• Smurfarna och Asterix - Bergsala?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #159191  by Pinge
 
spelar ingen roll vad cib betyder, komplett betyder ju inte ens komplett längre.... :roll:
 #159253  by Hundägaren
 
Under alla år jag samlat har summan av de officiellt släppta spelen varit 210 och jag har hittills i denna tråd inte läst nåt om Smurfarna som får mig att ändra uppfattning.

De 10 ESPexklusiva fulimporterades inte av Bergsala utan det köptes in partier från Spanien då de hade enormt lager av NESspel och minns jag rätt var det Nintendo som styrde upp dessa affärer.
De 10 släpptes bara som ESP i norden men det kom även in flera andra titlar som även finns som SCN och därför hittar man ibland svenska A4 till andra spel utöver de 10.

Smurfarna importerades av någon i ytterst liten omfattning men det var inget Bergsala eller nån annan firma tog på sig. Alltså en ren fulimport jämfört med de 10 och Wendros "Joe&Mac".

Att sen Nintendoklubben svarat på en ställd fråga om Smurfarna bevisar ingenting och är inte konstigare än att de svarade på frågor om t ex amerikanska spel. De svarade ju på ALLA tänkbara frågor om NES.

Det är ju bara ett fax från Nintendoklubben trådskaparen har i sin ägo och inte en vanlig A4 manual men det verkar visst alla ha missat.

Sen struntar iofs jag i om det var 210 eller 310 officiella för jag är iaf inte ute efter en komplett samling :)
 #159649  by nes_nerd_no_1
 
Hundägaren wrote: Sen struntar iofs jag i om det var 210 eller 310 officiella för jag är iaf inte ute efter en komplett samling :)
Hehe, word på den! Vi slipper få magsår av sådana här frågor helt enkelt! ;)
 #159705  by instinqt
 
Ponera att någon sumpat sin A4-manual, ringt till Bergsala/Nintendoklubben och helt enkelt frågat om en ny...och sedan fått den i fax-format. Jag har svårt att tänka mig att de skulle säga "nej, har du väl sumpat den får du leva med det...idiot" till folk om de hade möjligheten att skicka manualen till ett spel de själva importerat (Nintendoklubben var väl ändå något som var tätt i anslutning till Bergsala, eller?).

Men...om så inte var fallet skulle någon alltså köpa spelet för att sedan ringa till just Nintendoklubben (antar att detta var common knowledge på den tiden så det kanske inte är konstigt trots att personen inte fått denna information i anslutning till spelet) och sedan fått en kopia av en A4-manual som Nintendoklubben bara råkat haft på lager till ett spel som Bergsala öht inte rört...? Har de haft ett lager av A4-manualer liggandes till precis alla spel som någonsin släppts till NES (för om man stryker allt fax-relaterat är det ju som vilken Bergsala-manual som helst...)?
 #173351  by Sol
 
Vem är det som hade den där svenska "Smurfarna"-kartongen med svenskt klistermärke? Skulle vilja ha en stor fin inscanning av den. :D
 #173369  by Pinge
 
Tror kralleman har en och Nesnerds polare Lucky har en
 #173707  by instinqt
 
Varför har Smurfarna aldrig räknats som ett Bergsala-släpp egentligen (för det har det väl inte)?
 #173709  by instinqt
 
Så det står på alla andra släpp med A4-manualerna att det är Bergsala som importerat dem?

Och vem har importerat spelet i sådant fall, om det nu är 100% säkert (hur kan det vara 100% säkert f.ö., gief me fakta plz) att Bergsala inte importerat spelet?
 #173718  by instinqt
 
Det är väl klistermärken som gör dem svenska, ungefär på samma sätt som Bergsala gjorde på ett par ESP-släpp. Och...Bergsala har haft en A4-manual att faxa runt osv. Men det är klart, Bergsala har inte importerat spelet...för att? Anyone? Fill in the blanks här nu så att jag förstår varför detta inte är en Bergsala-import. Fort ska det gå!

NNN1? Fakta tack!
Last edited by instinqt on 15 Jul 2009, 16:49, edited 1 time in total.
 #173724  by sundrik
 
Säkert. Men jag håller med instinqt. Var är faktan att det inte är Bergsala som även gjort denna fulimport?
Tycker ju själv att det är "ganska" seriöst att tillverka en svensk klisterlapp och sätta på.
Det måste ju varit sämsta projektet något förtag någonsin gjort. Köpt in smurfarna och gjort klisterlappar, sen sålt. Borde man inte sett andra spel då med. Knappast privatperson som gjort det.
Måste ju vart Bergsala som skickat ut denna på svenska marknaden?

Annars vill jag höra en riktigt bra historia om detta spel.
 #173730  by Pinge
 
Anledningen till att det inte räknas med är väl för att det aldrig bekräftats av bergsala att dom tagit in det, har inte stått ett ord om det i ngt klubblad, nintendomagasin eller dylikt, den listan över alla scn spel som även innehåller 10esp är ju dom spel som bekräftats av Bergsala.. eller om det rent av är en lista som kommit från bergsala från början! Står mer om detta i ngn annan tråd!

Sannolikheten att bergsala tagit in Asterix (som inte heller e med på listan) är ju betydligt större då det presenterades i ett clubnintendo magasin med rescensition, releasedatum och pris!

Och det är väl inte otänkbart att ngt annat företag skulle ta in bara ett nesspel... t.ex wendros som släppte Joe & Mac
 #173737  by instinqt
 
Så Bergsala råkar bara sitta på en A4-manual till ett spel de aldrig importerat? Kartongen råkar bara ha en svensk klisterlapp, lite i stil med vad Bergsala visat upp på andra spel?

Så allt är ett gigantiskt sammanträffande bara? Och det finns inga som helst fakta som pekar på ett Bergsala INTE importerat spelet. Kanske på sin höjd några väldigt svaga indicier (iom att det inte finns med i Nintendobladen), emedan de indicier som finns på andra sidan av vågen måste ses som lite mer konkreta. En A4-manual är trots allt en A4-manual och det är det enda i faktaväg som finns i detta fall. Att säga att de suttit och framställt sådana till spel som de inte importerat är extremt långsökt. Och har någon "fulimport" någonsin synts med klisterlappar? Det är trots allt ett ganska "seriöst" tilltag. Att bara trycka upp en A4-lapp är inte så svårt men att börja trycka färgtryck på klistermärken, där har vi något som inte Toys R Us skulle få för sig att göra.
 #173743  by Pinge
 
Är det klisterlapp även på baksidan? för det var ju mer bergsalas stil :yes: (förutom en liten lapp som det står "svensk version" på cpt. skyhawks framsida!)

Och ngt annt i färgtryck har dom inte på ngn annan box... vilket skulle kunna tyda på att det inte är dom iaf!

Är alla Snes-spel med a-4manualer intagna av bergsala?!? trodde en del av dom var typ leksaksmagasinet och liknande
 #173744  by nes_nerd_no_1
 
instinqt wrote: NNN1? Fakta tack!
På de spel som Bergsala har importerat så står det väl ändå Bergsala någonstans på manaulen (har för mig att det gjorde det på mitt Hammerin Harry, eller är jag helt ute & cyklar nu? :$ ), vilket det inte gör på Smurfarna.
Torde väl räcka som "bevis"?

Dessutom så om du läser mitt inlägg en gång till, så kommer du att se att jag avslutar det hela med ett frågetecken, vilket antyder på att det endast är ett antagande jag kommer med. Kanske skulle ha skrivit "För att det förmodligen inte var Bergsala som importerade det?, för att göra saker & ting lite tydligare...
 #173753  by instinqt
 
Så någon har tryckt upp en svensk baksida på en klisterlapp...det låter bekant tycker jag. Undrar vad den importören hette nu igen... :-k

NNN1, det första som visas i denna tråd är en A4-manual som gått igenom en faxning. Den har Smurfarna-titeln på sig och har dessutom alla Bergsalas kontaktuppgifter samt är skickad från Bergsalas fax-nummer. Är inte detta mer "bevis" än ett rent spekulativt härledande av att det inte är en Bergsala-import utifrån "det är inte uppmärkt" (ett antagande som förutsätter att Bergsala ALLTID märker sina importer, vilket de verkligen inte gjort i SNES-träsket)?
 #173764  by Gooden
 
På mitt ex är det ingen lapp påklistrad på baksidan.

I den svenska manualen som jag har (inte ett a4 papper, utan en "manual") så står det inte nånting om vem som kan ha importerat den, konstigt kan man tycka, borde ju finnas nån uppgift nånstans.
 #173768  by Gooden
 
jag har ett likadant fax som trådskaparen, till ett tetris i NOE version.

med mail o fax nummer o det där.
 #173771  by nes_nerd_no_1
 
instinqt wrote: NNN1, det första som visas i denna tråd är en A4-manual som gått igenom en faxning. Den har Smurfarna-titeln på sig och har dessutom alla Bergsalas kontaktuppgifter samt är skickad från Bergsalas fax-nummer.
Sorry, jag måste ha ett synfel eller något.
Ja du, det här gjorde ju hela historien bra skum...
 #173793  by instinqt
 
Jag tror ivf det är dags att börja demontera 210 som den magiska gränsen. Mer talar för det än något annat :badgrin:

Fast anyways...spelar i min bok ingen roll om Bergsala släppt detta eller ej. Det är så svenskt det kan bli och det är verkligen "svenskare" än några av ESP-släppen. Att det inte får samma "status" som övriga släpp är i grund och botten konstigt...varför har det aldrig fått det? Svensk framsida, svensk baksida, svensk manual. Det som fattas är klisterlappar på flärparna så det står SCN.

Instagram #sndb.se