol:
 #621573  by Vippe
 
hehe =)

För en 7-8 år sen så hade vi en föreläsning inför en uppsats vi skulle skriva på högskolan och då kom det på tal med en hel del av dessa ord som det bråkas om i Sverige som t.ex Kex, Lakrits, Ramlösa, Kosta Boda, paprika osv osv..

Enligt professorn så var det korrekt enligt svenska språkets regler med tjecks, lackris, rammlösa, koooosta boda, papprika (någon som känner någon som säger så?) enligt regler jag sedan länge glömt bort men att det i talspråk inte spelade någon roll vad gäller kex, lakrits samt paprika fast man bör respektera respektive orts namn ;)
 #621582  by Tronin
 
Ja, inte fan uttalas det rääääättroaktiv.

Vippe: Trevligt att du fått ta del av en vettig föreläsning. Sånt borde läras ut i skolan, tillsammans med hur man använder de och dem.
 #621596  by Ufouria
 
Har iaf aldrig hört någon stockholmare säga tjecks, lackris, rammlösa eller papprika.

Däremot har jag hört två äldre Stockholmare som säger poootatis (svårt att skriva hur något uttalas). Ungefär som engelskans poo :DOG
 #621603  by smid
 
Reeeeetro och reeeetroaktiv, det uttalas ju så. Helt rätt dvs, precis som stockholmare i princip alltid har ;)

Alla titlar uttalar jag som dom ska låta på engelska, antagligen för att jag pratar 90% engelska.
 #621605  by Nils
 
Retro uttalas ju reeetro på samma sätt som retas, rev, regel, rep osv.
 #621616  by Tronin
 
Jag var tvungen att kolla SAOL nu när jag kom hem.

Retro uttalas 'reeeetro' OCH 'rätttro'.

OffT: Retroaktiv uttalas 'reeetroaktiv' OCH 'retttroaktiv'.
 #688401  by Oregondanne
 
Kul tråd! Framför allt eftersom dagens kids är mycket bättre på engelska än vi som växte upp med NES var (vi hade ju inte ens kabel-TV och Internet var ett helt decennium bort), så det var nog mer regel än undantag det där med att uttala fel.

"Bubbel Bobbel", "Dabbel dribbel", "Kiddikarius" (sa jag i alla fall), "Kastelvaania", "Graadius" (inte "Grejdius"), "Metroiid". Blir nyfiken på det sistnämnda då så många av er verkar ha sagt "Metrojd" (mer som det ska låta alltså) men det kan jag nästan svära på att ingen av mina kompisar gjorde. För det var nog inte ens ett ord man förknippade med engelska på samma sätt som till exempel Gun Smoke, som nog ingen uttalade fel. "Kåbra triangel" sa nog även de flesta. :) Och såklart "The Legennd (som det låter på svenska) of Sellda."

Super Mario Bros måste nog vara spelet med flest variationer. Många sa "Bruce", andra "Brus" och vissa "Broos". "Bråss" var inte så vanligt där jag växte upp (söderförort till Stockholm) men säkert mer så längre söderut i landet.
Cleareyes wrote:eftersom jag är stockholmare blir det inga ä när jag uttalar nes utan NESS !
Haha, fast snarare "NEES" ("Ska vi eta?"). Skämt åsido sade nog alla i min omgivning "NEES". Vilket Sega-killarna tog vara på för då SNES kom sa de alltid "Ska du hem och spela Super Mes nu?"

Slutligen den här anekdoten som jag postade i Vi spelar NES tillsammans - Castlevania-tråden, om hur spelet måste uttalas:

---

Alla kvarter har sitt mikrokosmos av karaktärer. Här finns bråkstaken, sportfånen, busungen, nörden, besserwissern, etc. Då man är 8 år gammal känner man definitivt till alla i eller runt sin egen ålder som bor i närheten. Kanske var jag nörden (eller den blyge ensamvargäventyraren) i mitt kvarter. Pelle var besserwissern.

Två år är en ganska stor åldersskillnad då man är 8 och 10. Och det märktes. Pelle och jag var knappast polare och vi umgicks väldigt sällan. Men vi bodde i samma länga och stötte ofta på varandra, ibland i parken där vi byggde stora spelkulebanor dit folk kom för att sätta sina järndankar på spel. Pelle hade en riktig bjässe som han fått av sin mamma som jobbade på kullager (jag insåg först flera år senare att ett kullager inte nödvändigtvis innebar en fabrik som tillverkade spelkulor!). Den hade ett stort sönderslaget hål på ena sidan. Men det fick jag aldrig se. I alla fall inte innan jag gett honom min 300 kulor stora stenkulesamling. "Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaka!"

Kanske kände han någon sorts skuldkänslor att han lurat av mig min hårt ihopjobbade samling, för ett par veckor senare erbjöd han sig att låna ut Castlevania. Men bara om jag kunde uttala det rätt.

"Kastelvaania", fick jag nervöst ur mig.

Pelle skrattade hånfullt.

"Nej, så heter det inte. Kästelvejjjnia heter det."

Detta sade han på mycket stark smålandsdialekt. Hans mamma kom därifrån men han hade precis som jag växt upp i Huddinge söder om Stockholm.

"Kästel..vejnia?" Jag gjorde så gott jag kunde för att härma Pelles röst.

"Nej, Kästelvejjjnia!"

"Kästell..."

Så där fortsatte det i säkert en kvart. Till slut tröttnade Pelle och gav mig spelet i handen. Samt traumat att varje gång jag ser Castlevania hör jag det uttalas om och om igen på kraftig småländska av kvarterets besserwisser och skitstövel nummer ett.

---
 #688411  by Ufouria
 
Underbart! :D Har läst det tidigare men det var lika spännande denna gång.

Barn spelar inte kula längre? Det var bland det roligaste jag visste som barn. Sitter djupt hos mig för varje gång det börjar bli vår så är det första jag tänker på är att gå ut till sandlådan, ploga upp kulbanan och spela kula.

Hur man uttalar spelnamnen är ganska djupt rotade så jag tänker och säger ofta det man sa som barn :DOG Möjligt att vi oxå sa Metroiid och inte Metrojd.
 #688424  by Oregondanne
 
Haha, tack! Och ja, jag känner precis som du angående kulspelande. Att andas in den första vårluften hör liksom ihop med att springa till närmaste park och bygga banor. Dagens barn vet inte vad de går miste om...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Instagram #sndb.se